Gå til innhold

Reise til Kina!! med 6mndr gammel baby?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Jeg skal reise til Kina sammen med samboer og datteren vår i sommer. Jeg gleder meg masse men gruer meg gjerne enda mer...:(

Vi skal først en uke i Beijing og deretter 2 uker i en mye mindre by, Yantai. Er det noen som har vært der og har tips og erfaringer? Jeg har bare reist til Danmark med jenta vår og hun ble nesten dehydrert av 23 grader. Jeg sliter med å få henne til å drikke vann og er veldig redd for hvordan hun skal takle klimaet i Kina.

Jeg har ellers aldri reist med barn på tur og lurer på det meste. Jeg ammer, men vet ikke om jeg gjør det i sommer...merker at jeg ikke har nok, da hun krever pupp veeeldig ofte. Hvordan gjør jeg det med mat i Kina? Hva tar jeg med meg av utstyr til babyen? Bilstol, vogn, seng?...Hva er flyreglene? Går hennes bagasje på min vekt eller får hun egen. Hvordan gjør jeg det med den lange flyturen...Hvilken vogn skal jeg ha da hun enda ikke kan sitte av seg selv?

Vi skal også mellomlande og da hadde det vel vært greit med vogn, hvordan får man vogn med på flyet?

Hvilken solkrem/solfaktor bør jeg bruke? Kan hun bades i basseng? Kan hun drikke vann rett fra kjøpeflaskene eller må jeg koke det? Flasker og sånn må jeg vel koke i flaskevann og ikke springvann?

Bleier for 3uker, kjøper jeg det i Beijng, har de bleier, hvor dyrt? Jeg har tusen spørsmål og kunne fortsatt å skrive til imorgen, men håper det er noen som har vært i Kina/Asia og har noen erfaringer og tips/råd til meg...er redd for at det bler en stor bekymring og at jeg ikke får slappet av og hatt ferie..vil jo helst at dette skal bli en positiv opplevelse og en kjekk ferie uten syke/misfornøyde/dehydrerte/grinete babyer...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke meningen å være frekk, men jeg kan ikke la være å spørre hvorfor dere drar? Er det bare ferie eller skal dere besøke familie el.lign? Jeg klarer ikke å forstå at folk orker å dra så langt med så små barn bare.. Dere kan jo legge til rette så godt dere kan, og det forsøker du jo med innlegget ditt, men uansett vil det bli en slitsom tur for en så liten. Så små barn har det best hjemme med vante rutiner (eller maks en kort flytur unna.) Men det rådet jeg kan komme med må være å gå inn for å fortsette å amme!! Da er sjansen for at hun blir syk der nede noe noe mindre, og det vil være langt lettere å finne frem puppen enn mat og drikke som er garantert trygt for henne. Ikke fordi det nødvendigvis er skittent overalt men fordi bakteriefloraen er helt annerledes. Babyer tåler langt mindre enn voksne..

Skrevet

hei!

Her var det masse å ta tak i :) Du har sikkert dine grunner til å reise så langt, men skjønner du er bekymret. Kina er et fantastisk land og folk er veldig hjelpsomme, hvis de først skjønner hva du trenger hjelp til!

Først og fremst, ang. fly og hva du kan ha med, det avhenger av flyselskapet du reiser med. Mange opererer med 10kg ekstra pr. barn uten eget sete, pluss en ekstra håndbagasje, til mat/skift o.l. Men det kan jo lønne seg å bestille eget sete til en så lang reise? Ring flyselskapet på forhånd og spør. Vogn kan man ofte få ha med helt til gaten, spesielt hvis det er en liten en, der bagen kan tas av understellet som så slås sammen. Da slår de bare sammen vogna ved flydøra også står den der idet du går av igjen. Kanskje du får ha med sovedelen på flyet og? Veldig praktisk. Det kan også lønne seg mtp at ikke alle flyplassansatte er like glad i spesialbagasje og vogner kastes fra bagasjebånd og traller på lik linje med kofferter. Bilsete må du nesten ha, hvis du skal ta taxi i beijing, noe som er enkelt og veldig billig...

Ang. solkrem og flaskevann vil jeg anbefale å spørre på helsestasjon og apotek, de kan gjerne det de snakker om. Ring også ambassaden i Beijing og spør om babymat og bleier. Det er ikke tull at mange små kinesere har hull i buksa så de kan gjøre det de må, men det finnes jo bleier og, og på ambassaden kan de hjelpe med navn på supermarked-kjeder o.l. Ang. hygienen i basseng er det vel som i europa på de bedre hotellene. Du kan også kjøpe klær med solfaktor i, som tillegg til solkrem.

Finn ut hva slags frukt det er lett å få tak i i beijing og øv dere på å spise dette og drikke vann før dere reiser.

Viktigst av alt; beregn ekstra tid til alt. Babyer tåler masse, men ikke stress og irritable foreldre. Masse lykke til!

Skrevet

Heisann

Har aldri vært i Kina eller Asia, så kan ikke svare på så veldig mye. Men jeg har reist langt med en baby før (6mnd gammel, 16 timer tur), og det gikk bra. Nå skal jeg ut og gjøre det igjen, men da er babyen 8 mnd. Vi flyr med Lufthansa til USA, og skal si at jeg nettopp har pratet med dem i dag, og funnet ut at babyen (som går på infant ticket) har lov å ha én bagasje på 23 kg. Hvis vi skal ha med bilsete i tillegg, så må vi betale overvekt. Eller vi kan ha bilsete opp i kofferten???? Ja, damen sa faktisk det. Sa til henne at hun måtte forsto at det ikke går an å ha en bilsete inni en koffert. Og så kan jeg ta med en stelleveske med bleier, kleskift, mat, osv som er nødvendig på flyturen.

Når det gjelder selve flyreisen, mitt råd er å ringe selskapet du skal bruke og prate med dem. Eller sjekk websiden (men jeg synes ikke Lufthansa har en så veldig oversiktlig webside, for å si det helt ærlig).

Lykke til! Høres veldig spennende ut å reise til Kina. :-)

Skrevet

Hei hei:) Tusen takk for svar og mange gode råd/tips. Jeg skal reise til Kina fordi farfaren til datteren min bor der og har enda ikke sitt barnebarnet sitt pluss at han skal ha bryllupsfest i sommer som vi gjerne vil delta på..:) men jeg har prøvd å ringe til sas men jeg blir hele tiden satt over til noen og så satt jeg i 12 min på vent å satte derfor telefonsamtalen på vent slik at når det var min tur skulle dem ringe meg opp igjen, men nei! Så jeg er litt lettere frustrert over sas. Men jeg får vel bare ringe igjen. Når det gjelder bilsete så har jeg hørt at det ikke er "nødvendig" fordi de har som regel lite eller ingen belter å feste bilsete med. pluss at flyselskapene behandler bilsete som en koffort og derfor kan det få usynlige skader som er livsfarlige til senere bruk..?? Skal jeg sitte med babyen på fanget og hjertet i halsen de få gangene vi tar taxi eller kan jeg kanskje kjøpe et bilsete der nede..? Mye å tenke på..men setter stor pris på svarene. :)

Skrevet

Eg har ikke vert i Asia, men derimot i Sør.Amerika med jenta mi, så noen erfaringer har eg da...

Ang vogn og annet større utstyr så ville eg tatt med så lite så mulig. Seng kan du vel kansje få låne, eller hun kan sove med dere, og vogn trenger du heller ikke. Invester i en god bæresele! Manduca er favoritten til mange. Iallefall i S-A hadde det vert helt umulig med vogn; fulle gater, masse folk, trang kollektivtransport osv. Dessuten er det ofte lettere å få de til å sovne i bæresele, og da slipper en mye sutring pga jetlag og overtrøtthet.

Bilstol hadde vi ikke, men vi tok sjelden bil da....kjørte mest buss...Tror du dere må kjøre mye bil? Skal dere på lange turer? Som du sier er det ikke sikkert de engang har belter der, så eg ville sett an situasjonen når eg kom fram og heller leid/kjøpt et sete om det blir nødvendig.

Bagasje på flyet; Hun får ikke innsjekket bagasje, men kan ha håndbagasje (eg anbefaler likevel å bare ha to håndbagasjer, for det blir så mye å bære på...). Ikke pakk håndbagasjen helt full, det dukker "alltid" opp noe på veien som skal med (ekstra vann, bleier, frukt, mat dere kjøper på veien, klær dere tar av dere osv) og det er utrolig kjedelig å plutselig ikke ha plass til alt... Mest sannsynlig vil dere få en seng til henne på flyet (med mindre det er masse småbarn der, men de minste prioriteres). Det er veldig greit, for da kan hun sove der;) Husk litt leker, vann osv til flyet (du har lov til å ta med vann til småbarn gjennom kontrollen, men mange er ikke klar over dette!)

Ull til flyturen! Høres sikkert sprøtt ut, men ull regulerer temperaturen best, og inn og ut av fly kan føre til tempetursvingninger. Dessuten trenger du ikke ørten skift fordi ull ikke trenger å skiftes bare det kommer en dråpe vann på;)

Vær forberedt på 1-2 overnattinger underveis....50 % av gangene vi har reist har flyet verdt kanselert, streik, forsinket osv Pakk tannkost og ei ekstra truse i håndbagasjen;)

Ang mat; dette er man jo veldig skeptisk til...Eg ville satset på å amme så mye som mulig, men selvfølgelig kan du ikke vite om du kan/vil amme lenger når dere reiser....Ellers gjelder vel matregler for henne som for alle andre når vi er ute å reiser. Hver forsiktig! Ikke ver redd for å dra til legen! (Vi tok D til legen fordi "alle andre" (de vi bodde med) fikk giardia og salmonella. Hun hadde ingen symptomer, men hadde likevel en infeksjon i magen. Lett å behandle og ikke farlig i de fleste tilfeller). Sjekk henne gjerne for infeksjoner når dere kommer hjem igjen. Husk antibac! Serviettene er helt geniale. Vask henne innimellom, hun tafser sikkert borti alt mulig;)

Sjekk hvilke vaksiner dere virkelig trenger, snakk gjerne med flere vaksninasjonskontor. Legene selger vaksiner og vil gjerne ofte at dere skal ta så mange som mulig;) Men ta selvfølgelig det som er nødvendig! (mange vaksiner gis ikke til barn under 2 år, sånn er det jo bare) Antibac og generell god hygiene og forsiktighet er uannsett den beste sikkerheten mot å bli syk.

Og selvfølgelig; God tur! Det blir sikkert kjempegøy! (bare spør igjen visst det er noe mer konkret, er ikke sikkert eg fikk med alt)

Skrevet

Ang bagasje igjen....ser at mange har svart ulikt....Du har selvfølgelig rett på bagasje dersom ungen har eget sete, men det vil eg ikke anbefale. Hun får ikke lov å sitte i det uannsett, men må sitte på fanget (spør etter eget belte som kan festes på "voksenbeltet") under opp og nedstigning og ellers kan dere få sånn seng visst de har ledig.

Vi fikk også først beskjed om at hun kunne ha egen bagasje (dette var Lufthansa ja), men da vi spurte på kontoret fikk vi beskjed at hun ikke kunne for hun hadde ikke eget sete (helt utrolig irriterende, for hun hadde jo billett og betalte minst halv pris). Eg ville altså ikke satset på det, for det er kjedelig å måtte legge igjen og pakke om på flyplassen eller betale ekstra....Hos noen flyselskaper kan babyen få ha egen bagasje, men da må du sjekke at dette gjelder alle flyselskapene dere bruker hele veien (visst dere skal bytte da). Sjekk også vekt for den kan variere...Det er kjedelig visst dere skal bytte fly og plutselig ikke får ha med all bagasjen...(gjelder også hjem igjen)

Husk at dere kan jo vaske underveis, så dere må ikke ha bytteklær til 3 uker:) Og så er det jo greit å plass til litt suvenirer da;)

Sjekk 3-4 dager før hjemreise at flyet går og at billetten gjelder. Endel flyselskap gir ikke beskjed om endringer, grr....

Skrevet

Vi fløy med SAS og Thai Airways til Bangkok med vår 7 måneder gamle sønn. Han fikk da ha 10 kg med innsjekket bagasje pluss vogn (Vi sjekket inn vognen som spesialbagasje). Han sitter ikke selv, men det funket veldig greit med en babytravel trille med full liggestilling (koster ca 1000 kroner). Vi var veldig glade for at vi hadde med vogn og vi brukte den masse. Min søster kjøpte en vogn i Thailand til sin 5 måneder gamle datter. Den kostet cirka 300 kroner.

Såkalt babybassinette på fly får man først og fremst til babyer under 6 måneder. Vi fikk likevel siden det var ledig kapasitet. I tillegg er gutten vår ganske liten. Babyen må nemlig være max 10 kg og 67 cm for å kunne bruke den. Den var i alle fall gullverdt. Der lå han når han sov og han lå der i våken tilstand og lekte. Tror turen hadde blitt veeeldig lang uten den.

Vi hadde ikke med bilsete,, men brukte babybjørn når vi kjørte bil. Ikke akkurat det tryggeste kanskje, men føles i alle fall mye tryggere enn å bare ha ham løst på fanget.

Når det gjelder mellomlanding er det flere store flyplasser som har barnevognservice. Man kan rett og slett bare låne en vogn som man bruker på flyplassen og setter igjen ved utgangen. Vi gjorde det på Kastrup i alle fall.

Jeg fikk beskjed fra helsesøster at han kunne drikke vann rett fra kjøpeflaske. Jeg fikk i min gutt lite vann før vi var i Thailand, men det var nok rett og slett fordi han ikke var tørst. I Thailand drakk han vann som bare det.

All mat til den lille ville jeg tatt med fra Norge (middagsglass, grøt, mme). De har jo barnemat i de fleste land, men den er tilpasset dette landets matvaner. Vi valgte også å ta med bleier. Syntes det var ganske så praktisk egentlig å ta med mest mulig som ikke trengte være med hjem igjen. Da fikk man jo plass til litt ekstra varer (for man fyller jo gjerne kofferten til den er full uansett).

Ha en riktig så god tur til Kina. Har vært der selv tidligere. Dog uten barn. Masse billige klær å få kjøpt på silkemarkedet om man kan å prute. Det er bare tull at man får en god deal om man havner på 1/6 av prisen. Vi klarte vel å prute ned noen vinterjakker til 1/20 av prisen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...