Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #1 Skrevet 27. april 2009 Vi skal på dåpssamtale til onsdag og da regner jeg med at dette spørsmålet kommer. Hva svarte dere? Jeg er ikke sånn kristen kristen liksom og er ikke i i gudstjeneste i kirken. Men velger å døpe snuppa fordi jeg er døpt selv og føler det er en tradisjon og jeg har lyst til at hun skal være medlem av den norske statskirken. Er det greit og svar det liksom eller blir det helt feil? Hva annet spør de om?
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 Det heter å døpe et barn Men vi hadde dåp i går, og var på samtale tidligere i uken. Og vi ble ikke spurt om noe. Tok 15 min, og de gikk kun gjennom hvilken rekkefølge ting skulle skje i osv
Nurkfrid Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 Selv om du ikke er spesielt aktiv i kirken, betyr jo ikke det at du ikke har et forhold til den eller hva den står for. Jeg tror ikke du skal føle deg forpliktet til å definere dette overfor noen andre. Du sier jo selv at du ønsker at barnet ditt skal være en del av statskirken, at du opplever det positivt å ha blitt døpt selv og at du syns det er en fin tradisjon. Det er nok litt for lett å gå i fellen der man tenker at man ikke er god nok/ kristen nok/ aktiv nok. Men du er jo alltid velkommen i kirken, uansett grunn. Og da er jo ønsket om å døpe barnet ditt mer enn nok, bare det i seg selv. (Og blir du møtt med spørsmål du syns er vanskelige, er det jo fullt lovlig å si "jeg vet ikke" eller "det har jeg ikke tenkt på" eller lignende.) Jeg håper du får en fin opplevelse, både i samtale med presten og under selve dåpen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå