Gå til innhold

Modningsakupunktur, hjelper det??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk 14 dager over termin sist gang. Det var noen lange og tøffe dager, noe jeg håper å få slippe denne gangen.

Noen som har prøvd modningsakupunktur? Hvordan fødte dere i forholdt til termin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.Jeg fikk kunn sjangsen til å prøve det en gang,siden jeg blir satt i gang.

Men ettersom jordmor fortalte meg, så forbreder den seg å mykner deg mer opp før fødsel, så når fødselen kommer kan den bli litt kortere å ikke så vond. Kunne komme litt før termin, ja, men ikke noe sikkert. Men hørt folk som har gjort det. Lykke til :-)

Skrevet

Hei,

Jeg begynte med modningsakupuntur i dag.

Syns det var behagelig. Fikk endel nedpress i etterkant og kynnere. Slik jeg tenker er at om det er det mulig at det funker så prøver jeg det...

Er jo ikke lett å si om det har fungert i ettertid heller for en vet jo ikke hva resultatet hadde blitt uten akupuntur....

Skrevet

Jeg begynte med modningsakupunktur når jeg var 35 uker tror jeg! og har gått en dag i uken etter det. Var sist i går, er nå 4 dager over termin. Jeg er nesten helt moden med 3 cm åpning. Men ingen fødsel enda:( gikk 10 dager over sist...

Skrevet

Veldig mange hevder at det virker, men synes ikke selv jeg fikk så mye utbytte av det sist, så gidder ikke bruke tid og penger på det denne gangen. Fødte riktignok to dager før termin, men det var en svaært lang og trang fødsel. Måtte få drypp for å få åpning, så kan ikke akkurat si det hadde hjulpet noe særlig på modningen av livmormunnen i hvertfall, og riene mine var totalt ineffektive. Men vet som sagt om mange som mener å ha hatt glede av det.

Skrevet

Forskning sier visst at de som "punkterer" seg før fødselen får i gjennomsnitt 2 timer kortere åpningsfase, og dermed en lettere fødsel.

Jeg har vært på min tredje akupunkturtime i dag (har termin om en uke), og håper veldig at det skal hjelpe. Er førstegangs, så jeg aner jo ikke hvordan utfallet vil bli, eller hvordan det ville blitt uten akupunkturen, men jeg tenker at jeg er villig til å prøve det som kan hjelpe : )

Skrevet

Det er også viktig å huske på at noen kropper svarer bedre på akupunktur enn andre. Så det vil jo også ha noe å si.

Jeg var til modningsakupunktur hos jordmor/ akupunktør for første gang i går. I tillegg til å sette nåler, kjente hun på pulsen min og konkluderte med at jeg ikke hadde "fødepuls" ennå. Og hun tippet at jeg hadde noen dager igjen før jeg var klar, og at jeg ihvertfall ikke ville føde den natta/ i dag. Foreløpig har hun jo rett. Jeg er 40+6 i dag, altså 4 dager over termin. (Og førstegangsfødende.)

Hun sa forøvrig at kroppen min svarte bra på akupunkturen, og satt opp ny time når jeg er 41+1, for sikkerhets skyld.

Det er kanskje en falsk trygghet, men det at hun sa at kroppen ikke var klar, gjorde at jeg for første gang på 4 dager klarte å gjøre og tenke på noe annet enn "Skjer det nå?" Så sånn sett, har jeg uansett hatt god utbytte av det. Fikk t.o.m. sove natt til i dag. (Hun satt noen nåler på sovepunktene også.)

Skrevet

Jeg hadde modningsakupunktur i mitt forrige svangerskap. Begynte i god tid, men fødte likevel 8 dager over termin.

Riene var imidlertid veldig effektive (gikk vel nesten litt for raskt) da det endelig satte i gang. Aner ikke om akupunkturen var utslagsgivende, men det er jo en mulighet.

Skrevet

Til dere andre som går til modningsakupunktur, setter deres akupunktør riestimulerende punkter også når det begynner å nærme seg termin? Min akupunktør nevnte det forrige gang at hun skal begynne med det på meg neste gang!! Noen erfaringer rundt dette?

Skrevet

Det fungerte for meg! I mitt forrige svangerskap var jeg så lei av å vente når det var 8 dager igjen til termin at jeg tok modningsakupunktur. Vanligvis starter man litt før, hun sa ca 4 uker før termin, men det gjorde ikke noe at jeg kom første gang så sent opptil termin. Hadde modningsakupunktur kl 17.00 om ettermiddagen, fikk anbefalt å dra hjem å spise et kraftig måltid med kjøtt etterfulgt av sex. Dette fulgte vi og kl. 24.00 samme kveld startet jeg å kjenne kynnere. Kl 03.00 hadde jeg rier og kl 06 dro vi til sykehuset. Fødte en velskapt gutt kl 12.00 neste dag. Fødsel gikk greit og jeg revnet ikke i det hele tatt. Fikk akupunktur under fødsel og hadde kjempegod effekt av det en 1/2 times tid. Det fungerer også bedre om man har hatt akupunktur tidligere. Fødselen setter kun igang om kroppen er klar. Verdt forsøket om du er veldig lei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...