Gjest Skrevet 27. april 2009 #1 Skrevet 27. april 2009 eller som vet om vedtekter og husregler skal stemmes over eller kan bare styret bestemme det? Det er 5 stk som sitter i styret, men det er 35 enheter. Nesten ingen er enige i reglene, men styret står på sitt. Kan de kreve at f eks ting som parabol blir fjernet hvis vedtekten om det ikke er gyldig??
NormaJean Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 jeg bor i sameie og er styreleder (desverre, hehe) Hvis det står i vedtektene som er godkjent på generalforsamling at parabolantenne er ulovlig så må den fjernes. Styret selv kan ikke lage "egne" regler som skal følges av alle. Skal feks en ny regel inn i vedtekten så skal det være godkjent av alle i sameiet. Dvs at alle eiere må si seg enige. Men feks så tror jeg at et styre kan bestemme tiltak som at ved parkering utenfor oppmerkede plasser så står de fritt til å leie inn parkeringsselskap for å håndheve dette. Man trenger ikke beboeres godkjenning for å ta avgjørelser, dette er de jo valgt til av beboerene for å "forvalte" hvis du skjønner hva jeg mener? Er vedtektene ugyldige? kan du bevise det? hvis det så tror jeg ikke du skal trenge å følge dem. Men bare for å si det, parabolantenne pleier å være ganske standar ulovlig, ganske stygt og skjemmende for en fasade, så slike vedtekter pleier å ha vært vedtatt for mange år siden. (med mindre du bor i et nytt sameie da?)
Gjest Skrevet 27. april 2009 #3 Skrevet 27. april 2009 poenget er at sameie ble dannet 2 år etter at vi flyttet inn fordi salget av leilighetene gikk tregt. vi har nå fått utdelt en blekke med masse vedtekter som ingen har verken stemt eller fått uttalt seg om...det er mange som sier til oss at ting som ble satt opp før sameie ble stiftet ikke kan kreves flyttet eller fjernet...vi kommer ingen vei med våres skriftelige klage fordi styret bestemmer sier de...
NormaJean Skrevet 27. april 2009 #4 Skrevet 27. april 2009 tipper dere er medlem av huseierenes landsforening, ta kontakt med juristen der, det er gratis, og spør. men tror at vedtekter/regler ikke kan ha tilbakevirkende kraft, så vil tro at du har rett. Høres ut som om dere bør ha en generalforsamling snart og komme til en form for enighet. Men husk, et styre velger man for at de skal forvalte på vegne av resten av beboerene. Er dere ikke fornøyde eller ikke har tillit til de som er valgt så vil jeg forelså at dere velger nytt styre. jeg ble faktisk valgt mot min vilje, var ikke tilstede engang. men ingen gjør en dritt her jeg bor, så fant ut at jeg skulle forsøke å få gjort litt da. men er i utgangspunktet ikke lovlig valgt engang siden beboerene gjorde dette uten meg tilstede. skikkelig utakknemlig jobb, skal holde ut 1 år til, så gidder jeg ikke mer.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 Disse reglene må ha blitt laget en plass? Og det er ikke styrets, men generalforsamlingens oppgave å vedta regler (vedtekter) og det er kun generalforsamlingen som kan forandre dem også. Dersom sameiet ble stiftet etter at dere flyttet inn, var dere vel tilstede på stiftelsesmøtet og vet hva som ble bestemt der?
Gjest Skrevet 27. april 2009 #6 Skrevet 27. april 2009 Hos oss er det hvertfall slik at ting må stemmes over og at det må være minst 60% oppmøte og over 50% for/mot for at det skal kunne bli vedtatt. Er det mindre en 60% oppmøte kan en ikke ta opp til avsteming.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå