-MtG- Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Jeg har kjøpt en ny blomst. Det er en sånn som ser ut som prestekrager nesten, men den er lilla, i potte. Hva heter den? Og hvor mye/ofte skal den ha vann? Den står i vinduet og får en del sol på formiddagen. Nå har den begynt å henge litt med bladene. Hatt den i en uke:)
Gjest Skrevet 28. april 2009 #2 Skrevet 28. april 2009 Høres ut som Margeritt. Skal ikke den stå ute? I alle fall på dagtid.
Hikken Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 Er det en sånn http://www.plantasjen.no/Produkter/Inneplanter/Blomstrende-planter/Senecio-cruentus/ eller en sånn http://www.plantasjen.no/Produkter/Inneplanter/Blomstrende-planter/Gerbera-hybrid/ ?
-MtG- Skrevet 28. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. april 2009 Googla margeritt, det er ikke det:) Harannerledes blader og flere sett med kronblader. Kanskje ikke heeelt lik prestekrager likevel da:) Men omtrent samme størrelse på blomstene.
Gjest Skrevet 28. april 2009 #5 Skrevet 28. april 2009 Linkene dine virker ikke, Helene! For meg høres det ut som det er en spansk margeritt du har kjøpt. Den bør stå ute. Kanskje den liker at du gir den ny jord og større potte?
Himmel og hav Skrevet 28. april 2009 #6 Skrevet 28. april 2009 Kan det være en spansk margeritt? Den finnes i mange farger og trives i tilfelle best ute. Den må ikke tørke, og hvis du kniper av de visne blomstene så kan den være fin i hele sommer.
-MtG- Skrevet 28. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 28. april 2009 Det var ingen av de linkene(måtte slette litt på slutten av linken), og jeg titta på alle de andre inneblomstene der også, men fant den ikke. Men det er jo en helt vanlig blomst! Han på gartneriet sa den hadde det flott inne, men at den kunne settes ut i potte. Jeg glemte joå se/høre hva den het:D
-MtG- Skrevet 28. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 28. april 2009 Var ikke det heller gitt. Hmmm... Den er litt høy liksom, sånn som margeritter, men har annerledes form på bladene. Men ikke sånne tykke, mørke, stive blader.
-MtG- Skrevet 28. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 28. april 2009 Skal ta bilde av den å legge på profilen min snart:)
Gjest Skrevet 28. april 2009 #10 Skrevet 28. april 2009 Hvis den har blad som ligner på løvetannblad, kan det være en Zinnia.
-MtG- Skrevet 28. april 2009 Forfatter #11 Skrevet 28. april 2009 Nå har jeg lagt ut bilder på profilen min. Håper noen klarer å se hva slags blomst det er:)
* 5 om dagen * Skrevet 28. april 2009 #12 Skrevet 28. april 2009 klikker på profilen din,men kan ikke se noen plass hvor jeg kan gå videre for å se bilder....hmmmm...
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 28. april 2009 #13 Skrevet 28. april 2009 http://www.dinbaby.com/content/view/imageingallery/555500 her er linken til ene bildet. er ikke vanlig margeritt og ikke spansk margeritt hvertfall, for de har ikke sanne blader.... ser ut som løvetann med lilla blomst.... hehe
-MtG- Skrevet 28. april 2009 Forfatter #14 Skrevet 28. april 2009 Det har du rett i:) Men her er link: http://www.dinbaby.com/content/view/imageingallery/555501
-MtG- Skrevet 28. april 2009 Forfatter #16 Skrevet 28. april 2009 Ja!!!! Det vardet:) Tusen takk! Vet du hyvordan jeg skal behandle den? Finner kanskje ut av det på nett men.
Gjest Sauen er høygravid :-) Skrevet 28. april 2009 #18 Skrevet 28. april 2009 Det er en krysantemum. De trives best inne, men kan også stå ute på sommeren, helst i potte, så du kan ta den inn om det blir dårlig vær. Den vil ha godt med vann, men også godt drenert jord. Den er utsatt for sykdommer som gråskimmel, meldogg og kvitfly. Den kan godt få stå i halvskygge/sol, og du bør knipe bort blomstene når de visner. Den har relativt kort levetid dessverre, men er veldig fin :-)
-MtG- Skrevet 28. april 2009 Forfatter #19 Skrevet 28. april 2009 Tusen takk sauen:) Har du noe forslag til plante/blomst som er umulig å ta livet av og som er fin? Foreløpig er det bare Sameoculcas(eller no') som har overlevd i lengretid her:)
Gjest Sauen er høygravid :-) Skrevet 28. april 2009 #20 Skrevet 28. april 2009 Noe du kan ha inne tenkte du? Grønnplanter og planter med lite blomst er jo som regel ganske safe, type flamingoblomst (Anthurium). Kaktuser og sukkulenter pleier å være rimelig greie å ha med å gjøre, hehe. Canna og kala er også ganske lett å holde i live. Ynde (Dipladenia om jeg ikke husker feil) og hibiscus er også greie. Hibiscusen er dog ganske utsatt for sykdommer og skadedyr. Ildtopp tåler endel, men dør fort av tørke, samme med husfred. Jeg syns orkideer av typen phalaenopsis (den vanligste) er nydelige og veldig enkle, men ikke alle er enig=) hvis du vet hvordan du skal stelle dem pleier det å gå veldig fint. Senecio, eller perler på snor, er også ganske stilige - det er en ampelplante man bruker inne, og regnes vel som en sukkulent. Ingen synlige blomster. Duftranke (Stephanotis) er også enkle. Hm, det var det jeg kom på=)
Mamma til tre gutter Skrevet 28. april 2009 #21 Skrevet 28. april 2009 ja og hoya plantene er veldig enkle, dem får du både på boyle og som henge plante.. men ildtopp og calandiva er veldig enkle blomster du trenger bare å gi dem litt vatn i uka... eg er blomster dekoratør så eg har litt peiling.. men dei forslagene til sauen er veldig greie planter.. er i allefall safe planter... også har man jo bestemor blomsten begonia men den skal ha litt mer vatn men en veldig grei plante.. lykke til.
-MtG- Skrevet 28. april 2009 Forfatter #22 Skrevet 28. april 2009 Tusen tak dere. Da skal vi se om ikke jeg også kan få til noen planter hjemme:) Har kjøpt noen nydelge nelliker(?) i dag, avskårne, så nå er det fine blomster på bordet. Har funnet ut at alt blir litt koseligere med blomster:P
Gjest Sauen er høygravid :-) Skrevet 28. april 2009 #23 Skrevet 28. april 2009 Mamma til 2 trollunger - jeg må bare spørre hvor du utdannet deg til blomsterdekoratør, er nemlig gartner selv, så det er jo en god sjans for at vi har gått samme skole (jeg har gått på 2 skoler, og det er jo ikke så mange av dem i landet=) )
*ViMsA* Skrevet 28. april 2009 #25 Skrevet 28. april 2009 Må si meg enig her i at du bør satse på orkide, phalaenopsis! De selges for en rimelig penger overalt (så de i sta på rema til 49,-), og den trives jo tydeligvis med å vanskjøttes he,he Her dør det meste av blomster og planter som står innendørs, men orkideene blomster hele tiden, og de blir bare større og flottere og får enda flere blomster for hver gang! De står jo bare her, og når det er en vannskvett i et glass eller noe så slenger jeg det oppi. Takknemlig plante tydeligvis Jeg får stort sett en orkide til morsdag, og kanskje en til bursdagen min, og har vel nå 8-9-10-11 stk rundtomkring, og folk tror jeg samler eller er noen sånn orkideekspert *ler så jeg griner*, men de overlever som sagt tydeligvis alt! Ellers har jeg et "pengetre", en sukkulent, som jeg har hatt helt siden den sto hjemme på jenterommet mitt hos mamma og pappa... altså en 15 år gammel tenker jeg. Den også overlever og finner seg i alt Og i mitt hode så innbiller jeg meg at den er et lykkebringende pengetre he,he Men når den vokser godt og trives skjer det alltid noe spesielt innbringende på pengefronten her Lykke til!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå