Gå til innhold

Hvordan går man fram?


Millamolly

Anbefalte innlegg

Min mann og jeg ønsker å søke om adopsjon etter flere runder med IVF. Hvordan går man frem for å søke? Er det flere organisasjoner? Hvilke erfaringer har dere med de forskjellige?

 

På forhånd tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:)

 

Jeg og mannen min har akkurat vært i deres sko:) Det finnes tre forskjellige organisasjoner; adopsjonsforum, verdens barn og inoradopt.

 

Du finnes informasjon om disse på nettsidene deres, og hvilke land de formidler barn fra. Hvert land har ulike kriterier i forhold til hvor lenge dere har vært gifte, evt samboere, om de godtar skilsmisse, alderen deres osv.

 

Vi valgte adopsjonsforum:) Du betaler 500 kr for og bli medlem, og fyller deretter ut reg.skjemaet som du får tilsendt i forhold til adopsjonen.

 

I tillegg til dette tar du kontakt med barnevernet i kommunen din, og får tilsendt papirer derfra. Du fyller ut søknaden, legger ved div vedlegg som de ber om, og så er det bare og vente på at kommunen tar kontakt for og avtale hjemmebesøk. Hvor lenge du må vente er avhengig av kommunen. Noen venter 2 uker, andre venter mange måneder. Spør kommunen når du henvender deg dit for og få tilsendt søknadspapirene.

 

Vi ventet 2 mnd på første hjemmebesøk. Dette hadde vi for en uke siden. Neste onsdag skal vi ha besøk nr 2:) Det vanlige er 3-4 samtaler, hvor minst en av disse skal være hjemme hos dere. Samtalene skal munne ut i en sosialrapport som hun fra barnevernet skal skrive. Denne rapporten vil sendes videre til Bufetat hvor dere vil bli godkjente for adopsjon eller ikke.

 

Når du har avtalt hjemmebesøk, og prosessen er startet i kommunen ble vi bedt om og ta kontakt med anbefalingsteamet hos adopsjonsforum for og bestemme hvilket land vi vil adoptere fra. De vil da skrive en bekreftelse til kommunen på at de skal formidle adopsjonen vår. Denne bekreftelsen skal følge sosialrapporten.

 

Dette er begynnelsen:) Ulike land har ulike papirer de ønsker tilsendt. Hva de ulike land ønsker står inne på nettsidene til de ulike adopsjonsorganisasjonene. Uansett er det langt frem til det. Det viktigste nå er og få i gang prosessen i kommunen. Det er dette som tar tid.

 

Spør om du lurer på mer:) Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUUUUSEN TAKK for utdypende svar :) Det setter jeg kjempestor pris på :) Nå skal jeg kikke på de forskjellige nettsidene og ta kontakt med kommunen for å sette igang prosessen. Vi kommer nok til å prøve noen flere IVF-forsøk, men jeg vil veldig gjerne adoptere også.

 

Kommer helt sikkert til å spørre deg litt mer om du synes det er ok :)

 

LYKKE til for dere også!!

 

Millamolly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Bare et lite spørsmål, når må man betale første beløpet til adopsjonsfirmaet? For det har betydning for når vi kan søke.. Vi må jo ha litt penger på bok først... :-S Jeg har tenkt at hvis man kan søke om godkjenning fra kommunen først, så hadde vi jo hvertfall fått kjøpt oss litt tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Første beløpet må betales når du trenger bekreftelsen fra adopsjonsfirmaet om at de skal formidle adopsjonen. Dette er på 9000 kr. Du kan altså starte prosessen i kommunen uten og betale, men ikke avslutte den.

 

Millamolly; lykke til med forsøkene:) Det er bare og spørre i vei om ting du ellers lurer på i forhold til adopsjonen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Jeg kommer sikkert til å spørre litt mer når vi kommer igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...