Gjest Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Hvorfor skal man ikke ligge på ryggen å sove når man er gravid? hørte at noen sa det her inne en gang.. og jeg klarer ikke å forstå hvorfor ikke...
MW** Skrevet 28. april 2009 #2 Skrevet 28. april 2009 har noe med at når vekten fra magen øker- kan det gi trykk på den blodåren som leder blode tilbake fra kroppen- og man kan bli svimmel. tror det heter noe med vena cava- var ganske plaget med dette i forrige svangerskap. Sovnet en gang i sofane og vrei meg over på ryggen i søvne og våknet opp og var forferdelig omtumlet. På slutten var det såpass ille- at bare dte å ligge på rygg mens jormor målte mage osv når jeg var på kontroll- gjorde at jeg var svimmel nesten resten av dagen. (tror dette var noe av grunnen til at jeg ble fryktelig svimmel på slutten avfødseln også- at jeg ble liggende for langt bakover- skulle ha fått rettet opp fødesengen mye mer- men kobla ikke dette og svimmelheten før en måned etter fødselen ;o) (men kanskje litt rart ikke jordmoren tenkte på det for jeg klagde mye over at jeg var svimmel ...men det er jo så mye som foregår akkurat underfødselen
Gjest Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 Stemmer, en blir svimmel av trykk mot ryggmargen når en er gravid. Det er fordi at hovedpulsåren ligger langs den, og at når den blir ekstra belastet så blir en svimmel og generellt dårlig. Dette fikk jeg vite fra fødeavdelingen da jeg måtte ringe dem i all hast da jeg holdt på å besvime etter at sønnen min sparket nettop midt i pulsåren når jeg var på butikken. Var bare såvidt jeg kom meg hjem, så det er veldig viktig for generell helses skyld å holde denne mest mulig "belastningsfri".
nesten30 Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 på høyre side av hjertet kommer to store blodårer inn til hjertet, vena cava superior og inferior, eller øvre og nedre hulvene. Disse fører blodet fra øvre og nedre del av kroppen tilbake til hjertet. Når en gravid ligger på rygg kan den nedre hulvenen (vena cava inferior) bli avklemt og en kan få blodtrykksfall, svimmelhet evt. besvimelse etc. Dette kalles vena cava syndrom. Gravide bør på slutten av svangerskapet / når magen begynner å bli stor ikke ligge på rygg, men ligge litt på venstre siden. Høygravide som transporteres i ambulanse blir aldri lagt flatt på rygg men blir vippet litt mot venstre
Gjest Skrevet 28. april 2009 #6 Skrevet 28. april 2009 jeg er 18+2 og har godt med mage,men ligger på ryggen enda! Ikke hele tiden da,men i perioder.Har ikke blitt svimmel enda,men blir nok det når magen blir enda større!
Gjest Skrevet 29. april 2009 #7 Skrevet 29. april 2009 ok. Takk for svar alle sammen! så da er det ikke babyen det går utover hvis jeg ligger på ryggen da jeg ligger mye på ryggen om natten men jeg har ikke merket noe svimmelhet enda da så da går det vel fint frem til jeg og babyen vokser litt mer jeg er 21 uker på vei.
entil :) Skrevet 29. april 2009 #8 Skrevet 29. april 2009 Tror det er vanligst å bli plaget av dette mot slutten av svangerskapet, men varierer vel som alt annet. Man merker det visst ganske fort dersom denne åren kommer i klem. Jeg kunne fint ligge på ryggen under hele forrige svangerskap ute å merke noe som helst. Et tips er visst å legge noe under høyreside av ryggen slik at man heller litt mot venstre. Trenger ikke være mer enn et brettet håndkle f.eks.
Minnie_Moon Skrevet 29. april 2009 #9 Skrevet 29. april 2009 Så lenge man selv ikke føler noe ubehag kan man ligge i akkurat den stillingen som passer en.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå