Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #1 Skrevet 27. april 2009 Er timeout at man flytter barnet fra en situasjon og f.eks setter barnet på en benk hvor det skal tenke over handlingen sin? Eksempel: Mats på fem år slår bevisst Jonathan på tre fordi han er i veien. Dette skjer gjentatte ganger og tilsnakk hjelper ikke (en vane som går over periode...) Voksen snakker til Mats på fem, han vil ikke møte blikket og nekter å si unnskyld, den voksne tar da med seg Mats til en benk hvor han skal sitte alene i fem minutter og tenke over det han er gjort. Er dette timeout? I så fall, hva er så galt med det? Fins ikke en i barnehagen jeg jobber som ikke praktiserer dette...
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 Og nå var det plutselig ingen meninger om dette her skjønner jeg?
Gjest Skrevet 27. april 2009 #3 Skrevet 27. april 2009 Ja, dette mener jeg er time-out, og det er også slik vi bruker det. Tar barnet ut av situasjonen for at det skal få roe seg ned litt og tenke gjennom det som har skjedd. Underveis og/eller etterpå (kommer an på hva som er fysisk mulig der og da) snakker vi med barnet og forklarer, hører på det barnet sier og så går det somregel mye bedre etterpå. I perioder bruker vi ikke time-out på mange uker på noen av ungene, andre kortere perioder blir det kanskje 3-4 for dagen på en av dem, men det er heldigvis sjeldent. Er også ulikt med våres. Vår eldste går selv og setter seg i trappen ofte faktisk, tror han liker time-out fordi han trenger fred til å roe seg (sier det selv, "vent litt, jeg vil bare roe meg ned først!"), mens med mellomste er time-out en ganske dårlig løsning fordi han er så selvrettferdig og sta, så prøver å unngå det med ham og heller finne andre metoder.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #4 Skrevet 27. april 2009 Takk for svar Alva=) Noen flere med meninger?
Gjest Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 Ja, det er time-out, og her praktiseres det når lille er trollete for ørtende gang på en dag. Og det er veldig effektivt. Etter en sånn runde vil han bare roe ned, og sitte i sofaen og kose:) Og han tar ikke tråden opp igjen etterpå, hvertfall ikke med det samme da hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå