Gå til innhold

Irriterende med folk som blander seg i navnvalg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste litt lenger ned om en som syns det var slitsomt at folk kom med forslag til navn. Jeg har en familie som konsekvent er negative til de navnene vi syns er fine. Vi har så og si bestemt oss for både jentenavn og guttenavn (da vi ikke vet kjønnet enda), men det falt ikke i smak hos familien noe de har gitt høylytt uttrykk for!

Er det bare meg eller er det ganske frekt? Vi har valgt vanlige navn, ikke noe utenom det ordinære, men alikevel ser de det på sin plass å fortelle oss hvor lite fine navn det er!

Blir skikkelig skuffa.Eller er dette helt vanlig?

Har dere noen erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jepp! Oldemor her i familien kom med store protester da minstemann skulle hete oliver.. Hun mente han kunne hete Rolf, hehe :) Alle har sterke meninger, men jeg har sagt fra at vi velger det vi syntes er fint, og selv om noen da erklærte at de også burde ha noe de skulle sagt, men det bryr vi oss ikke noe om ;)

Skrevet

Jo, det er sylfrekt. Men løses enkelt med å ikke si noe om navnealternativer før ungen er ute, og da bare presentere den med navn.

Noen tar det forresten lengre enn andre, hehe. Min bestemor furtet i et år og nektet å si navnet på ungen før han var i barnehagealder og hun innså at slaget var tapt, da min fetter ble døpt Gaute på tidlig åttitall en gang.

Skrevet

Jeg sier at vi har nå tenkt litt, men at navn ikke blir valgt før gutten er ute og jeg ser hva som passer. I mellomtiden tar jeg gjerne i mot forslag (selv om det mest sannsynlig blir det vi har i tankene).

Skrevet

Jeg har gitt familiene våre veto-rett på navn. Jeg nevnte et guttenavn til min mor da min søster ventet sin forrige, og da ble mor helt blek og sa: Det het min bestefar, og han var ingen snill mann!!

Glad for at hun slipper å ha et barnebarn med et navn som minner om han. Og jeg har ikke lyst å gjøre noe tilsvarende.

Ellers er det jo godt å få tips som at Tuva i Nord Norge betyr vaskefille. Kjedelig å finne det ut etterpå...

Veldig mange her er inne og som er ute og spør etter meninger om navn. Og i dag er min store greie at jeg synes det er fælt med alle de som klager sånn over at folk engasjerer seg. Sett pris på det!!

Men si gjerne samtidig som min mor: Hvis du ikke har noe positivt å si, så ti stilt!

Skrevet

Haha, betyr Tuva vaskefille?? hehe Godt å vete hva navnet mitt betyr:P

Skrevet

Den vaskefilla skrives vel tua og ikke Tuva i Nord Norge. Min man er fra nord og sier vasketua....

Skrevet

Jepp :-)

Golvtuva og kopptuva :-)

Syns likevel navnet er fint jeg, og har ingen problemer med å skille kopptuva og andre tuver fra navnet :-)

Skrevet

Både tuva og tua brukes. Litt dialektforkjeller internt i NordNorge bare :-)

Skrevet

Syns Tuva er et ganske fint navn nå, men var ikke så gøy å vokse opp med et såpass uvanlig navn... Fikk høre maurtuva tubatuva osv:P

Skrevet

Det er frekt, men ganske vanlig dessverre. Tror folk (spesielt familie) tror at de gjør deg en tjeneste ved å fortelle deg hvorfor du ikke skal velge nettopp det navnet. Nettopp derfor fortalte ikke vi navnet til noen første gangen, og det skal vi ikke denne gangen heller. Det er ingen som klarer å si at noe er galt med navnet når vi introduserer babyen ;-)Vi har fortalt det til familie i etterkant, og de skjønner alle hvorfor vi gjorde det sånn. De kjenner kanskje seg selv godt ;-)

Skrevet

Derfor sier vi ikke noe om hva barnet skal hete, og vi har funnet både gutte og jente navn.

Fam blander seg alltid, det har de gjort tidligere så regner ikke med at de har forandret seg på det området.

Vi har valgt ut spesielle dobelt navn, og kommer til å annonsere dette når vi sender eller ringer fam og venner. Litt vanskelig å si æsj, nei ikke kall ham det

Skrevet

Syns det er frekt jeg! Har 3 barn fra før og nå mener visst enkelte i familien at det er deres tur å bestemme navn! Kan jo ikke være så nøye med nr. 4 liksom, da er vi jo litt vanskelige! I tillegg så presses det litt indirekte på om å bli oppkalt, og det vil jeg da i såfall bestemme selv. Ellers er det lite interesse å spore rundt graviditeten denne gangen.

Skal på ul i morra og har tenkt å holde hemmelig hvilket kjønn det blir (hvis jeg klarer det da). Blir så lei av det der. Fordi vi skal ha nr. 4 så vil vi da at det barnet skal ha et navn vi liker også vel. Herlighet, blir helt oppgitt av og til.

Skrevet

vi løste dette med å ikke diskutere navn med noen, fortalte navnet da de fikk vite om jenta :)

ingen visste heller kjønn (ikke vi selv engang)

Skrevet

ja det er helt vanlig at folk er så korttenkte.. det er så typisk at de skal komme med meningen sin, selv om vi ikke spør. det skjedde ofte sist gang jeg var gravid, og det skjer nå også. sinnsykt irriterende! men jeg driter i hva folk synes, selv om jeg tenker på det. unødvendig av dem..

Skrevet

Det er dette jeg har lest og hørt om fra andre så med datteren og sønnen vår fikk ikke NOEN vite det før de kom til verden:o) (Da er det liksom ikke vits å komme med komentarer når barnet alt har fått navnet) ...men husker spes min mor slet med navnet til datteren min fordi hun ikke hadde hørt det før,hun syns det var vanskelig å uttale;) Og det syns hun var litt flaut å mente vi burde sagt det litt før slik at hun kunne øvd seg,hehe:)

Vi holder nok navnet på den i magen hemmelig til fødselen,om vi finner et da?! ;)

Skrevet

Jeg kan ikke forstå at det går an å ha en så egoistisk tankegang rundt barnet en bærer... (og det gjelder ikke bare innlegget jeg svarte på, det var litt tilfeldig valgt...)

Det sies at det trengs en landsby for å oppdra et barn. Og jeg regner med at de fleste her forventer at familie stiller til bursdager og andre merkedager, engasjerer seg i skoleforestillinger og stiller som barnevakt. Bidrar ved sykdom og overtar dersom noe skjer med foreldrene.

I tillegg tar samfunnet også ansvar for at du har barnehageplass, skoleplass, SFO osv, osv...

Så lenge de holder kjeft... For meninger får de ikke lov å ha..

Barnet i magen min er faktisk ikke bare mitt... Det er min mors barnebarn, det er min søsters niese. Det er hans foreldres barnebarn, og det er hans sønns søster, osv I tillegg blir det et medlem av samfunnet.

Klart de må få lov å ha meninger.

Gjest eelis+spire
Skrevet

Jeg er fra Nord-Norge, og jeg har bodd godt spredt utover hele landsdelen (alle fylkene). Jeg har enda til gode å treffe på noen som sier "Vasketuva" ;-) Tua, ja, Tuva, nei. Tuva er utelukkende et navn.

Skrevet

Eni med deg jeg Venter Juni prinsesse :)

Meninger må da folk få lov til å ha, men det betyr ikke at vi skal høre på dem. ;)

Jeg koser meg litt jeg når mor mi sitter og tenker og tenker på navn. hihi

Hun sa til meg her en dag at hun ligger på kveldene og spekkulerer på navn.

Det må hun da få lov til, selv om jeg og min kjære kommer til å bestemme navnet til slutt uansett.

Det samme med hvilket kjønn det er. Folk må da få lov til å tippe kjønn uten at jeg skal bli sint av den grunn..

Koselig at folk er spent på den lille i magen. Værre hvis ingen hadde kommentert noe om hverken baby eller graviditet..

Skrevet

Om en ikke vil ha negative tibakemeldinger på navn så ikke diskuter det med noen. Det er min erfaring:)

Skrevet

Når jeg og min mann får vite hvilket kjønn ungen vår har (og dermed kan fokusere enten på guttenavn eller på jentenavn) kommer jeg til å nekte å prate om navnevalg med andre enn han. Årsaken er hovedsaklig at jeg og min svigermor er så uenige om mange andre ting. Babyen til meg og min mann er vår baby. Svigermor og den restrerende svigerfamilie har ingenting med denne saken å gjøre. Hun har født sin dose barn her i verden, og fått nok med anledninger til å navngi barn. Min egen familie er ikke så sylskarpe som svigers er, men jeg kommer ikke til å nevne navnet til dem heller før vi har bestemt oss. Og når vi har bestemt oss så har vi bestemt oss. Jeg vurderer faktisk at jeg og min mann skal vente med å si det til noen som helst før de ser innbydelsen til dåpen (når den en gang kommer).

Jeg skjønner ikke hvorfor du/dere skal diskutere navn med andre enn din bedre halvdel heller. Det er en sak mellom dere to (etter min mening). Om du er enig i det så burde dere også la være å si deres navneønsker til andre personer før dåp/navnefest. Og da vil det være for sent for dem å si noe som helst.

Skrevet

Navnet er en privatsak å finne frem til. Hos oss vil det bli holdt hemmelig uansett frem til barnet har fått navn. Ingen andre har noe de skulle ha sagt! Enkelt og greit.....sånn er det. Og sier noen at de ikke liker det...... så går det an å si tilbake at de ikke akkurat har så veldig fint navn de heller da... (sorry...... kom noen hormonelle infall her;) tihi )

Skrevet

Ja dette er desverre ganske vanlig, vi har løst det ved å bare si at dette skal vårt barn hete! Ikke etterfulgt av noen forklaring eller "hva synes dere?" :)

Skrevet

min mormor protesterte på min førstefødte som skulle hete Tuva, fordi hun forbandt det med kopptua, men vi valgte navnet likevel, og hun syns det er fint nå;-)

nå har vi bestemt oss for Sigurd, og det er hun selvsagt også uenig i, fordi broren til morfar het det, og han var en "kjeltring"...;-)

det er vanskelig nok å komme til enighet med sambo, om vi ikke skulle bli enige med resten av slekta!!!

Skrevet

Jeg gjorde det klart faktisk før vi ble gravid jeg at navnevalg ville være noe vi avgjorde og at oppkalling etter noen i familien mest sannsynlig ville bli uaktuelt, men vår avgjørelse om det skulle bli slik. Her så har bare folk spurt om vi har bestemt navn og når vi forteller det så har alle vært positive og de fleste sier at de synes det er fint og koselig navn. Nå skal de sies at vi har valgt et gammelt, men vanlig navn så mulig vi hadde fått andre kommentarer hvis vi hadde valgt et mer spesielt navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...