Gå til innhold

Hvordan forholde seg til svineinfluensaen????????????????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så typisk, altså, at dette skal skje nå. Vi har planlagt ferie i pappapermisjonen - og gledet oss i evigheter. Vi skal ikke dra til de områdene som er berørt av svineinfluensa, men vil jo nødvendigvis måtte oppholde oss på flyplasser - og der kan det jo være mennesker som har vært i Mexico, Canada eller USA. Huff og huff, hva skal vi gjøre nå?? Er det farlig og uansvarlig å dra utenlands nå?? Vil jo for all del ikke at ungene mine skal bli syke.... Avreisedato er 2.5, så har ikke akkurat mye tid til å se det an heller...

:((

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det enkle svaret er jo at det er det umulig å svare på ... Men man kan jo tenke litt rundt det. Med mindre du bor på en avsidesliggende gård i en fjern dal og knapt har kontakt med folk i det hele tatt, lar det seg neppe unngå å støte på noen som har vært i USA, Canada eller Mexico i noe tilfelle. Du trenger ikke oppsøke flyplasser for å utsette deg for fare. Så er det noe med antallet, sånn foreløpig i hvert fall. Hvor mange mennesker bor det i Mexico? 150 millioner? Og så er det drøyt hundre døde. Det er ingenting. Det er en dråpe i havet. Jeg vil anta at det på en hvilken som helst dag drepes flere i trafikken i Mexico. Det er selvsagt foreløpig, og tallet kan stige dramatisk, men så langt er ikke tallene særlig store.

En annen ting er hvor du henter informasjonen fra. Det er en utbredt misforståelse at medienes oppgave er å spre informasjon. Det var i gamle dager. I våre dager er medienes oppgave dessverre å tjene penger, og det gjør de ved å lage stadig større overskrifter for å skape blest om seg selv. Du kan ikke bruke VG og Dagbladet som informasjonskilde til om dette representerer noen trussel mot deg.

Hvis du husker noen år tilbake, var det sars som var det store monsteret. Det gikk veldig greit. For et år eller to siden hadde pressen kjempeoppslag fordi noen svaner i Sverige var døde av fugleinfluensa. Da var det det som skulle utslette menneskeheten og gud vet hva. Neste år er det kanskje kamelinfluensa.

Skjønner? Det er selvsagt mulig at dette er den nye pesten. Ingen vet det. Det er umulig å si om det er dumt av dere å dra. Men det ville aldri falt meg personlig inn å tenke på den måten, i hvert fall ikke slik stå er i dag.

Skrevet

Takk for svar. Jeg er egentlig helt enig i det du sier...Det er jo faktisk en influensa det er snakk om, ikke svartedauen. Men det er bare det at man blir jo påvirket av skremselspropagandaen i media, og jeg er jo selvfølgelig redd for at det skal skje barna mine noe.... Det er klart at man kan ikke mure seg inne heller, det er jo farlig å leve. Men man kan ikke med vitende og vilje utsette barna sine for stor risiko bare fordi man selv vil på en etterlengtet ferie. Så det jeg gjorde var å ringe Fhi, og det var egentlig beroligende. Der fikk jeg vite at det ikke er noe farligere å reise "sydover" enn det er å reise til f.eks Sverige. Det er heller ikke farligere nå enn det det har vært tidligere i vinter. Forhåndsregler er så enkelt som god håndhygiene (og det bør vi jo passe på uansett). På direkte spørsmål om det er farlig eller uansvarlig å reise på ferie med små barn nå, sa han at det var det IKKE. Så da bør jeg vel slå meg til ro, eller??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...