Gå til innhold

Sterilisering (Koking) av brystpumpe - 5 eller 10 minutter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På forskjellig utstyr som vi hadde (brystpumpe, div. tåteflasker) stod det forskjellige koketider, alt fra 20 min. ned til 5 min. og ned til 1 minutt.

Derfor spurte jeg helsesøsteren om dette, ved neste kontroll. Hun sa at 20 minutter, da er utstyret sterilt. (Skjønt jeg hørte noe annet i naturfagtimen på skolen - der ble det sagt at ting må kokes under TRYKK for å være sterile. I hvert fall tror jeg vi kan regne med at utstyret er bortimot sterilt etter 20 min. koketid.) Videre sa helsesøsteren at 1 minutt hørtes lite ut. Såvidt jeg husker ble vi enige om en mellomting - at minst 5 minutter var en god regel. Skader heller ikke med 20 minutter, men det spørs hva man har tid til.

A propos hvor mye tid man har - her er noe annet jeg husker fra den tiden. Når man skal gi en tåteflaske med vann - jeg leste et sted at vannet skulle KOKES, deretter kjøles ned, på forhånd. Kunne det være nødvendig? spurte jeg. Og en helsesøster svarte at "du gjør ikke noe galt hvis du koker vannet" - akkurat som om man har tid til overs til den type ekstrajobbing, med alt det andre som også må gjøres for en nyfødt. Jeg spurte jo ikke om det var galt å koke vann, jeg spurte om det var galt å droppe kokingen! Grrrrrr....

Skrevet

I den boka man får på sykehuset står det jo at man skal koke smokker og flasker i hvert fall de første ukene..

Jeg har alltid kokt i bare et par minutter til mine unger, og det har da aldri vært noe problem.. Regner med at baselusker forsvinner når de kokes!

20 min?! Det kan da ikke være nødvendig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...