Mogop fikk augustgutt Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Jeg sitter og funderer over dagens navnevalg, og lurer litt på hvorfor "alle" skal ha dobbeltnavn? Mange foreldre sier at de kun skal bruke det ene navnet, hva er da vitsen? Mange idag har også doble etternavn, det blir da fryktelig mange navn etterhvert? Jeg satt her og leste lista over døpte i kirken vår, og samtlige barn hadde to fornavn -og veldig mange hadde to etternavn, en hadde til og med tre etternavn (vel, to -det ene var med bindestrek) Synes dette er litt voldsomt, jeg..
snuffe Skrevet 28. april 2009 #2 Skrevet 28. april 2009 Vi vurderer to fornavn, hovedsaklig fordi man da enklere kan skille den ene "Per" fra den andre "Per" om man skulle havne to i klassen/barnehagen e.l. Jeg ser for meg at det er hyggeligere å kalles "Per Erik" enn å hete "Per A" og "Per B" - og risikoen for at det er flere i klassen som heter det samme er jo alltid til stede, samme hvor sjelden navnet man velger er. Men for vår del blir det enten to fornavn og ett etternavn, eller omvendt.
Vinden blåser Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 Hei Mogop! Jeg har valgt dobbeltnavn til mine barn av to grunner. Førstemann MÅTTE jeg gi et dobbeltnavn da jeg hadde bestemt meg for dette mellomnavnet fra jeg var lita jente. Det var liksom intet alternativ,jeg bare måtte. Jeg var hellig overbevist om at ALLE navn ble fine om de fikk dette andre navnet etter seg.. Jenta vår har fått et dobbeltnavn for å videreføre et navn som både jeg og min mor har. Syntes det er koselig å videreføre navnet uten at det nødvendigvis MÅ bruker hver gang man snakker til ho. Om mine framtidige barn får 2 fornavn vil tiden vise... Ellers så kan jeg bare si at jeg selv har 5 navn. Jeg har mine to fornavn (hvorav det ene er likt med min mors navn) Jeg har min mors etternavn, min fars etternavn,(disse er nå mellomnavn) samt min ektemanns etternavn. Navn sier noe om hvem man er. De færreste forstod hvorfor jeg skiftet etternavn når jeg giftet meg siden jeg hadde et sjeldent navn,og nå har et -sen navn. Jeg mener derimot at det var det eneste alternativet. Fornavnene mine forteller om hvem JEG er. Mellomnavnene forteller om hvilke slekter jeg tilhører. Etternavnet forteller om hvem jeg valgte å tilbringe resten av mitt liv sammens med. Ble litt langt dette,men tenkte bare å forklare min tanke bak det hele
Mamma´n til lillemor Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 Jeg og søsknene mine har alle et navn, og jeg har alltid syntes det var så fint med dobbelt-navn. Jeg har selv et kort navn, og det er sikkert grunnen til at jeg har likt flerstavelses-navn, eller sammensatte navn. Så jeg tror det er grunnen til at vår ufødte har blitt tiltenkt to fornavn. Til gjengjeld har jeg tatt min manns etternavn, og hun får derfor kun dette etternavnet. Og så passet det se i tillegg fint da jeg valgte et fornavn og min mann det andre. Dette passer oss i vår familie :-)
wirre;o) Skrevet 28. april 2009 #5 Skrevet 28. april 2009 med de steinsprø etternavnene vi har, blir det enkle fornavn. Den lille i magen blir nok hetende Jo. Enkelt og greit.
Abracadabra Skrevet 28. april 2009 #6 Skrevet 28. april 2009 er litt enig i at det kan bli litt mange navn av og til, hehe... jeg ville at min sønn skulle ha mellomnavn, selv om det ikke brukes til vanlig, fordi jeg har mellomnavn og har alltid vært så glad for det. kan ikke helt si hvorfor, egentlig, men jeg er så glad i mitt "hemmelige" navn...og mine søstre har ikke mellomnavn, og de har alltid vært misunnelige! hadde jeg ikke skiftet navn når jeg giftet meg så hadde kanskje junior hatt to etternavn i stedet, og da hadde jeg ikke gitt ham mellomnavn tror jeg...men jeg kommer nok til å gi alle mine barn mellomnavn ja! selv om de ikke skal brukes til daglig.
shabby Skrevet 28. april 2009 #7 Skrevet 28. april 2009 Jeg har litt begge deler jeg. Dobbelt navn på den første, og enkeltnavn på de to minste. Bruker bare et etternavn. Jeg og barnefar er gift, og jeg tok hans etternavn. Enkelt og greitt.
Ayka 09+13+14 Skrevet 28. april 2009 #8 Skrevet 28. april 2009 Her får lillegutt dobbeltnavn + to etternavn. Jeg og mine søsken har dobbeltnavn,og jeg har et ønske om å bl.a. ha et av mine besteforeldres navn med i hans navn. Derfor ble det to navn. Vi har planer om å bruke begge,men det går fint ann å kun bruke et av dem også...samme om det er det første eller andre- synes begge er like fine. To etternavn fordi jeg kommer til å beholde mitt etternavn når/hvis vi gifter oss + at jeg kommer til å ta hans etternavn i tillegg. Han har et veldig spesielt "familieetternavn" som vi ønsker å bruke,men synes det er greit at mine barn også har navn ifra min side. Kanskje det blir mye for enkelte med hele 4 navn til sammen,men det tar ikke vi så tungt Det er sånn vi ønsker å ha det,og det viktigste er uansett at vi er fornøyd med hvordan vi gjør ting...ikke hva andre mener.
Snuppelura&Go`klompene Skrevet 28. april 2009 #9 Skrevet 28. april 2009 Fordi veslas fornavn er relativt unisex, og synes det er både praktisk og pent å ha et typisk jentenavn i tillegg. Dessuten blir det en pen klang til etternavnet :-)
victomalia Skrevet 28. april 2009 #10 Skrevet 28. april 2009 Vi har tenkt å gi veslejenta tre fornavn vi. Er visst ikke så uvanlig i Sverige. Et hetenavn, og to navn som er oppkalling. Vet at vi får reaksjoner for det. Men vi har bare et etternavn. Folk må jo finne ut av det der selv.
Gjest Skrevet 28. april 2009 #11 Skrevet 28. april 2009 Tja, vi har på nr 2 og kommer til å ha på nr 4. Nr 2 fordi vi ikke ble enig eog tok begge navnene til slutt og nå med vesla fordi fornavnet er så kort at det passer med to. Når vi giftet oss tok jeg mannen sitt etternavn fordi jeg ikke ønsker at barna våres skal sitte igjen med for mange navn, så her har hele familien kun ett etternavn, synes det er deilig :-)
hit og dit Skrevet 28. april 2009 #12 Skrevet 28. april 2009 Eg har aldri vert opptatt av dobbeltnavn, men me hadde lyst å gi ungen eit mellomnavn som har opprinnelse fra landet ho er født i. Me bruker kun det første, norske, navnet til vanlig.
ifie Skrevet 28. april 2009 #13 Skrevet 28. april 2009 Jeg har alltid vært veldig fornøyd med bare ett fornavn og ett etternavn, likevel fikk gutten vår fire... Han er oppkalt, så da måtte det bli to fornavn, og både jeg og kjæresten har sjeldne etternavn, så han måtte få begge... Vi syns det ble på kanten, ja, men begge fornavna er ganske korte, detfor gikk det likevel
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 28. april 2009 #14 Skrevet 28. april 2009 Jeg ville i utgangspunktet ha dobbeltnavn fordi alle i min familie har det, og jeg synes det er fint. Men nå tok jeg ikke mannen sitt etternavn da vi giftet oss, så vesla har først mitt og så hans, de er begge ganske lange så da fikk det holde med et enkelt navn til henne. Enig i at det blir litt mye å drasse på.
MathildeC Skrevet 28. april 2009 #15 Skrevet 28. april 2009 Jeg liker best korte navn, og var egentlig "imot" dobbeltnavn.. Men min mann og hans søster har begge dobbeltnavn, og barna til meg og mannen min blir nok de eneste barnebarna på mannen min sin side (søsteren kan sannsynligvis ikke få barn). Siden vi ikke visste om vi ville få mer enn ett barn, valgte vi navnet til min svigermor som mellomnavn. For å gjøre henne glad :-). Det var en overraskelse, hun fant det ut i kirken under dåpen og var så utrolig rørt. Det var veldig kjekt. Uansett, fordi jeg ikke er glad i lange navn EGENTLIG så har vi bare ett etternavn. Så datteren min får ikke et veldig langt navn alt i alt. Nå venter vi barn nr 2, og jeg holder en knapp på kun ett navn denne gangen. Tiden vil vise..
Panterjenta85 Skrevet 29. april 2009 #16 Skrevet 29. april 2009 Her blir det to fornavn og et etternavn. Jeg tror vi begynner å ta etter sverige. Som det blir sagt tidligere her, der er det vanlig med tre fornavn, men kun ett etternavn. Vi er gift og jeg har min manns etternavn så det blir kun et etternavn på barna også. Vi har veldig lyst til å kalle opp barna våre etter slekt, men ønsker ikke at det skal være navnet man bruker til daglig. Så da blir det mellomnavn. Velger veldig uvanlige fornavn, så blir veldig spennende og se reaksjoner
Gurine Skrevet 29. april 2009 #17 Skrevet 29. april 2009 Jeg har to fornavn, og synes det er noe ordentlig herk. Har alltid gruet meg for å presentere meg opp gjennom årene, synes det er så tungt med de to navnene, selv om begge har bare to stavelser og er enkle navn. Jeg var ganske sjenert som ung, og dette var et problem for meg. Så når jeg ble stor nok til å bestemme selv, eller ikke brydde meg om hva min mor og far mente, så begynte jeg å bruke bare det ene fornavnet. Heldigvis er jeg og min samboer like der. Vi kan ikke fordra lange tungvinne navn med mange stavelser, eller dobbeltnavn. Så alle tre jentene har enkle korte navn med to stavelser, og selvfølgelig bare ett etternavn, de skal jo lære seg navnet sitt en gang også.. Og så slipper de kanskje å hate navnet sitt slik som jeg gjorde i oppveksten.. Synes foreldre skal tenke litt mer på barna som faktisk må bære navnene, enn sine egne ønsker å lyster i forhold til spesielle og sære lange navn, og bruk av flere etternavn. Synes det er en uting, og mindre pent, rett og slett.
Hb31 Skrevet 29. april 2009 #18 Skrevet 29. april 2009 Vi tenker på dobbeltnavn. Men på grunn av at vi vil oppkalle sønnen vår etter bestefaren å det navnet er litt "gammeldags" så vil ha et litt mere moderne etter... Har ei datter fra før å hun har et navn... Kommer liksom litt ann på hva en selv vil..å hva som passer..
tre gulljenter <3 Skrevet 29. april 2009 #19 Skrevet 29. april 2009 Mine foreldre og oss "barna" har alle dobbeltnavn, min mann har dobbeltnavn, svigermor har dobbeltnavn. Så vi har egentlig bestemt at vi skal fortsette med det. Våre to barn har dobbeltnavn, der det ene er oppkalling, og nr3 vil nok også få dobbeltnavn.... må liksom det nå ;-) noen av oss bruker begge navnene og noen ikke, men jeg synes det er fint med dobbeltnavn jeg da. Og barna har ett etternavn, så det blir jo ikke flere enn 3 navn til sammen...
Johan Skrevet 29. april 2009 #20 Skrevet 29. april 2009 Jeg er helt enig med Gurine. Har selv to fornavn, og har hatet det hele livet. Også mannen har to fornavn, og siden hans første navn er VELDIG vanlig var det naturlig nok praktisk å ha to navn for å skille alle i klassen med samme navn. Men han er helt enig med meg, to fornavn er noe herk! Da gir vi heller et fornavn som ikke "alle" har, men jeg må også nevne at vi er litt opptatt av at det ikke skal være så spesielle navn at barna må stave det hver gang de hilser på noen... Jeg synes det er en tendens til at foreldre gir ungene så spesielle navn, bare for å være mer oppfinnsom enn alle andre (og siden så mange gjør det, blir det ikke så spesielt likevel..). Litt viktig å huske at det ikke er vi som skal ha med oss navnene resten av livet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå