Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #1 Skrevet 27. april 2009 Hvor gamle er de? Min er bare 13 mnd så tørr ikke gi han ei eske rosiner enda...men det kan da ikke drøye så lenge til heller kansje? Ikke at jeg på død og liv MÅ gi rosiner altså....
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 Min har spist rosiner siden han var 14-15 mnd, og han elsker det. Så vi har blitt nødt til å begrense det og gi han kun til lørdagskos, eller om vi har lange bilturer En venninne av meg synes jeg er gal som gir han rosiner.. hun mener det er farlig for små barn.... Noen andre som vet noe om det??? Men jeg forsetter nå å gi jeg da... han har nå ikke blitt syk av det til nå.. Jeg og mine søsken + flere andre jeg kjenner har fått masse rosiner da vi var små.. har nå ikke blitt syke vi da.. har heller aldri hørt om noen som blir syke av det..
fiskelisken Skrevet 27. april 2009 #3 Skrevet 27. april 2009 Rosiner ja...der er vel vi veeeeldig "gale" som din venninne sier. Begynte kanskje litt vel tidlig der. Kanskje han var 10 mnd gammel. Han elsker det! Har gått veldig fint. Verken vondt i magen eller satt den i halsen. Han tygger så fint med de 6 tennene han har atte:)
Sunniva78 har to små Skrevet 27. april 2009 #4 Skrevet 27. april 2009 Her er en artikkel om rosiner til små barn: http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2007/111/kostholdsraad_om_rosiner_til_smaa_barn Vi har gitt rosiner siden han var ca 1 år, han elsker det! Men vi gir ikke hver dag, og ikke så mye i gangen;-)
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 Den linken virker ikke:) Men da ser det ut som det er fler som gir rosiner uten problemer. Da tror jeg vi prøver her også
Barbafin Skrevet 27. april 2009 #6 Skrevet 27. april 2009 Mener jeg har lest at man ikke skal gi mer enn 20 gram i uken. Husker ikke helt hvorfor..
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 27. april 2009 #7 Skrevet 27. april 2009 Det står i artikkelen; "Barn bør spise rosiner i små porsjoner, og ikke hver dag. Rosiner kan ha et høyt innhold av soppgiften ochratoksin A (OTA), som ikke gir noen akutt forgiftning, men som har uheldige langtidsvirkninger. Små barn (under 3 år) bør ikke spise mer enn ca. 50 gram rosiner i uken, mens større barn kan spise mer avhengig av kroppsvekten. Da det er snakk om langtidseffekter så betyr det ikke noe at et barn spiser mange rosiner en dag og ingen neste dag. Det er det totale inntaket over en lengre periode som skal begrenses." Har ikke begynt med rosiner ennå, siden hun bare har to små tenner ennå (13mnd).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå