Gå til innhold

Flytte til utlandet med sykepenger/rehabiliteringspenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får nå rehabiliteringspenger og kommer få det en god stund til.

Nå har vi vurdert og flytte til sverige nærmere familien til mannen min.

Kan vi gjøre det uten at jeg mister pengene mine? Jeg kan jo fortsatt gå til utredning ved samme sykehus i norge, og jeg kommer til og bo akkuratt ved grensen så kan reise over for behandlinger og sånn også.

Må jeg da søke om dette og vente på behandlingstiden eller er dette noe dem automatisk godtar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lov å oppholde seg i utlandet når man mottar sykepenger, så jeg regner med at den samme regelen gjelder rehabiliteringspenger uten at jeg vet det sikkert.. Flytter du til Sverige skal du jo under det svenske trygdeverket og ikke det norske.... Sjekk med nav du så er du sikker...

Skrevet

Dette er fullt ut mulig, etter at norge ble med i EØS er jo fri flyt av personer en av de fire frihetene. Ungangspunktet i de nordiske landene er bostedstrygd, dvs du er trygdet i det landet du bor ( med visse unntak), etter EUs regelverk ( som jf eøs loven går forran den norske folketrygloven ved ev motstrid) er det arbeidstrygd som gjelder, dvs du er trygdet i det landet du arbeider uavhengig av hvilket land du bor. eks bor i sverige jobber i norge skal da være trygdet i norge.

For deg som alt er i et attføringsløp vil dette måtte fullføres etter det landets lovgivning du hører inn under da "løpet" startet, altså norge. Noe av dette følger av RF 1408/71, annet av en annen jeg ikke huser nr på i farta (forutsetter at du er statsborger i et eu/eøs land) .

For å gjennomføre dette MÅ du imidlertid ta kontakt med nav, lokalkontoret skal da overføre saken din til nav utland ved flytting, vær obs på at de desverre har hatt atskillig større og lengre problemer med saksbehandlingstider enn det nav har slitt med de siste årene... Du kan lese litt på nav sine sider ev ringe nav utland direkte.

Lykke til og god bedring !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...