thea - M har gull i gulping Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 kan man ha seks faddere og en gudmor eller gudfar? eller må gudmoren/gudfaren være en av de seks fadderene`? på kirkens hjemmeside står det at det skal være maks seks faddere, så jeg er så usikker!! kan jeg ha gudmor i tilegg til de seks fadderne da?
ipeggy Skrevet 1. mai 2009 #2 Skrevet 1. mai 2009 En av de seks fadderne er gudmor/gudfar. Gudmoren eller gudfaren er den fadderen som bærer barnet i dåpen.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #3 Skrevet 10. mai 2009 Den som bærer barnet til dåpen, gudmor/gudfar, trenger ikke være fadder til barnet. Det kan jo feks være en av foreldrene, og man er ikke fadder til sitt eget barn. Man kan selvfølgelig velge at den som bærer også er fadder.. Så ja, du kan ha 6 faddere og en som bærer barnet i tillegg.
Lystpåentiljeg Skrevet 10. mai 2009 #4 Skrevet 10. mai 2009 Nå finnes jo ikke begrevet gudmor/gudfar i Den Norske Kirke, kun faddere. Vet ikke om det er noe grense på antall faddere jeg, men hvis det står 6 stk, så må den personen du velger å kalle gudmor/gudfar være en av de 6.
thea - M har gull i gulping Skrevet 30. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 30. juli 2009 takk skal dere ha:) da sliter jeg!! menmen.. må vel bare si i fra til en av de andre at de ikke kan være fadder!!!!
Gjest Skrevet 31. juli 2009 #6 Skrevet 31. juli 2009 Anonym i svar nr 2 har rett, de to andre tar feil! Du kan ha 6 faddere + en som bærer barnet.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2009 #7 Skrevet 15. august 2009 Jeg trodde gudmor, gudfar og fadder var det samme jeg? Ble litt forvirra her nå. Har valgt 6 gudforeldre/faddere til vårt barn. Blir ikke alle gudmor og gudfar da?
Gjest ronja røverdatter Skrevet 15. august 2009 #8 Skrevet 15. august 2009 Gudforeldre er ingen offentlig tittel, så det er opp til deg selv å velge hvem du vil kalle hva. Noen steder brukes begrepene om hverandre, andre steder brukes de ikke i det hele tatt. Sånn sett kan man jo ha 6 faddere og 20 gudforeldre om man vil, men det er kun de seks fadderene som blir oppført i kirkebøkene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå