dodo Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Jeg var på tidlig UL (privat) i uke 11/12. Termin ble da estimert til 20.september. I går var jeg imidlertid på den ordinære UL og da ble terminen skjøvet ca. 14 dager til 3.oktober. Det får jeg ikke til å stemme. Har god oversikt over siste menstruasjon, eggløsning etc. og 3.oktober virker usannsynlig sent. Det har kanskje ikke så mye å si - babyen kommer vel når den finner det for godt uansett, men litt uheldig dersom jeg skulle bli gående på overtid eller...? Lurer på om jeg uansett tar en ny privat UL om en måned eller to. Dersom avviket fortsatt er stort får jeg kanskje ta det opp med legen? Er det andre som har erfart at termindatoen på ordinær UL har vist seg å ikke stemme?
JenteOgGutterMamma! Skrevet 28. april 2009 #2 Skrevet 28. april 2009 Hei! :-) Stol på din egen termin!!! Da jeg ventet forrigemann, så visste jeg nøyaktig når eggløsning var brukte EL-test, og kjenner godt på kroppen når EL er! Jeg visste også nøyaktig når jeg testet positivt, leverte til og med urinprøve på legekontoret som visste positivt 12 dager FØR jeg ifølge 18 ukers UL skulle vært gravid!! ;-) Og jeg fødte 11 dager FØR UL terminen! :-) Lykke til! :-)
JenteOgGutterMamma! Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 Glemte å skrive at jeg var på tidlig UL 12+1, og den samsvarte med 1 dag fra min egen termin! :-)
ble_mamma_6august 09 Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 ul tidlig i svangerskapet skal ikke fastsette termin. Vi får ul i uke 18-21 pga at det er i det stadiet at babyene vokser jevnt Jeg har vært på 7 ul allerede, pga oppfølging. ul i uke 12 viste noe helt annet enn det min termin ble i uke 19 Frem til ordinær ul må du nok nøye deg med menstermin
snuffe Skrevet 28. april 2009 #5 Skrevet 28. april 2009 Du kan ikke stole på en termin satt ut fra tidlig ultralyd. Embryo/foster vokser rykkvis så tidlig i svangerskapet, og en terminestimering blir veldig upresis. Vi har ikke hatt ordinær ultralyd ennå, men vært på ganske mange ultralyder så langt og fått varierende "termindatoer" ut fra dette. To ultralyder tatt med et par ukers mellomrom viste over en uke forskjell i termin osv. Siden vi har hatt ivf vet vi jo nøyaktig når befruktning skjedde, og det er ikke snakk om at embryoet kan ha gått i dvale som noen mener er mulig, siden jeg har tatt hcg-målinger og ultralyder såpass tett hele veien. Ingen av målingene har så langt truffet akkurat på den datoen som vil være termin ut fra en standard svangerskapslengde. Blir artig å se om ordinær ul i morgen kommer frem til det befruktningsdato tilsier.
dodo Skrevet 29. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 29. april 2009 Takk for svar. Jeg holder nok en knapp på min egen termin. I følge den jeg fikk på den ordinære ultralyden, ble jeg befruktet *11* dager etter eggløsning (tok EL-test). Det er vel litt i lengste laget eller er det noe jeg har misforstått..? Vi skal uansett på en ny UL om noen måneder fordi vi gjerne vil vite om det blir gutt eller jente (noe som ikke var mulig å se på denne gangen). Er avviket fortsatt stort så får jeg lufte det for jordmor el. lege.
Romeren Skrevet 30. april 2009 #7 Skrevet 30. april 2009 Hei.. Hører egentlig til på 1. trimsemester, men må bare spørre dere om noe om tidlig UL og vekst og sånn.. Jeg ble satt tilbake rundt en uke når jeg var på UL i uke 11, det vil si: Jeg ble satt tilbake fra 11+6 (etter min beregning, jeg tok kanskje Litt hardt i) til 10+6. Fosteret/embryoet var 4,19 cm sa legen... ikke stort det. Poenget er at selv om jeg tok litt hardt i, så har jeg en god følelse på når befruktningen skjedde, og kan maks bare strekke meg 2-3 dager tenker jeg. Derfor ble jeg litte grann bekymret også da legen satt meg tilbake, men slo det fra meg. Helt til i dag, da jeg selvfølgelig måtte lese noe som skremte meg på 1. trimester. 2 forumdeltakere har opplevd noe av det samme som meg og mistet noen dager etterpå. En av de konkluderer også med at "så jeg tror at at man skal være obs dersom man får vekstavvik når man er ganske sikkert på når man ble gravid...." Hjelp? Det er jo ikke det man vil høre? Litt langt dette, men det hadde vært fint å høre noen historier om at det har gått bra i slike situasjoner også...
Gjest Skrevet 30. april 2009 #9 Skrevet 30. april 2009 Jeg ble satt tilbake en uke da jeg var på tidlig UL da jeg trodde jeg var 12+2, men legen mente jeg var 11+1. Men legen var ikke sikker da hodet var større enn kroppen. Hun sa at jeg da skulle vente til jeg hadde vært på den ordinære UL for å se hvilken termin jeg fikk. Etter lange uker var jeg på UL igår og ble satt frem 8 dager og ble dermed 18+4 istedetfor 17+3. Jeg er nå tilbake til start og har termin 28.sept, slik jeg trodde fra starten av. Så jeg anbefaler dere som har tidlig UL til å vente til den ordinære før dere "fester" dere til en termindato.
ble_mamma_6august 09 Skrevet 30. april 2009 #10 Skrevet 30. april 2009 Jeg vet at unnfangelsen måtte ha skjedd et par dager etter sex. Og jeg hadde ikke sex mer enn en gang. Alikavel ville de sette meg frem?? Jeg svarte da, at jeg kan ikke bli gravid en uke før sex hihi Følg helst deres egen termin
olebrum30_05&09&13 Skrevet 1. mai 2009 #11 Skrevet 1. mai 2009 jeg hadde en mensblødning 1.12.08.etter en utskrapning (blindt egg) 14.11.08.. fikk ul i uke 10 pga småblødninger og da sa legen ja 10 uker på vei, hadde før dette bestilt tidlig ul i uke 11 å der satte hun meg tilbake til uke 8. veldig mye syns jeg. så jeg holdt meg til mensterminen fram til ordinær ul i min uke 19 + 1 . Der ble jeg satt tilbake til 17 + 4.. ca 11 dager.. er jo endel dager men bedre enn ul i uke 11 der jeg ble satt tilbake 3 uker, men kommer nok til å ha en 3d ul i uke 30 å noe å da håper jeg de ser litt bedre der hvor stor ungen er. ungene kommer jo uansett når de vil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå