Gøril (210406) Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Jeg har sendt denne mailen til trygg trafikk, men får ikke svar fra dem så nå søker jeg råd her... Hei, jeg leste dette notatet i dag og lurte på om dette stemmer? Utdrag: Når barna passerer 15 kg. begynner de å bli såpass tunge at de skal være festet til bilens sete med kun ett belte for at det ikke skal bli så mange "ledd" ved en evt. Kollisjon. Altså: Et sete med fem-punkts-sele i, er festet til bilens sete med bilens bilbelte. Ved en evt. kræsj, rykker først barnesetet framover et stykke før det stoppes av bilens belte, også rykker barnet enda et stykke til forover før det stoppes av barnesetets fem-punkts-sele. Alt dette forsterker seg jo tyngre barnet blir… Vi har en jente på 3 år som nå er 14,6 kg og sitter i ett barnesete som er gradert i gruppe 1. Vi byttet nettopp bil og jeg synes ikke sete sitter like godt i denne bilen som vi hadde tidligere. Har noe med setet og selve sælene i den nye bilen. Vi har så smått tenkt å kjøpe henne nytt sete med iso-fix løsning, men er usikre på om man kan gå over til et sete i gruppe 2 med iso-fix. Vi ønsker bare å sikre barnet vårt best mulig og søker derfor råd hos dere. På forhånd takker jeg for svaret deres
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #2 Skrevet 2. mai 2009 Hei. Vet ikke om jeg kan svare deg så godt, men jeg kan gi deg min erfaring. Begge mine var 3,5 da de fikk ny stol. Men vi tenkte mest på høyden fordi hodet da var i ferd med å vokse over stolryggen. Jeg mener å ha lest at vekten ikke er så avgjørende, om hun veier 14 eller 16 kilo går det ut på ett, det var høyden en burde se mest på. Men det er jo mulig jeg husker feil! Vi har tilsammen 4 seter i den største gruppen, altså sånne seter der barnet sitter i stolen og er festet med bilens trepunktssele. 2 av setene er iso-fix, de to andre er ikke. Da jeg skulle kjøpe nytt sete til minstemann i høst så leste jeg mange tester av seter. Det viste seg at de stolene som har iso-fix løsning, ble dårliger i test enn vanlige stoler. Nå mener jeg altså de bilbeltestolene, ikke seter for mindre barn!! Så nå kjører mannen min rundt med de spinndyre iso-fix setene i sin bil og jeg har best i test sete uten iso-fix i min bil, det kostet vel halvparten av iso-fix setet også. Vet ikke om du ble klokere, men det var i alle fall de erfaringene jeg har gjort meg.
tvilling73, 05/07 Skrevet 2. mai 2009 #3 Skrevet 2. mai 2009 Du Anonym som har svart.. hvilke 4 bilstoler har du i bruk nå? Og til Gøril Vi driver og ser på/leser om bilseter 15-36 kg nå, opp og i mente... I kveld har vi tenkt at det er Britax KidFix vi vil ha, det er med isofix og får 77 av 100 poeng i test, det er bra score. Nesten ingen som har så høyt. Fordelen er jo at sete er festet hele veien, i en stol uten isofix må en feste stolen om barnet er med eller ikke - tungvindt. Jeg har selv gått rundt med bilen og vet hvordan den ser ut inni etter en rundvelt... bare en mobil kan ta livet av folk i en kollisjon om den ligger løs....men det var en annen historie, litt engasjert ja he he Leste også litt om Cybex Solution X som virker veldig bra med den nakken. Ett tredje alternativ er Acta Graco Rally sport. Det er de stolene vi har sett på. Happyland.se og babyproffsen på Nordby center har Britax kidfix, de er noen 100 lapper billigere enn her i norge. Ska dere til Svinesund, er det absolutt å anbefale og handle de der, eller evnt å få de tilsendt. Vi har nå hts besafe izi combi til begge våre jenter. Den eldste er 3 år og 4 mnd, og sitter baklengs fremdeles, vurerer å snu henne til sommeren... enten i ny eller gammel stol.. Har to biler så må ha ett sete til..
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #4 Skrevet 8. mai 2009 Hei tvilling73. De fire stolene vi har er to Jane Indy med isofix, de kom dårlig ut i test. Det setet jeg kjøpte i fjor er Maxi Cosi 15-36 kg, det virker veldig bra og fikk godt resultat i testene jeg leste. Virker veldig solid liksom! Det andre sete tror jeg er Britax, men jeg er ikke helt sikker for det er tre år siden det ble kjøpt, men det var den gang et sete som kom godt ut i test også. Leser mye tester jeg skjønner du!
Iris Skrevet 28. mai 2009 #5 Skrevet 28. mai 2009 Jeg har hørt et foredrag fra en av lederne i "sikkerhets- og holdningsgruppa" (eller noe lignende) i Statens Vegvesen, og han la riktignok vekt på at barna måtte være sikret i gode barneseter, men han brydde seg null om merker eller vektklasser. Det viktige var at de var spent ordentlig fast, bakovervendt så lenge det er praktisk mulig, og som du sier, etterhvert i bilens egne seler. Og så er det UTROLIG viktig at vi småbarnsforeldre rydder inni bilene våre! Veldig mange fler enn man er klar over dør av at de blir truffet av løse gjenstander som får en voldsom kraft ved bråstopp. Det var et trist foredrag. Det ble vist bilder fra biler som hadde vært involvert i dødsulykker. Bl. a. en ulykke der et lite barn (2-3 år?) hadde blitt drept. Det satt i forsetet, bakovervendt, fordi moren hadde noen store varer i baksetet (bilen hadde ikke airbag). Ved kollisjonen hadde varene rast framover, trykket ryggen på forsetet forover, og dermed også barnesetet (type "bøttesete", muligens isofix, men vanskelig å se), slik at barnet sannsynligvis hadde brukket nakken mot dashbordet. I dette tilfellet er det faktisk mulig at barnet ville overlevd om det hadde sittet i et større barnesete i kjøreretningen, festet med bilselene, fordi det da kunne vært mer klaring mellom hodet og dashbordet. Det beste ville vel vært å hatt barnet i baksetet, og varene i gulvet. Tragisk.... Han var også svært opptatt av at vi må sikre at barnet bruker selene riktig. De skal være stramme, og ingen unnaluring av typen en skulder vridd utenfor o.l, dokumentert med nye triste bilder.... Jeg har også hørt at man skal se mer på hvor stort barnet faktisk er, enn hvor mye det veier. Er det blitt så langt at hodet når over setet, er det viktigste kroppsdelen dårligst beskyttet, og det er på tide å bytte! Ellers vil jeg si at det kan være lurt å tenke på at de små søte 3-4 åringene deres blir "store" i egne øyne fortere enn mange tror, og plutselig hater barnet den barnslige og ubehagelige babystolen. Vi ville ikke likt å sitte i en tekstilbelagt plastbøtte vi heller.... Vi har gode praktiske erfaringer med Graco Rally Sport fra ca 3 år. Vet ikke hvordan den slår ut på tester, men i daglig bruk har den vært suveren, og poden på snart 6 elsker den ennå. Lett å feste barnet med bilens seler skikkelig, rygg med sidestøtte (kunne vært dypere) og god nakkestøtte som kan reguleres opp etterhvert som barnet vokser. Lett å vaske trekket. Myk deilig pute, to små oppbevaringsbokser for barnets viktige ting eller drikke og kult design gjør at barnet selv føler det er "like tøft som setet i en racerbil"! Men NB: Du må ha en ganske lang treåring hvis hodet skal nå opp til hodestøtten, så prøv først!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå