Snuppa med Nutta i magen. Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Er litt overrasket over alle som sykemelder seg i svangerskapet!! Kan da virkelig ikke være SÅ mange som har SÅ store problemer at det må sykemelding til?!?! (Beklager dere som har det virkelig ille, er ikke dere jeg klager på....) Har også sett at det går et innlegg her på BIM om hva en skal si til legen sin for å få sykemelding. Hva er galt med folk?!?! Er ikke rart at arbeidsgivere helst ikke vil ansette gravide!! Til dere som sykemelder dere for ingenting, skjerp dere! (Sånn puh, måtte bare få det ut!! :-) )
Gjest Skrevet 28. april 2009 #2 Skrevet 28. april 2009 Hva med oss det ikke feiler noe alvorlig, men som allikevel blir delvis sykemeldt for å unngå - røntgen - avgasser fra sement og narkose - formalin - ekstremt arbeidspress og ingen mulighet for pause (herunder ikke kunne sette seg ned i 5 min på 5-6 timer) - ingen mulighet for mat i løpet av arbeidet I enkelte tilfeller feiler det ikke nødvendigvis den gravide noe, men arbeidets karakter kan være fosterskadelig og i verste fall medføre fosterdød. Dersom arbeidsgiver ikke kan tilpasse dette for den gravide så er sykemelding eneste utvei... Noen mener at sykemelding er helt utelukket med mindre en er syk. Det er jeg helt uenig i!
2 små og en undulat Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 Dirada: I de tilfellene du nevner, får man ikke da svangerskapspenger og ikke sykepenger? Man skal ikke sykemeldes om man ikke er syk. Hvis arbeidsplassen ikke klarer å tilpasse arbeidsdagen for den gravide, skal hun ha svangerskapspenger. Eller er jeg helt på jorde her?:/
Gjest Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 Jepp! Da skal man ha svangerskapspenger. Men det er ikke alle som er klar over rettighetene sine, er desverre ikke alle leger som er like opplyst om dette heller. Jeg har selv svangerskapspenger grunnet farlig arbeid, og skal si det var litt av et styr for å få det i orden. Men med litt pågangsmot og etter noen dager som reneste frøken detektiv for å finne ut av reglene så fant jeg ut av det! Dersom man er syk derimot og derfor ikke kan utføre arbeidet sitt, da skal man sykemeldes! Er man frisk og har en "normal" ufarlig jobb så går men på jobb. Graviditet er ikke en sykdom, selv om den medfører sykdom og plager for mange, som dermed må sykemeldes. Blir litt for dumt om folk sitter å dikter opp ting hos legen for å bli sykemeldt. Uansett hvilken plager man har, så må det være opp til legen å vurdere disse, ellers kunne vel folk skrevet sykemelding til seg selv da...
juli-jenta Skrevet 30. april 2009 #5 Skrevet 30. april 2009 Jeg var hos legen nå og fikk 100% SM, og var overrasket over hvor lett det egentig var. Jeg ville aldri ha bedt om dette dersom det ikke var nødvendig, for jeg synes det er fryktelig kjedelig å sitte hjemme helt alene, særlig nå som jeg har bekkenløsning og ikke kommer meg noe særlig rundt eller får gjort stort hjemme. Så da sitter jeg her da...håper på sol i alle fall... Men, legen undersøkte meg ikke i det hele tatt, jeg bare sa at jeg var veldig sliten, at det var tungt å jobbe nå siden jeg pendler 12 mil pr dag. Jeg fikk SM uten problemer og henv til fysio i tillegg. Så dette er vel bare beviset på at det er veldig, veldig lett å skaffe seg en SM, jeg kunne jo likesågodt bare jugd meg til det dersom jeg hadde hatt lyst til det....og det finnes helt sikkert de som bløffer seg til en SM i tide og utide.
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 30. april 2009 #6 Skrevet 30. april 2009 Ja herregud, for ikke å snakke om alle som IKKE er gravide ogsykemelder seg !! Makan!! Jeg føler at er en gravid, sliten, dårlig og uvel så skal man ikke bruke 8mnd på å jobbe. Det er INGEN som takker deg for at du sleit deg ut i svangerskapet.
Gjest Skrevet 30. april 2009 #7 Skrevet 30. april 2009 Har sjekket opp det med svangerskapspenger, og dere som har nevnt dette har helt rett! Men da jeg så skjema, fremgangsmåten, prosessen - kall det hva du vil - så skjønner jeg at leger foretrekke å sykemelde! Særlig når det et snakk om en lav %del og den gravide i tillegg har småplager som kvalme, væskeansamling, leggkramper m.m...
lille frø, mor til to Skrevet 2. mai 2009 #8 Skrevet 2. mai 2009 Jeg vil bare si meg helt enig. Nå er det ikke jeg som er legen, men man blir overrasket over hvor mange som blir "syke" under svangerskapet. Det må gå ann å skjerpe seg litt. Jeg tror det er mye bedre å ha en god dialog med arbeidsgiver og få tilpasset arbeidsituasjonen noe. Det er en vinn-vinn situasjon.
cakes Skrevet 2. mai 2009 #9 Skrevet 2. mai 2009 det er overraskende mange som er sykemeldt i svangerskapet ja.. uten noen spes grunn, og det er sløvt! har ei veninne som planlegger når i svangerskapet ho skal sykemelde seg, ho er ikke gravid engang! blir litt flau jeg da.. jeg er sykemeldt mot min vilje, fordi jeg har hatt blødninger siden uke 13 ( er i uke 23 nå), og kraftig bekkenløsning, og jobben min er på et sykehjem, mye gåing/løping og tunge løft, så jeg hadde jo ikke klart å jobbe, men jeg har jo ikke lyst til å være sykemeldt, selv om jeg må.. har heldigvis studier ved siden av så dagene ikke blir lange og kjedelige..
Tre gutter, en jente og spire Skrevet 5. mai 2009 #10 Skrevet 5. mai 2009 Må bare påpeke at det ikke bare er gravide som sykemelder seg uten grunn... Min mann driver to egene firma og har to ansatte som stadig sykemelder seg. Han ene ble sur fordi han måtte jobbe et sted han ikke ville og da erklærte han høyt at han gikk og sykemeldte seg og det gjorde han.. Den andre sykemelder seg gang på gang fordi han føler seg litt sliten og uttafor (hans ord) ikke bekymret for noen finanskrise der nei.. å finne vikar er neste umulig, så det ene firmaet har LITT røde tall for å si det sånn. Mange er SM i oppsigelsestiden (dette gjelder bl.a min venninne) fordi de er lei av jobben.. Hva skal man med oppsigelsestid da??? Forøvrig burde kanskje legene selv sjekke ut litt mer før de skriver SM.. merkelig at man bare kan si at man ikke liker sjefen/arbeidsoppgavene, så tusler man ut med en! Som gravid har man tross alt grunn til å ta livet litt mer med ro, er mer følsomme for stress og jag på jobb enn det man vanligvis er. Det som er ingenting for en person, er mye for en annen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå