Gå til innhold

Hvorfor dobbeltnavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det er veldig mange som absolutt skal ha dobbeltnavn på barna sine bare for å ha det og jeg må si at jeg lurer på hvorfor?

Forstår selvfølgelig at det er mange fine dobbeltnavn som bare "hører" i lag. Men hvorfor er det noen som på død og liv MÅ ha dobbeltnavn?

Og bruker dere da i tillegg to etternavn, eller bare et? Dersom to, blir ikke det veldig tungvint?

Ikke meningen med dette innlegget å provosere eller noe, er rett og slett bare nysgjerrig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uenighet om navnet. Jeg hadde et navn som jeg hadde så inderlig lyst å kalle jenta mi. Mannen var ikke så begeistret, men gikk med på å bruke det som mellomnavn.

Jeg bruker alltid begge navnene, han bruker bare det første. hehe

Skrevet

Hahaha!! Det var jo rett og slett bare et genialt svar;) Ikke dum måte å løse problemet på, det ;) Heldigvis er jeg og sambo helt enige om navn :)

Skrevet

Jeg måtte ha mellom navn for at det skulle klinge bedre med etternavnet vårt. Når barnet begynner på skolen og barnehage hvor de roper opp så må de bruke begge navnene.

Skrevet

Inntil jeg giftet meg, hadde jeg bare ett fornavn og ett etternavn. Har alltid syntes det var litt "stusslig". Liker lange navn. Mine to har to fornavn og to etternavn, det er ulike årsaker til det; uenighet om navn, etternavnene skulle "matche" litt selv om de har ulke fedre osv amnge grunner men mest av alt liker jeg det! I mange andre land (f.eks. Sverige) har de gjerne tre fornavn og to etternavn.

Det handler altså både om smak og behag og om tradisjoner.

Skrevet

Fordi jeg har så mange navn jeg liker, men kommer jo aldri til å få 10 barn - løsningen blir å prakke flere navn på hvert barn ;)

Skrevet

For vår del fordi vi ønsket å kalle opp noen spesifikke personer, men ikke ønsket disse navnene som bruke-til-daglig-navn.

Skrevet

Fordi de har flotte og spesielle førstenavn, men vi innser at det er perioder hvor barn ikke vil være så fryktelig spesielle, så de har i tillegg flotte og mer vanlige andrenavn.

Skrevet

Fordi navn identifiserer deg. Med to fornavn er det ikke så stor risiko for at mange andre heter akkurat det samme.

Skrevet

Jeg fant datteren min sitt på en gravsten mens jeg gikk på videregående. Gikk forbi graven hver dag på vei til bussen, og syntes det var litt søtt og litt rart, og sa på spøk til en venninne at det skulle jeg kalle datteren min.

Etterhvert sa jeg det til så mange at da jeg endelig ble gravid 9 år senere så ble det liksom bare en liten Thea Oline.

Vi bruker begge navn.

Skrevet

Fordi det i flere generasjoner har blitt brukt et spesifikt mellomnavn på alle jentene i familien, uten unntak, så litt vanskelig å droppe den tradisjonen! synes det er litt fint med det samme mellomnavnet på hele gjengen.. blir litt sånn mafiafamily style;)

Mellomnavna våre brukes aldri, men skrives alltid. Det er heldigvis veldig pent, og har alltid vært ganske populært,(tidløst) selvom ikke for mange heter det!

Skrevet

Jentene mine har ganske vanlige korte fornavn så da har de fått lengre uvanlige mellomnavn. Mye for at de skal ikke bare gli inn i mengden. Skulle noen søke på meg i telefonkatalogen så kommer det opp hundre og ørten stykker med det navnet. Mens når mine døttre blir større dukker det neppe opp mer en akkurat de pga navn sammensettningene. Det sagt vi har passet på at navnene høres bra ut sammen. :-)

En annen ting er min mann så gjerne ville kalle opp etter sin bestemor når første kom og jeg var ikke så super begeistret for navnet , jeg ville kalle opp etter min bestemor og han likte ikke det navnet spesielt. Så hun endte opp med begge. Og de klinger veldig fint sammen. Og med at største har to navn så syntes jeg at neste måtte ha to navn også.

I tilegg ønsket jeg så inderlig at jeg hadde hatt to navn når jeg var yngre.

Skrevet

Svarer på hvorfor ikke dobbeltnavn, jeg da..

Da jeg giftet meg droppet jeg mitt lange, uvanlige etternavn for hans korte men allikevel ikke helt vanlige. (Ville at alle i fam. skulle hete det samme, og at barna akulle ha hans navn, så...) Dessuten har jeg opprinnelig dobbelt fornavn, men har fjenet det ene som aldri ble brukt. I min familie på 5, varierer det mellom 8 til 10 bokstaver på navnene, og det er fornavn og etternavn til sammen :) Enkelt og greit - sånn vi vil ha det.

Skrevet

Min datter har dobbeltnavn pga oppkalling. Det jeg ikke skjønner er forlk som må spørre på DiB om mellomnavn som passer til navnet de har valgt. Da blir det litt krampeaktig.

Skrevet

Hvorfor ikke?

Både pappa'n og jeg har dobbeltnavn, hans er et som brukes daglig, selv har jeg mer eller midre kuttet ut mitt. Datteren vår har derfor dobbeltnavn, men vi bruker som regel bare det første.

Da jeg var lita, og hadde gjort noe galt ropte mamma med bare det første navnet hvis det ikke var så ille, med begge fornavnene hvis det var ganske ille, og hvis hun brukte fonavn mellomnavn og etternavn..ja da var det bare å gjemme seg..hihi :)

Skrevet

Fordi vi ville ha første navnet til gullet,og jeg ville ha med andre navnet for å kalle henne opp etter bestemoren min,som jeg var utrolig glad i.

Vi bruker bare første navnet til vanlig.

Skrevet

Ser det er veldig mange forskjellige grunner for dobbeltnavn, så nå vet jeg i allefall litt mer om det:) Var kjekt å lese alle forskjellige svarene :)

Skrevet

Hvorfor folk har dobbeltnavn på barna sine? Jeg vil tro at de har det, fordi de har lyst til det. Rett og slett så enkelt... Sjokka eller? Folk er forskjellige, og selv om du ser på det som totalt meningsløst, så er ikke alle lik deg... Heldigvis kan man kanskje si!

Skrevet

Datteren min har to navn fordi jeg ville oppkalle henne etter to personer som er viktige i livet mitt (og hennes.) Fin kombinasjon, men bruker stort sett det første navnet.

Skrevet

Anonym 12:42

Ser ikke helt poenget med innlegget ditt? Har jeg sagt at jeg ser på det som totalt meningløst å ha dobbeltnavn? Har jeg sagt at alle burde være lik meg?

Skjønner det bare ikke? Hva er greia med å være frekk bare for å være det? Merkelig at man aldri tørr å signere med nick heller da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...