Gå til innhold

Mat og melk 7 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rampen her spiser fortsatt om natta, og jeg ser det går utover matlysten på dagtid. Lurer på om han får i seg for lite fast føde i forhold til melk? Med tanke på jern, vitaminer og mineraler og sånn?

Kl 0700: Frokost, pupp

ca Kl 1000: Grøt, spiser bare i underkant av halv porsjon

Kl 13/14: Middag, spiser ca 1/2 glass

ca Kl 16: Litt pupp

Kl 17/1730: Grøt, av og til full porsjon, av og til halv

Kl 1830: Pupp

Kl 2300: mme, 160 ml

ca Kl 0300: Pupp

Tilbyr vann til hvert måltid, men drikker ikke så mye......Hender også han får litt pupp før måltidene, men da vil han jo i hvert fall ikke ha noe særlig mat.....

Hvordan gjør dere andre det? Forholdsmessig fast føde/melk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da gutten min var 6 mnd mistet han helt lysten på pupp, så da ble det mme-flaske (som han heller ikke bryr seg særlig om). Nå som han er 7 mnd ser dagen vår slik ut:

0730: grøt + sviskepure + vann+ tran

11: ca 60 ml mme + frukt

14: middag + vann

1630: 1/2 skive + vann+ av og til frisk frukt

1830: grøt + vann

Hva med å flytte kveldsgrøten til nærmere leggetid, og kanskje gi den sammen med litt fruktpure slik at du kan lure inn en full porsjon? Eventuelt gitt kveldsgrøten litt tidligere, og så gitt mme-måltidet ved leggetid.

Jeg ville også gitt grøt kl 7 og heller pupp kl 10.

Mtp næringsstoffer så er jeg sikker på at gutten din får det han trenger- han får jo mm med masse næring, og jern får han i grøten.

Skrevet

Min er 7 mnd i dag :)

Dagene ser ca slik ut:

06.00: Morsmelk

07.30: Grøt

11.00: Mm, grøt. Er i gang med å bytte ut dette med/introd. brødskive

15.00: Mm, middag, frukt

18.15: Mm, grøt, sviskemos

Gir vann til alle måltider, og ammer alltid først. Hvis ikke vil han ikke ha.... Nå har jeg en veldig matglad gutt, og han spiser stort sett opp hele porsjoner/middagsglass... Etter at han kom opp i 3-4 måltider pr dag har han sovet fra 19-06 uten mat.

Skrevet

Min dag (og mitt slit, hjelp!)

08.00: MME

12.30: Kanskje en fruktmosboks, ellers spytte ut eller nekte å spise grøt o.l. en skorpe brød kanskje, men mest hyl og skrik til jeg kommer med MME

16.00: Spytte og nekte å spise middag, hylekor fram til MME kommer på bordet

19:00 Sinna på grøten middag eller hva jeg nå enn serverer, MME igjen

Også er det da påfyll med MME ca 22.30, 01.30, 04.30...

Sovet tre netter siste 7 mnd, han nekter jo å være sammen med andre enn mammaen sin, og "stakkars pappa" må jo sove alle netter for han jobber jo... Sliten...

Skrevet

Takk for tips. Prøvde å gjøre som MammaT og lillemusmeg anbefalte å gi grøt kl 7 og pupp kl 10 i dag, og det funket veldig bra! Spiste ca full porsjon med grøt i dag tidlig:-)

nanomor: Kanskje du skal legge grøten/middagen litt til side et par dager,, for så å prøve igjen? Det er synd hvis babyen din begynner å se på at hyl og skrik gir mme i belønning. Prøv å bare tilby mme et par dager, så kan du forsiktig gi han en liten smaksprøve med grøt middag, og stoppe mens leken er god? men, du har kanskje prøvd alt dette allerede..? Uff, skjønner at det er slitsomt, og det er veldig lett å låse seg fast i en ond sirkel når man er sliten. Det vet jeg alt om! Her sliter vi mest med nattesøvnen..

Hvis det er noen trøst har jeg aldri sovet mer enn 3 timer sammenhengende de siste 7 mnd jeg heller! Tenkte å begynne med nattavvenning når pappaen skal ut i perm om tre uker!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...