Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Jenta mi på 6,5 mnd er en liten skøyer, som liker å tulle og tøyse med mamman og pappan sin. Eks; daske hardt i ansiktet, klype, lugge i håret, sprute ut grøten osv. Når er det egentlig greit å begynne så smått m litt grensesetting, si "nei" vennlig men bestemt f.eks?? Når er det de små har forutsetning for å forstå begrepet "nei", og hva som er rett/ galt? For når hun f.eks dasker oss i ansiktet, så gjør hun d jo ikke for å være slem, det er jo bare hennes måte å hilse, undersøke på? Men samtidig, det er jo ikke veldig DIGG å bli kløpet, dasket osv, for ikke å snakke om å få hele genseren skitnet til av grøt..Noen tanker omkring dette?
Gjest Skrevet 28. april 2009 #2 Skrevet 28. april 2009 Dette lurer jeg også på... Mini er også blitt helt ram på å daske og klype og lugge - og iblandt gjør det VONDT altså. Lille søte babyen liksom... hehe:) Men som du sier, de gjør det ikke for å være slemme. Det er deres måte å finne ut av verden på... og til og med kose på... Mini elsker nemmelig å kose med håret mitt mens hun spiser, og stort sett er det veldig koselig og til og med godt, men iblandt river hun til... aaaauuuu... Jeg har begynt å løsne grepet hennes når hun lugger og klyper, avleder henne når hun dasker - annet kan man jo egentlig ikke gjøre? Synes jeg leste et sted at ikke før mellom ett og to år skjønner de ordet "nei", vet ikke om det stemmer...
Gjest yrild Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 jeg bruker ordet nei, feks når lillemann (4,5) lugger meg. men mildt og ikke med kraft eller strenghet. Hvis de ikke forstår ordet, så er det jo hvordan man sier det som de oppfatter...
Sunnybeach4gull :) Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 Æ e livredd for å "bruke opp" ordet NEI allerede nu på d hær stadiet, dm kommer til å få høre d masse om 5-6 mnd :-P Gutten min gjør åsså alt d dær, men trur han faktisk ikke vet sin egen styrke å bare vil kose/leke?? Å når han nyse/hoste/sprute grøten ut så flire han, men d e garantert fordi æ sitt å hylflire sjøl sia æ e dekt av grøt daglig :-P Men æ e bynnt nu i d siste å ta hendene hans vekk når han lugge å klore i ansiktet. Men sir ikke nei, avlede heller me nåt anna.
Frøken Freken Skrevet 28. april 2009 #5 Skrevet 28. april 2009 Jeg sier vennlig og bestemt nei - mest når hun spytter ut maten for gøy, eller tar tak i genserermet mitt når jeg gir henne mat, så maten fyker veggimellom. Jeg tror ikke barn har vondt av å høre nei. Tror som noen over at toneleiet er viktigere enn ordet nå, og at hun kommer til å forstå betydningen etterhvert. HVIS hun forstår toneleiet eller ordet alt nå ser det ut til at hun gir blanke i det:)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 28. april 2009 hmm..nei, ikke så lett dette her..tror nemlig at barn har godt av klare grenser, og at de tåler meget vel et vennlig men bestemt nei...men d store spørsmålet er, når begynner de å forstå at nei betyr nei?
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 28. april 2009 #7 Skrevet 28. april 2009 Vi begynte vel å si nei for et par mnd siden, noen ganger lagen en slik "nei"-lyd, hvis dere skjønne hva jeg mener.... Hun skjønner fint hva nei og denne lyden betyr nå. Hun er litt over 11 mnd nå....
anema80 Skrevet 28. april 2009 #8 Skrevet 28. april 2009 avledning er vel best å bruke på de helt minste
*En rosa og en blå* Skrevet 28. april 2009 #9 Skrevet 28. april 2009 Vi begynte å bli konsekvent med bruken av ordet "nei" når snuppa var ca 6-7 mnd. Nå er hun 9 mnd, og vet veldig godt hva det betyr! Noen ganger tester hun oss ut, og prøver seg på ting hun vet hun ikke har lov til, men etter et par strenge nei'er så gir hun seg, som regel. De er absolutt gamle nok til å forstå. Jeg synes å ha lest en plass at de har kapasitet til å forstå ca 6-8 ord nå. Så det er bare å begynne å bruke ordet, hun vil skjønne det etterhvert!
LilleBjella Skrevet 28. april 2009 #10 Skrevet 28. april 2009 Man bruker da ikke ordet "nei" bare når små barn eller babyer gjør noe med vilje? Har du f.eks. en peis som blir drita varm når den fyres i, så er det vel viktig å tidlig lære inn at DEN TAR MAN IKKE PÅ! Vi har ikke peis, men hadde vi hatt hadde jeg begynt med en gang han hadde begynt å vise interesse. Viktig når man begynner å si nei, å samtidig komme med mye ros. Jeg går rundt å sier flink gutt, og liknende teite fraser, konstant. Skulle tro han var hund.
anema80 Skrevet 28. april 2009 #11 Skrevet 28. april 2009 Det er vel noe annet når lille går mot en varm peis enn når lille koser litt vell hardt med håret.. tenker da at det er lurt å avlede for å få dem til å slippe...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. april 2009 Forfatter #12 Skrevet 28. april 2009 Jeg er enig med deg Lucille, og tror faktisk at de små forstår mer enn vi tror. Jeg vet med sikkerhet at jenta mi skjønner hva ordet "opp" betyr (fordi da reiser hun seg opp fra senga, vognbagen osv), samt "sove" (da begynner hun å gråte/ protestere). Så at de kan skjønne og gjenkjenne ordet "nei" rimelig kjapt, har jeg igrunnen stor tro på. Og er også enig med deg Ella, at d er viktig med ros også, absolutt! Da føler barna mestring og at ting de gjør blir verdsatt. Viktig å ikke gå i "klage-fella", dvs at alt man sier til barnet har en negativ klang- da blir d fort en ond sirkel. Jeg klapper i hendene og sier "flink" ofte; da blir hun fornøyd (mest fordi hun synes klappingen er morsom sikkert, men dog;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå