Gå til innhold

Feite unger..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver en klesbutikk for barn, og syns det er horribelt når foreldre kommer inn med syvåringer som må bruke str 152-164 på klær på grunn av fedme. Dessverre er det sånn at klærne er ganske smale, og ikke laget for stor mage og rompe.

Får vondt i meg når jeg ikke kan finne klær som passer til dem, for det må jo tære på selvtilliten til ungene at ingen klær i deres str passer... Og så, på toppen av det, så blir foreldrene sinte på MEG, fordi jeg ikke har klær som passer "litt store" unger..

Unnskyld meg, men det er ikke jeg som har overforet barnet mitt og ikke passet på vekten hennes/hans!

Overvektige barn er på grensen til barnemishandling, spør du meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig i at foreldre må ta ansvar, men hvorfor bestiller du ikke inn klær i litt romsligere størrelser? Du har jo tydeligivis potensielle kunder som vil ha det.

Synes barneklær i dag er alt for smale til de tynne også. Spesielt jenteklær. Jentene i barnehagen har bukser som er så smale over maken og i lårene at de ikke klarer å klatre opp på en stol en gang.

Skrevet

Visste det spørsmålet ville komme..:) Og joda, vi har en liten kolleksjon med D-bukser og gensere som er litt vidde på, men merket vi fører går dessverre bare opp til str 128, og det er ofte for lite for skolebarn. Dessuten er vi i en kjede, så jeg bestemmer bare hva jeg vil ta inn av et begrenset antall klær.

Jeg har selv en datter på syv år som bruker 140 i str. Men det er på grunn av at hun er 136 cm høy, og må ha det i lengden, absolutt ikke i bredden..:)

Skrevet

Desverre er det slik at det er en økende tendens til overvektige barn. Foreldrene bør virkelig ta det på alvor når barna ser ut til å bli for runde. Sunt kosthold og aktivitet.

Men, nå er det nå en gang slik at det finnes en del overvektige barn, og det er trist på vegne av dem og deres selvfølelse at de ikke kan finne klær som passer dem. I tillegg til å skille seg ut på grunn av vekt, skilller de seg ut på grunn av klær. En ekstra belastning for barnet.

Foreldrene bør ta ansvar selvfølgelig. de har ikke rett til å bli fornærmet over at de ikke kan finne klær, men kanskje en som driver en klesbutikk (som ikke er kjedebutikk med et gitt sortiment), kan finne en nisje og selge klær som alle barn kan ha glede av? Ikke for å oppmuntre til feite unger, men til å gi dem en mulighet til å se pene ut i tøyet?

Skrevet

Enig i at overvekt er foreldrenes ansvar.

Men en ting jeg har lagt merke til er at jentebukser er altfor smale i modellene. De passer jo knapt til normale barn, heller. Ikke så rart da at de med barn med litt ekstra/mye ekstra ikke finner noe. Jeg finner knapt dongeribukse til jenta mi, for hun kan ikke ha noe som strammer over magen(får smerter av det). Så hun har mye tynne bomullsbukser og velourbukser med stretch i. Ikke mange dongeribukser som er vide i modellen å oppdrive.

Mi jente har absolutt ingen ekstra kg, slank og aktiv, men er mye lenger enn snittet. Hun er 8 og bruker str 12. Syns det sier en del om størrelsene til jenter i dag.Til og med i str 12 kan t-skjorter bli for korte til henne. Og så er de typisk tenåringssnitt på, slik at de blir for utfordrende for jenter på 8-10 år.

Ikke alle er spede og små, selv om de er slanke.

Skrevet

Er enig i at foreldrene må ta ansvar - og det raskt. Er bare så synd at det er barna som i tillegg til at er er den som sliter med vekta, som må føle andre menneskers aversjon.

De kan ikke noe for det, og bør derfor behandles fint og møte et samfunn som er tilrettelagt deres behov.

Skrevet

NÅ får dere faen meg gi dere!

Skrevet

Vil bare fortelle om et eks.

Vi var på ferie i sommer med et vennepar som har en overvektig datter.(ca11 år)

Hun spiste voksenporsjoner til frokost, lunch, middag og kvelds. For så å gå og kjøpe seg is sikkert 4-5 ganger om dagen.

Det eneste foreldrene gjorde var å sitte å kommentere hvor mye hun spiste og riste på hodet.

Jenta hadde et enormt dårlig selvbilde.

Det er helt forferdelig.

Skrevet

Det er trist, og ser at mange barn synes det er ekkelt å "være stor":..Desverre er det også litt sånn at klær ofte er så smale at man "er for stor uansett" hvsi barna er kraftig anlagt,- som mange er,- så selv om de er tynne,- til å "være seg selv" så har de fortsatt vansker med å finneklær, og da "merker" man ikke at de bare blir større og større...Problemet har likosm alltid vært der....

Men jeg er også tilbøyelig til å si at å "gjøre barna sine overvektig" er barnemishandling..Særlig når foreldre selv er overvektigk, også overfører de sin livsstil til barna...Også sier de at de er villig til "Å gjøre alt" for barna, men å legge fra seg EGNE dårlige vaner er ofte ikke med i betraktning en gagn..Er ikke barnas overvekt grunn nok til å endre egen livsstil? Det GÅR ikke å sette barna på "sunn livsstil" og selv fortsette som før...Det er dødfødt..Man må vise vei ved å være eksmpel selv, og å vente med "fråtsing" til barna er i seng er IKKE et alternativ..Man må leve som man lærer, hvis ikke så "dømmer man barna" til overvekt..Og man må ikke glemme at noen ER tyngte/tykkere enn andre, og det MÅ de få være, og så lenge de lever sunt, er det heller ikke farlig...Man må lære barna at de er like mye verdt om de er litt tykker enn resten, men man må kanskje være LITT mer forsiktig med å gi de søtsaker og litt strengere på at de MÅ ut i aktivitet hver dag,- etter skole og barnehage...Ofte for sin egen del mange foreldre slår på TV og gir barna en bolle..Så får de selv slappet av... Og barnas problem blir større....

Skrevet

Datter til samboeren min er lita og rund. Vi skulle ut å kjøpe bukser, og de som passet på livet var helt feil på resten av kroppen, og en halv meter for lang på bena.

Hun er svært passiv og spiser mye junk. Sjokolade, smågodt, chips. Hun hopper også gjerne over måltider og sitter med en pose fremfor TV. Det nytter ikke at jeg sier noe. Og hjemme hos mora er hun enda mer passiv. Hun er nå blitt 11 år, og det har vært sånn de siste fire årene.

Barn kan godt være litt runde, men de må ha et sunt kosthold og en aktiv livsstil. Det er kombinasjonen av usunn livsstil og fedme som er skremmende. Litt hvalpefett om en ellers lever sunt er helt ok.

Skrevet

Hvorfor er overskriften din "feite unger"? Virker som det er foreldrene du klager på, hvorfor da kalle overvektige unger for feite?

Skrevet

Synes det er grusomt at foreldre kan sitte å se på at barna deres bare blir tykkere og tykkere. Det er IKKE barnas feil, foreldre har ansvaret for å lære barn gode kostvaner, tilby dem sunn mat i riktig porsjoner og dessuten få dem i aktivitet!

Når det er sagt, så er det mange forldre som ikke klarer denne oppgaven, og da kan jo en smart hodet øyne muligheten for en businessidè, nemlig lage barneklær for store barn. Markedet er jo der, og desverre kommer nok andelen til å øke betraktelig i årene som kommer.

Trist er det.

Skrevet

Har du ikke hørt at overskrifter selger?..:)

Legger selvfølgelig ikke ansvaret på ungene, de vet ikke sitt eget beste! Om de får 10 is om dagen, og bare junk og spise, så spiser de jo det.. Og hvis de får 10 frukt/grønnsaker og spiser sunne måltider, så spiser de jo det.. Så hvor ligger ansvaret? Ungene som spiser, eller foreldrene som gir dem maten?..

TS

Skrevet

Trist med tykke barn, var et tykt barn selv og vil alltid se meg selv som tykk uansett vekt. Dette skal ikke min datter oppleve om jeg kan avverge det, men lievel stusser jeg på designen på jenteklær om dagen.

Det går jo ikke ann å leke i klærne, og jentene blir derfor enda mer passive. Jeg holder på å lære meg å sy, og det er mye fordi jeg vil at min datter skal ha løse og ledige klær når hun blir eldre.

Skrevet

Nei nå får dere faen meg ta å gi dere! Er ikke alltid sånn at det er foreldrene sin skyld faktisk!!! Et eks. mine to søstre. To av oss er helt normale i kroppen, men hu minste har noen kilo til overs. Hun spiser et helt vanlig kosthold, og trener og er aktiv. Har fått akkurat samme kosthold som oss to, men er alikevel større. Mamma og pappa er heller ikke store, og lever et sunt og aktivit liv. Er faktisk bare sånn at noen er store og andre er små. Våkn opp a folkens!!!

Skrevet

Ikke snakk om litt store barn, men barn som er, i mangel av et bedre ord, smellfeite! En syvåring med stor mage, og like stor rompe som meg, det er ikke vanlig, og heller ikke bra for helsen!

Det er klart at ikke alle barn er like, noen er spede, andre litt kraftigere. Men sterk overvekt hos relativt små barn, er foreldrenes skyld, det går ikke an å si noe annet!

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...