Gå til innhold

Min tredje fødsel er overstått...


lilly2

Anbefalte innlegg

Langfredag ved 20-tiden startet jevnlige, svake rier med 10 minutters mellomrom. Etterhvert ble det ca 7 minutter mellom. Vi la oss, men når det ble 6 minutter mellom ringte jeg Ahus. De ba meg komme, siden jeg sa at jeg har hatt to raske avslutninger på de forrige fødslene - var litt redd for å plutselig føde hjemme...

 

Ved 03-tiden var vi på Ahus. Registreringsreim osv og sjekking av åpningen: 3 cm. Ikke så mye, men jeg og jordmora var enige om at dette kom til å skje ganske snart med tanke på de raske fødslene før. Men det ble en treg start som de forrige gangene (jeg har hatt 1 og 2 døgn med åpningsrier før fødslene startet de tidligere gangene...) Åpningsriene eller latensfasen fortsatte i sakte tempo. Var aldri mindre enn 6-7minutter mellom riene, men fikk ikke sove mellom, så jeg ble etterhvert ganske sliten.

 

Lørdagen kom med strålende sol, og riene var i samme, trege tempo...Jeg spurte om de kunne ta vannet (det var suksess forrige nemlig...), men de fikk ikke tak i vannblæra - livmormunnen var for langt bak.

 

Etterhvert ved 13-tiden lørdag, dabbet riene av. Ble plutselig 20 minutter mellom, og jeg ble ganske fortvilet. Tenkte at jeg burde gå i trapper og få opp tempoet på den måten, men jordmødrene rådet meg til å hvile. Når livmoren er sliten, må den ha hvile sa de. OK, la meg nedpå med noen apunkturnåler for å slappe av i kroppen. Duppet av litt, og så tok riene seg opp til 10-minutters mellomrom igjen.

 

Var likevel lei av at det aldri tok seg opp, så jeg spurte om de kunne sjekke nok en gang om det var mulig å ta vannet. De fikk fortsatt ikke tak i vannblæra. Prøvde å strippe litt, men ikke noe stor effekt av det heller.

 

Utpå kvelden var jeg DRITTLEI av å vente på action og "gode" rier, så jeg spurte om jeg kunne får drypp. Hadde tross alt hatt rier i nesten 24 timer - dødssliten og lei av alt... Hver gang jeg spurte om slik hjelp for å komme i gang var de veldig forsiktige med å gi meg forhåpninger. De måtte diskutere med lege, ha en god grunn for å sette igang osv.. Jeg mente at "sliten mor" var god nok grunn.

 

Endelig ble det action: jeg fikk drypp og da startet sirkuset :-) Fikk drypp lørdag kveld kl 20:45, og da hadde jeg i utgangspunktet 4 cm åpning. Så var det plutselig 6 cm en halvtime senere, og 20 minutter etter det kom pressveene. Jeg hadde to eller tre pressveer, og ut kom prinsen vår.

 

Kjapp avslutning etter treg start. Nå koser vi oss hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...