Gå til innhold

Har fars alder noe og si??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at når mor er over 35 år, regnes det som "risiko"-svangerskap. Med ekstra kontroller osv.

Men hva når faren en eldre, la oss si ett par og 40. Er det noe som tilsier at det er større risiko enn om faren var i 20-30 årene??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, farens alder har noe å si, men det er ikke like avgjørende som som mors alder.

Har lest en gang, at om aldersforskjellen mellom mor og far er stor, altså som regel en relativt ung mor og en litt eldre mann, er det større sjanse for å få korstvokste barn (dverg).

Skrevet

http://www.forskning.no/artikler/2009/mars/213643

Her er en grei artikkel. Det har gjort noe forsking der en sammenligner barn av fedre i 20 og 50 åra, og barn med eldre fedre gjør det dårligere på noen tester t.d IQ, og får oftere barn med autisme. Konklusjonen er at en trenger mer forskning, og at det har vært ensidig forskning på kvinner og høy alder.

Skrevet

haha, blir spennende å se om vi får en dverg da, for det er 16 år mellom meg og mannen min ;)

Skrevet

he, he...min bror sendte meg linken og sa det forklarte min "treghet". Jeg er en av de yngste i en stor søskenflokk og både pappa og mamma var skikkelig gamle:)

Skrevet

Vi har 15 år imellom oss.. :) Kanskje det blir flere dverger? Da kan vi arrangere treff.. ;) hehe..

Skrevet

Hehe, dverger er jo søte da. Nå må det sies da at sannsynligheten for å få en dverg var større, men forsatt ikke stor, hehe, så slapp av :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...