Gå til innhold

Banner barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle sa at Lille garantert kom til å plukke opp dårlige ord når hun begynte i barnehagen men det har hun altså ikke gjort. Det styggeste ordet som har kommet ut av munnen på 5åringen min er "dritt" og da døde hun nesten når hun sa det. Altså hun synes det var grusomt å måtte gjengi noe ei jente i barnehagen hadde kaldt henne.. og setningen var altså "du er en dritt!!" Hun hvisket vel mer eller mindre ordet dritt. hehe. Vi banner ikke hjemme. Kjæresten min bannet mye før han ble sammen med meg men er nå helt kurert. Faren hans derimot banner som en bryggesjauer. Nå har vi akkurat vært på en ukes ferie med svigers og jeg var helt sikker på at Lille kom til å komme hjem og si fy faen.. heldigvis har hun ikke det. Puh.

Banner ungene deres og isåfall hva sier eller gjør dere dersom de gjør det? Dessuten lurer jeg på hvorfor enkelte banner så mye... går det ikke litt inflasjon i ordet faen når man sier det i hver setning? Kanskje har jeg litt fordommer mot unger som kaller andre for en dritt også kjenner jeg, eller ikke mot ungen men mot foreldrene til ungen. Jeg sitter her å tror at moren til ungen som kaldte Lille en dritt garantert har sagt det til faren.. hehe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, de banner ikke. Eller eldste hadde en periode da han var ca. 3 år hvor det kom noen gloser. Men, vi overså det totalt, for det var tydelig at han prøvde å få en reaksjon. Etter det har det ikke vært noe.

Skrevet

Nei, hun banner heldigvis ikke. Men, av og til bøyer hun seg ned og ser under senga vår og sier: "her var det mye dritt og hybelkaniner!" hehe..

Skrevet

Jeg banner en del, uten å tenke meg om, det samme gjør mannen. Vi er blitt mye flinkere, men ikke bra nok.

Men eldsta har snappet det opp, men bruker det aldri til noenting. Vi vet hun er kjent med ordet, vi har også forklart henne pent når vi forsnakker oss at "oida, nå sa mamma noe dumt, sånn får man ikke si" og avsluttet med det. Funker bra så langt, men snart har vi en til som begynner å snakke, da blir det spennende:)

Skrevet

Hun banner ikke. Kan ikke huske det i hvert fall. Hun er derimot snar med å korrigere meg om jeg sier noe jeg ikke burde. Hender det lirer ut seg en glose i tettrafikken hjem. Normalt er det vel en ok regel og ikke banne foran barn, men så er vi bare mennesker og kan glippe ut en liten faen av og til.

Skrevet

jeg regner med at svigerfar også banner uten å engang vite at han gjør det. er jo ikke noe "ondt" i at han banner. synes bare det er så unødvendig å si fy faen den var fin, eller fy faen så sulten jeg er. hehe. av og til har jeg sagt faen jeg også, som feks om jeg slår stortåa i dørkarmen.. så ja, Lille kan sikkert ordene hun også men hun bruker de altså ikke. hehe. glad for det.

synes det er snålt når unger hyler "fy faen for en dust du er!" osv i barnehagen ved siden av her. usj.

Skrevet

Nei, eller siste par ukene har jeg ved et par anledninger hørt meg selv i henne, og da har hun sagt "hærremænn" når hun har vært oppgitt på noe, hehe... Bannes lite i familien/omgangskretsen, og hun har fått streng beskjed om at man ikke kaller hverandre navn heller (feks dumming), so far so good :o)

Husker da jeg bannet for første gang da jeg var liten (hadde plukket det opp av storesøskenene til en venninne (hun var attpåklatt)) - spurte mamma hva "faen" og "herregud" betød. Hun ble veldig alvorlig og sa at sånt sier man ikke for det er ikke fint (og forklarte hvorfor det ikke var fint). Tok det helt fint til meg, jeg, og den dag i dag får jeg vondt av å nesten bruke ordene foran henne, selv om jeg kan brøle ut noen gloser om jeg feks slår meg veldig, hehe...

Gjest Sauen er høygravid :-)
Skrevet

Jenta mi på 20 mnd sa faen her om dagen... Håper for guds skyld det var tilfeldig! Men mye mulig jeg har lirt av meg noen gloser når jeg har slått tåen i noe eller noe sånt...

Skrevet

du har fiffig nick til å være så perfekt holdkjeftepådeg. hehe.

Skrevet

Det siste halvåret har gutten vår på 4,5 plukket opp et par gloser fra barnehagen. Men jeg har slått hardt ned på det med en gang, og det har han skjønt. Jeg forklarer han at det ikke er pent å bruke de ordene, og at jeg ikke vil høre det. Han har jo ikke skjønt betydningen av de når han har sagt dem selv da, hehe! "Dum(ing)", "(du er) teit" og "faen" er vel de orda han har plukka opp til nå...

Skrevet

Ja, det hender, men det er mildere form for banning og har både store og små barn. Foreldre påvirker barna sine når de er små, men etterhvert får foreldre noe mindre å si og da plukker de mer opp, bare vent til hun begynner på barne og ungdomskolen ;-)

Skrevet

sjefsmegga.. haha, men det var jo akkurat det de sa når hun skulle begynne i barnehagen for 2 år siden også. da skulle hun visstnok både banne, lugge, slå og spytte etter kort tid. hun har enda ikke gjort noen av delene..

Skrevet

Ja, hun på 16 gjør. Ber henne ikke snakke slik til voksne sånn bare for å irritere henne enda mer:)

Skrevet

hehe, ja når de blir tenåringer så regner jeg med at det ikke nytter lenger.

Skrevet

Det avhenger helt på kvaliteten på barnehagen, og foreldre flest er flinke til å oppdra disse små. Banning kommer mere senere, når de blir større og skal tøffe seg. Da i varierende grad i forhold til oppdragelse selvsagt, type omgangskrets og interesser. Men har til gode å kjenne store barn eller ungdom som ikke banner i en eller annen grad. å er det alltid unntak, men de er det jaggu få av. Kan hende de aldri banner forran foreldrene da, men blant venner, der kommer det både det ene og det andre.

Jeg har selv aldri bannet forran mine foreldre, og knapt forran barna annet enn et lite fanden i h... utbrudd hvis jeg har kuttet meg eller slått tåa, men det er skjeldent. Men alene kan jeg komme med mangt når jeg sitter å armes over en rapport eller er sur fordi noen ikke har gitt meg viktige beskjeder.

Skrevet

Nei. Men så banner heller ikke jeg. Hun sa en gang at hun var forbannet på meg, og det er vel det verste hun har sagt tror jeg=) Har heller ikke lagt merke til at barna i bhg banner.

Skrevet

Altså. Jeg får vel understreke at hun er en utrolig flott jente...om enn noe hissig. Da jeg jobbet sent forleden og faren var på seminar sa hun f.eks at "mamma, jeg lager middag i dag så slipper du å tenke på det så sent" Helt uoppfordret. Er ikke dårlig av en 16 åring på fredagskvelden det vel?

Skrevet

du har flotte barn prekæs! :D

Skrevet

japp! og en kjekkas av en sønn! ;p

Skrevet

Nei, vi har ikke hørt noe fra eldste ennå. Hun blir 5 i sommer. Hun på 20 mnd snakker lite ennå, så der er det i alle fall ikke noe, hehe:)

Jeg banner aldri, og mannen svært sjelden.

Hører noen av barna i bhg kommer med noen gloser, men de fleste av dem vet jo ikke hva det betyr en gang. Selv om de skjønner at det ikke er noe vi liker at de sier:)

Skrevet

Gutten min på 2 1/2 sa "fy faen" her en dag.. Første gangen jeg hørte det, og ikke sagt det siden.! Og dette har kommet fra de store barna i bhg hans=) Lata som om jeg ikke hørte det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...