Gøril (210406) Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Jeg har sendt denne mailen til trygg trafikk, men får ikke svar fra dem så nå søker jeg råd her... Hei, jeg leste dette notatet i dag og lurte på om dette stemmer? Utdrag: Når barna passerer 15 kg. begynner de å bli såpass tunge at de skal være festet til bilens sete med kun ett belte for at det ikke skal bli så mange "ledd" ved en evt. Kollisjon. Altså: Et sete med fem-punkts-sele i, er festet til bilens sete med bilens bilbelte. Ved en evt. kræsj, rykker først barnesetet framover et stykke før det stoppes av bilens belte, også rykker barnet enda et stykke til forover før det stoppes av barnesetets fem-punkts-sele. Alt dette forsterker seg jo tyngre barnet blir… Vi har en jente på 3 år som nå er 14,6 kg og sitter i ett barnesete som er gradert i gruppe 1. Vi byttet nettopp bil og jeg synes ikke sete sitter like godt i denne bilen som vi hadde tidligere. Har noe med setet og selve sælene i den nye bilen. Vi har så smått tenkt å kjøpe henne nytt sete med iso-fix løsning, men er usikre på om man kan gå over til et sete i gruppe 2 med iso-fix. Vi ønsker bare å sikre barnet vårt best mulig og søker derfor råd hos dere. På forhånd takker jeg for svaret deres.
Gjest Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 OPTIMALt sett burde hun vel sitte bakovervendt enda, men da får du kun tak i seter som går opp til 18 kg. Ser jo ut som det er ei lita jente du har og som nok kan sitte i det setet ei god stund. Og det er jo det tryggeste. Men utfra det jeg har lest og forstått, og om jenta skal sitte fremovervendt da hadde jeg kjøpt ett som hvertfall kan gjøres om til 3pkts seler med tiden. Men de får du ikke med isofix, tror jeg. Nei, ikke enkelt det der:( For det setet som du tenker på med vanlig trepunktssele de starter på 15 kg tror jeg. Så sånn sett så skal jo jenta sitte i 5-punktssele enda, og er for lita til et sånt sete. Kan dere ikke dra til en butikk og få de til å hjelpe dere å feste det, kanskje de kan få det til så det sitter strammere? Evt feste det på en annet plass i bilen Så dere kan vente til jenta blir litt større og så slipper dere å bruke så mye penger på mange seter:)
Gøril (210406) Skrevet 28. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 28. april 2009 Tusen takk for rådet ditt. Vi har nettopp snudd setet hennes da det sto veldig ustøtt i begge bilene når hun skulle få mer plass til beina. Hun slo seg ofte vrang i bilen og klagde at hun fikk vondt i beina sine. Disse setene med slik platå (hts) skal vel ikke ha plåtet utenfor bilsetet? uff, syns ting er forvirrende og liker ikke noe av dette.. hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå