Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Lillegull er nå snart 14 mnd.I tillegg til mat ammer jeg henne ennå,men mitt stooore problem er at hun helt fra hun var baby,er vandt med & sovne til puppen.Hun ligger jo selvfølgelig i min seng også da ...dette pga hun har vært endel syk.Så problemet er at jeg må legge meg sammen med henne hver gang hun skal sove,slik at hun får puppen sin.....sukk.....dette begynner & bli veldig slitsomt for meg nå...Dette gjelder når hun legger seg for kvelden...& på formiddagen.Hun våkner gjerne rundt 23.30 for mer pupp også....min drøm hadde jo vært at hun kunne legge seg i sprinkelsengen sin,som står ved siden av vår seng,& sovne der av seg selv...& at hun kan slutte med puppen.Men,hvordan i alle dager skal jeg greie & gjennomføre dette på best mulig måte.....her trenger mamma hjeeeelp av dere....tar imot alle råd & erfaringer ) Har jo planer om & starte jobb snart...så da MÅ jeg få orden på dette problemet som jeg kan takke meg selv for!! sukk................
Hymia+muffins Skrevet 28. april 2009 #2 Skrevet 28. april 2009 Har nøyaktig samme problemstilling, bare at min jente er 16 mnd Håper på noen gode råd her jeg å! Jeg er i mot Ferber o.l, men har virkelig ingen idé om hvordan jeg skal lære henne å sove uten pupp. Har snakket med Midtimellomsenteret, men har enda ikke mannet meg opp til å gjennomføre deres metode. Huffameg...
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 jeg har hatt samme problemet med jenta mi. Vi begynte med å prøve å få henne til å sove selv om kvelden. Da brukte vi en mild ferber, men jeg har all forståelse for de som ikke bruker det Hun sovner enda ikke helt med en gang vi legger henne ned i sengen, men hun roer seg mye fortere, og kan ligge og prate med seg selv. Og vi må bare stå der inne i 2 min, og stryke henne over hodet før hun sovner. (Det er ikke ferber, vi har gjort litt vri på ferber for at vi skal overleve) I tillegg har vi endelig fått slutt på at hun våkner 5-10 ganger om natta, de 2 siste ukene har hun bare våknet 1-2 ganger På dagtid legger jeg henne rett og slett i vogna, tar på henne selene og triller frem og tilbake over en dørstokk inne helt til hun sovner. Dette begynte jeg med når hun var 13 mnd, nå er hun snart 15 mnd, og hun sovner innen 5 min.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 Tar hun flaske da? Kanskje gi en flaske med melk i overgangen. Å la han ligge å gråte til han sovnet var aldri noen alternativ for meg. Så jeg satt ved siden av senga hans og holdt han i hånden til han sovnet. Det gjør jeg fortsatt. Evt kan du jo prøve opp-ned metoden. Den har vært linket til flere ganger her inne. Når ungen gråter skal du løfte henne opp,men legge hun ned igjen så fort hun blir stille. Er nok slitsomt i starten, men kanskje det funker?
Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #5 Skrevet 28. april 2009 Hi her ........huff ja,på en måte var det litt godt & se at det er flere som har det som meg for man føler seg egentlig ganske alene når man står midt i det! Andre snakker om hvor lett det er & avenne med pupp-få barna til & legge seg i sin seng-at de slutter med pupp selv osv.......syns liksom aldri jeg hører om noen som sliter Flaske tar hun,men hun brånekter jo selvfølgelig når det er leggetid...da er det KUN puppen & mamma som duger Hun er en utrolig viljesterk liten sak denne frøkena mi Jeg prøvde opp-ned metoden en stund,men så ble hun jo syk,& da ble det til at hun ble liggende i vår seng....så da var liksom det gjort! Jeg prøver hver kveld & legge henne i sprinkelsenga si...men det ender med så mye skrik-snørr & tårer,at jeg da velger & ta henne opp....det ender da med pupp i vår seng. Jeg har liksom håpet nå i det lengste at hun på en måte vil gi seg litt med puppen av seg selv....vet jo det blir sagt at barna burde ammes til de vil slutte selv....men,kjære vene da ender det vel med at jeg til slutt har en tennåring hengende etter lefsene mine hahaha! Nei,man må nå bare finne på noe lurt...men,hva skal det lure være?....derfor ønsker jeg masse gode/rare tips & råd,& erfaringer fra andre i samme situasjon Hilsen HI
M@mm@ :-) til to!♥ ♥ ♥ ♥ Skrevet 29. april 2009 #6 Skrevet 29. april 2009 Hva hvis du prøver å gå ut en tur når hun skal legges, og så kan pappa'n prøve med flaske. Kanskje det blir letter hvis du ikke er der. Du trenger jo ikke være så langt unna, men bare sånn at hun ikke ser, hører, lukter at mamma er i nærheten.... Hvis dette funker så kan jo pappa'n gjøre dette en stund fremover også etterhvert som om det funker at du kan gjøre det også!?!! Bare et lite forslag....!
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #7 Skrevet 29. april 2009 M@mm@ Har tenkt mye på det du sier Nå er det slik at pappan jobber ganske sene kvelder...men,det ser nok kanskje ut til at han MÅ trappe litt ned nå,& heller hjelpe litt til! Får nok ta et lite oppvaskmøte med han i kveld ja Takk for tipset Hilsen HI
mamazon <3<3<3 Skrevet 29. april 2009 #8 Skrevet 29. april 2009 Jeg tror det er veldig lurt, som en over her sier, at pappaen tar jobben når det gjelder å venne av med pupp i forb. med legging og på natta. Når du er der, ser hun jo at puppen er innen rekkevidde, og vil nok ikke gi seg så lett. Jeg tror også at dere bare må hoppe i det, og ikke gå omveier om å trille i søvn o.l. (før eller senere vil du jo måtte venne av med det også). Mitt tips er å begynne med å gi pupp et annet sted enn i senga, f.eks. i stua, etter at kveldsstellet er unnagjort. Så sier du natta, og faren tar henne med inn til senga mens han synger en fast nattasang. Så legger han henne ned, og hysjer og roer henne etter alle kunstens regler - er hun rolig, kan han gå ut, og gå inn igjen hvis hun begynner å gråte. Jeg personlig er ikke helt for disse strenge metodene der man ikke skal kose, trøste og ta opp barna - barn er så forskjellige, så noen roer seg med litt sang og tilstedeværelse, mens andre trenger å holdes litt. Poenget er at man legger dem ned i senga før de har sovnet i armene. Etter hvert trenger de mindre stimuli før de sovner av seg selv, når de skjønner at det er sovetid, og at senga er et ok og trygt sted å sove. Du skriver at du prøver å legge henne i senga hver kveld, men ender med å ta henne opp - da har hun nok erfart at hun vinner til slutt bare hun skriker nok, så det kan kanske bli en lang prosess de første kveldene, men forhåpentligvis skjønner hun tegninga ganske fort - det er slutt på å sovne ved puppen. Det aller viktigste er at dere har tro på at det kommer til å gå bra, bestemmer dere for å gjennomføre, og opptrer rolig og bestemt - da smitter det over på henne. Vi gjorde dette da snuppa vår var 8 måneder, hun sovnet også alltid ved puppen i senga vår, og måtte gynges i søvn på dagen. Etter tre dager sovnet hun uten et knyst etter fem minutter, og sov natta gjennom for første gang! Hun var jo litt mindre da, men jeg tror prinsippet funker, selv om dere kanskje må være hakket mer tålmodige. Dette var bare mine små teorier og erfaringer Lykke til!
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 29. april 2009 #9 Skrevet 29. april 2009 Har du prøvd å bare gi henne pupp også legge henne rett ned i sprinkelsengen etterpå? Prøv litt før du gir det opp. Hvis hun får av begge to og har hatt litt kos, kan det hende hun nøyer seg med smokken etterpå.. Jenta mi er veldig grei sånn. Har koseklut også da! I det siste har hun ville hatt litt ekstra fangkos mens hun sovner, men det er bare koselig. Legger henne ned når hun begynner å lukke øynene. Så stryker jeg henne litt i panna, på kinnene og kanskje i håret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå