Gå til innhold

Hvordan smitter vannkopper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Smitter det kun ved direkte kontakt med en med vannkopper? Nabogutten har vannkopper og sønnen min har ikke hatt det. Eldstedatteren min fikk slippe inn hos dem i går siden hun har hatt vannkopper. Men hun kan vel ikke på noen måte ha med smitten til sønnen min?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3) Hvordan smitter vannkopper?

Svar: Viruset smitter gjennom bittesmå dråper, enten ved at man er i direkte kontakt med en som selv er smittet, eller i dråper i luften.

Ser for meg ut som han må være i direkte kontakt med den som er syk, ikke hva eldstedatteren din evt måtte ha med seg hjem på hendene :o) Vet ikke hvor gammel sønnen din er, men om du ammer er de forholdsvis godt beskyttet. Her har alle søskenbarna inkl min datter hatt vannkopper i påsken, og selv om det kan ta lang tid før ting bryter ut har jeg ennå ikek sett noe på sønnen min.

Skrevet

Sykdommen smitter fra 2 dager før til utslettet er begynt å tørke inn. Smitten skjer gjennom luften (fjerndråpesmitte) eller gjennom direkte berøring av utslettet. Så mulig at han kan ha blidd smitta? Men mest sannsynlig ikke ;-) For smitte mest om man nevle på selve såran ;-)

Skrevet

Da skal det vel litt til da siden han ikke har vært i nærheten av eller i kontakt med denne gutten på en stund. Han er 3 år, ammer ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...