Gå til innhold

Første gang til jordmor :)


Silje_vanilje

Anbefalte innlegg

Imorgen skal jeg til Jordmor for første gang :) Er 16+3 nå og synes virkelig det var på tide :)

Gjør jordmor noe annet enn legen? Min lege sjekker bare blodtrykk og urinprøven så er det liksom alt. Ikke fant legen hjertelyden heller, den fant jeg selv hjemme :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min lege fraråder meg å gå til jordmor.... Mener de har så dårlig kapasitet, kan ikke ta prøver og sykemelde osv. Sier at jordmor ofte henviser til legen uansett og da blir det dobbelt opp. Litt usikker på hva jeg skal gjøre. Er førstegangsfødende og 16 uker i dag. Forestiller meg at jordmor vil være opptatt av litt andre ting enn legen. Går alle til jordmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege anbefalte og gå til jordmor. Jeg ringte idag til jordmor å fikk time allerede imorgen, jeg må uansett opp til legen min og få sykemelding da, men det har jo ikke noe å si.

Og jeg tror jordmor kan svare på mye mer enn legen kan.

Og det er visst jordmor som har med svangerskapskurs og sånn og gjøre og så :)

 

Så lenge min lege anbefalte meg å gå til jordmor så lar jeg ikke være.

Å jeg har ikke hørt om noen som IKKE går til jordmor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke til jordmor bare til lege. Har forstått det slik at om man synes at legen er bra så kan den gjøre mer enn jordmor, men vet ikke. Det viktigste er vel at man føler seg sett og hørt. Legen min er topp og tar alle prøver og følger opp. Jeg er i uke 18 og skal på UL i overimorgen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja er forsåvidt enig i det :)

Føler ikke min lege skjønner helt hva hun holder på med, så håper på bedre opplevelse når jeg går til jordmor. Legen er bare opptatt av at jeg skal gå på jobb, ikke hvordan jeg faktisk har det. (gallestein)...

 

Så spennende med UL :) Masse lykke til :)

 

Skal 19 mai jeg, blir morro og vite hva som lurer inni der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lege selv, og jeg føler jeg har stort utbytte av å gå til jordmor. De kan en masse som leger ikke nødvendigvis er så gode på. Vi leger er jo ofte mest opptatt av å forsikre oss om at alt er normalt, og når det er det er vår jobb gjort... Hos jordmor følte jeg at hun tok seg bedre tid til å snakke om det normale svangerskapet- som er det de fleste av oss har, men som jo er uvant, nytt, skummelt og spennende for den gravide, selv om det er aldri så normalt.

 

Det er jo også kjekt å bli litt kjent med "jordmorstanden", det er jo de som skal hjelpe oss under fødselen. Legene kommer jo også da somoftest først når noe ikke går som det skal, som vi jo helst vil unngå :)

 

Min lege (som er gammel og klok) anbefalte å gå vekselvis til jordmor og til henne. Jeg er veldig fornøyd med det.

 

Håper det ordner seg for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min anbefalte også å veksle mellom henne og jordmor. Hun ville gjerne ha meg inn på noen kontroller selv, men mente at det holdt med ett par stykker for å ta blodprøver. Jordmor tar seg mer tid, samt bruker tid på parforholdet også, noe jeg setter veldig pris på. Vi er nemlig 2 som trenger å forberede oss på den virkeligheten som treffer oss i oktober

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege stresset seg bare gjennom det hun MÅTTE på første kontroll. Deretter gav hun meg en lapp med nr til jordmor. Så sa hun: du er litt overlatt til deg selv i starten!! Jeg var til kontroll 9.mars og fikk ny time 25. juni!

 

For å si det sånn: jeg satser på at jordmor har tid til meg!! Der bestilte jeg time når jeg var i uke 10, fikk ventetid på to mnd! Skal til jordmor for første gang 12.mai, to dager før jeg skal til UL.

 

Det er tydeligvis store forskjeller på leger....., og helt sikkert på jordmødre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og satser veldig på at jordmor har bedre tid, legen har iallefall ikke tid.

Huff så utrolig lenge å vente på å få komme til jordmor da!

Jeg ringte idag, og fikk time imorgen, kunne til og med velge mellom 3 klokke slett. hehe. Kanskje det ikke er så mange gravide i kristiansand som andre plasser! hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig forskjell på hvor i landet man bor, for her jeg bor (tettsted) er det ikke noe problem å få time til jordmor relativt kjapt. Men i nærmeste by vet jeg de venter i ukesvis, for ikke å si måneder, før de får slippe til. Hvis de er så heldige å få jordmor i byen da, og ikke ut i periferien et sted... I forrige svangerskap gikk jeg vekselsvis til lege og jordmor. Mest fordi jeg er veldig fornøyd med legen min, men også fordi de har litt forskjellig synsvinkel på graviditeten. Anbefaler alle å gå til jordmor, fordi de kan mye mer om svangerskap og fødsel enn bare det rent fysiske.

 

Silje_vanilje: jeg misunner deg ikke et svangerskap med gallestein, og ønsker deg all mulig lykke til. Selv ble jeg operert i 2007, et knapt halvår før mitt første svangerskap, og jeg var utrolig glad for det da jeg ble gravid. Håper alt går bra og relativt smertefritt for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk mamsemums1 :)

Fant ut jeg var gravid rett før operasjonen, så da vil de ikke operere likevel.

De gjør det om det er veldig akutt, så må jo bare bite tennene sammen og kave meg gjennom det, går sykemeldt da, så det hjelper jo veldig :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...