Gå til innhold

Flere som sliter/har slitt med mattilvenning? Trenger tips! (6mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har startet mattilvenning med lillegutt som er 6mnd, fullammet til nå. Begynte såvidt med smaksprøver på grøt ved 5mnd, da syns han det var spennende og spiste litt.

Etter 5mnd vaksina var han dårlig i 10 dager, og f.o.m. den dagen har han nektet å spise annet enn mm.

Tok 1 uke pause fra matprøving og har nå begynt å prøve igjen, men han bare brekker seg og snur seg vekk når han ser skjea. Prøvd både eplemos, banan, potet, grøt med og uten mm/mme og velling, men uten hell.

Hva gjør jeg for å få mini til å spise? Er desperat etter å få i han minst et måltid om dagen så vi kan begynne på nattavvenning! Han skal ha mat annenhvertime hele døgnet nå (stor gutt, 9655g og 73cm..), og det går på nervene løs..

Skal jeg prøve med en type grøt og vente til han venner seg til det, eller skal jeg prøve forskjellig mat til jeg finner noe han liker og ta det derfra?

Blir veldig glad for tips og gode råd! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ingen ekspert, men.... Jeg slet med tilvenningen på begge mine. Erfarte vel at samme hva jeg ga dem ville de ikke ha. Ble derfor til at jeg satset på noen få matvarer om gangen, og etterhvert lærte de seg til å like smakene. Tror jeg ga banan til ett måltid, og en type grøt til de andre måltidene i starten.

Skrevet

Tror det er lurt å holde seg til noen få ting i en periode. Iflg min helsesøster så må de ha smakt en ting minst 10 ganger før en kan si at de ikke liker det.

Skrevet

Jenta vår var vanskeleg å få til å ete fast føde. Begynte ved drøyt 6 mnd, men det gjekk over 4 mnd før ho åt eit heilt måltid av noko anna enn morsmelk.

Det var først då vi fekk felsesøster si "velsignelse" til å kutte ut nattpuppen (til tross for fullamming) at vi fekk ho til å begynne å ete.

Prøv same matsorten igjen og igjen, det kan ta lang tid før dei blir vant til ein smak/konsistens.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...