Gå til innhold

hvor arbeidsdager i en mnd i følge nav?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hvor mange arbeidsdager i en mnd regner NAV? Befinner meg i den possisjon at jeg er ca +- noen få dager for å få foreldrepenger, men er det noen som vet nøyaktig hvor mange dager NAV regner som en arb mnd? jeg har 4 hele mnd og 42"løse" dager. Vet at de ikke krever fulle mnd for at det skal regner som en mnd men eneste jeg har klart å finne ut er at 26 dager er "innenfor" det som regnes som en normal arbeids mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke sånn at man må jobbe hver eneste dag i mnd for å få foreldrepenger!! 26 dager???? Har jeg aldri jobbet selv i full stilling.. Det viktige er at man ikke har mer enn 2 uker mellom vaktene for at det skal kunne regnes som en jobbeperiode... Har du mer mellom vaktene telles det ikke med såvidt jeg vet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det jeg fant i trygdeloven:

 

Alle dager vedkommende har vært i inntektsgivende arbeid før stønadsperioden starter teller med ved beregning av opptjeningstiden.

 

Det kan det ikke oppstilles som et vilkår at de separate dagene skal utgjøre 31 dager for at disse dagene til sammen skal svare til en måned. Et slikt krav ville medføre at det kreves flere dager i opptjeningstiden for f.eks. en oppdragstaker enn en som har et løpende arbeidsforhold. Rikstrygdeverket kom i kjennelse i sak nr. 93/12500 til at 26 dager må anses å være innenfor det antall dager som utgjør en normal arbeidsmåned. Kvinnen som hadde 5 måneder og 26 dager som godskrevet opptjeningstid, ble derfor ansett for å ha opptjent retten til fødselspenger.

 

Etter skatte etaten sine beregninger er det 230arbeidsdager i ett år noe som gir ett snitt på 19,17dager i mnd men har vært bortig at noen mener at nav regner 260 dager, altså ett snitt på 21,67, det vil jo forutsette at man må jobbe man-fre hver uke hele året uten ferie...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet mitt er at jeg har først vært i fødsels permisjon frem til 31 desember. hadde da sagt opp jobben, men etter feil info fra nav ble det ikke søkt om dagpenger før 2mnd etter oppsigelsesdato, dermed fikk jeg to ekstra mnd med karenstid da det gjelder fra søketidspunkt og ikke oppsigelsesdato..... Så dagpenger er innvilget fra 5mai.

 

Jeg er kommet i den sitv at jeg er gravid på nytt med termin 27aug.

 

"regnestykket" blir da: fra 6 okt 08- 19dager

Nov-Des- 2mnd

fra 5 mai- 19dager

Jun-Jul- 2mnd

aug- 4 dager

 

altså totalt 4 hele mnd og 42 "løse dager". Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke reglene da jeg jo ikke fysisk har vært i jobb så har jo ingen %andel så jeg ender jo opp ca akkurat på grensa en plass..

 

spørsmålet er om jeg kommer innen for 6 av 10 mnd i jobb...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...