Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #1 Skrevet 27. april 2009 Steinerskolen har 7 elever i denne klassen. Vanlige skolen har 50. Barnet mistrives på vanlig skole nå pga assistenten som bruker ord som: ikke bra nok, stygt og pusser ut arbeider han har gjort. Asistenten har ikke endret seg selv etter brev til rektor? Barnet trenger pedagogisk oppfølging, med gode læremuligheter som gir motivasjonevne og læreevne. Nå etter dette året har selvtilliten til barnet falt pga assistent som aldri blir fornøyd og barnet trives virkelig ikke på skolen. Derimot trives barnet utrolig godt med elevene og kompisene. Steinerskolen har barn rundt om, ligger i samme by, men litt unna. Noen som har innspill om hvordan en kan gå fram eller om steinerpedagogikken kanskje vil bedre skolesituasjonen til barnet?
Miss Misantrop Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 Jeg er 3. generasjon steinerskolebarn og gutten min skal bli 4. generasjon. Har også noen år på "vanlig" skole. Jeg trivdes godt på steinerskole, men himmel og helvete er det nok ikke. Det finnes folk som mobber og blir mobbet der også. Det jeg liker best er at praksis kommer før teori og at lærerne er så interessert i stoffet sitt og elevene (generellt, det finnes sikkert untak). I usa på den lokale steinerskolen tar de ikke mot elever med spesielle behov, men det gjør de selvfølgelig i norge. Ring og avtall en time så kan du jo finne ut litt mere.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #3 Skrevet 27. april 2009 Har gjort det og skal få samtaletime. Bare for å se om dette kan være noe for dette barnet. Er så usikker men selv er jeg så sliten av å krangle med lærere som faktisk ikke klarer å tilrette seg etter barn med spesielle behov. Ikke så spesielle heller, bare enkelte tiltak som ikke koster noe. Jobber selv med ungdom med spesielle behov i skolen og skjønner ikke at noen lærere kan være så lite mottaklig for endringer ettersom årene går. Dette er så klart lærer som går over pansjonen sin.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #4 Skrevet 27. april 2009 anonym 17:48, det høres ut som du er HI? Slik jeg forstår det har barnet ditt et behov for oppfølging og motivasjon? Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort litt grundig research på steinerskolen, og da spesielt den barnet ditt evt skal gå på, før jeg møter til samtaletime. Steinerskolen stiller seg mye friere til læreplanen enn offentlig skole, fordi den er privat, så det kan være greit å ha klart for seg hva man forventer av pedagogikken og eventuelle spørsmål før man kommer dit. Jeg vil også tipse deg om at steinerskolelærerutdanningen ikke tar for seg det vi kaller spesielle behov. I vanlig lærerutdanning må man ha en viss mengde om dette innenfor pedagogikken, men det har man ikke på steinerhøyskolen. Det kan være greit å vite før man sender barnet sitt dit, nettopp fordi man kan bli møtt med "grønne" øyne. På en annen side er lærere helt vanlige folk, og noen er bedre skikket til å ta seg av disse barna enn andre er, samme om det er privat eller offentlig skole. Det er pluss og minus som ved de fleste ting; som steinerskoleelev fikk jeg oppleve utrolig mye spennende som jeg ikke ville fått andre steder. Det var et lite, men godt miljø i klassen, og jeg trivdes veldig godt med de praktiske fagene. For meg var steinerskolen et veldig bra alternativ (som jeg i bunn og grunn valgte selv). Men jeg var en ressurssterk elev og klarte meg veldig bra faglig uten ekstra veiledning og hjelp. På den andre siden hadde jeg venner i klassen med alvorlig dysleksi, adferdsvansker og konsentrasjonsvansker, og for noen av de tok det alt for lang tid før det ble tatt tak i. Noen av de fikk ikke hjelp i det hele tatt og sto ikke på videregående. Jeg mener ikke å være negativ, som sagt har jeg hatt bare gode erfaringer selv, og kjenner mange andre som synes det samme. Likevel kan det være greit å undersøke alt du kan, for det er ikke sikkert at antroposofene kommer til å være dønn ærlig med deg hvis du spør selv etter at barnet har begynt på skolen. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå