Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #1 Skrevet 27. april 2009 Svigerfamilien maser om at vi burde begynne nå i sommer, han er bare 1,5 år da. Synes det var tidlig (men de skal jo bestandig mase og klage på det vi gjør) men skal heller vente til neste sommer. Men det er ikke noe jeg har tenkt noe på, så derfor lurer jeg på når det er vanlig? Trodde iallefall det var i 2,5-3 års alderen.
lille sprelle Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 Snuppa er 1,5 år i sommer. Jeg tenkte jeg skulle la henne gå uten bleie en del (håper på varm sommer). På den måten tenker jeg at hun vil oppleve at hun tisser osv. Skal også være flink til å sette henne på potta nå fremover. Kanskje går det kanskje går det ikke... har ikke tenkt til å stresse det. Det er så mye annet hun nå klarer å si i fra om (13. mnd nå), så det kan jo hende det går! Hadde vært deilig å bli bleiefri!
Yo&La+spire Skrevet 27. april 2009 #3 Skrevet 27. april 2009 Vi begynte med bleielsutt når D fylte 2 år, og eg synes det var altfor seint....de fleste barn i verden slutter før de er 1,5 år (visst de i det hele tatt bruker bleie) så det er jo fullt mulig! Ingen grunn til å vente, barn blir født med evnen til å gi beskjed når de skal på do (når de bruker bleie ødelegges denne evnen og må trenes opp igjen etterpå når de skal slutte med bleie. Så det beste hadde jo vert å lære å lese disse signalene helt fra fødselen av)
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #4 Skrevet 27. april 2009 Vi kommer ihvertfall til å prøve til sommeren, hun er snart 15 mndr nå. Hun har sittet på potte siden hun var ca 8 mndr, så hun er kjent med den, men det blir jo spennende å se hvordan det går å være bleiefri på varme dager. Jeg håper også at det blir en god og varm sommer.
Gjest Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 De to eldste var 2.8 år og 2.10 år når de sluttet (og da sa faktisk mange at det var tidlig til å være gutter), kommer til å se om småen på 22 mnd er klar i sommer, men tviler på det. Er opp til han når han slutter, synes det er så dumt å tvinge barna til bleieslutt før de er klar for det bare for å skryte av at ungen ble tørr tidlig. 1,5 år er sikkert ikke umulig, men det vil kreve enormt mye fra både dere og ungen, så jeg hadde ikke synes at det var verd det med mindre barnet selv tok initiativ til det.
camillah 2 små Skrevet 27. april 2009 #6 Skrevet 27. april 2009 Tulla på 20 mndr. skal få bli bleiefri i sommer, tenker jeg. Vi burde kanskje ha vært flinkere med å trene på dosetet, men vi håper det tar seg opp når vi har mer tid og sola skinner! Jeg skulle forresten ønske vi hadde hatt toalett på badet. Da kunne jo tulla sitte på do mellom bleieskiftene... og etter måltidene... Men det blir vel ei råd!
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 27. april 2009 #7 Skrevet 27. april 2009 vesla er snart 20mnd, vi sitter hun på do i ny å ne men tenker det blir en ganske bleiefri sommer her også.. tenkte vi skulle kjøpte en son gly potte som synger når hun tisser, så kansje hun blir litt mer motivert.. den ser mer ut som en liten stol også.. tenkte også å kjøpe sonne potytraing bleier til å ha på i sommer når vi skal steder, da kjenenr hun at hu tisser å vi slipper å ha "uhell" når det ikke passer så bra..
Yo&La+spire Skrevet 27. april 2009 #8 Skrevet 27. april 2009 Alva: Hvorfor krever det mer å avenne med bleie tidlig? Mange mener faktisk det motsatte....Det er supert med tidlig bleieslutt, ingen babyer vil bruke bleie, men problemet er at når vi tar på bleie så mister de evnen til si ifra når de skal på do (en evne som er medfødt). En annen ting er at barn i 2-3 års alderen har en sterkere mening om hva de vil og ikke vil, derfor kan dette by på ekstra problemer... Eg angrer sååå mye på at vi ikke fortsatte dotrening da D var 8-9 mnd (vi begynte men måtte gi oss av andre grunner) for det hadde vert sååå mye lettere da. Nå har vi hatt leie episoder, men det har gått bra. Som sagt er det vanligste at de er tørre for 1.5 år, så så tidkrevende kan det ikke vere;) I norge er det foreldrene som styrer bleieslutt . dvs mange tror at barna ikke vil slutte med bleie før de kan si ordene "eg må på do", men sannheten er at barna gir beskjed at de må på do fra fødsel av, bare ikke med ord. Så barna er nok klare, problemet er at vi foreldre overse det fordi vi ikke skjønner tegnene;)
Barbafin Skrevet 27. april 2009 #9 Skrevet 27. april 2009 Småen vår er snart 18 mnd og vi kommer til å prøve i sommer. Vi pleier å sette ham på do ved bleieskift og vanligvis tisser han da. Hvis han må så bæsjer han også. Han sier ofte i fra, men som regel bare i etterkant. Vi får se iløpet av sommeren hvorvidt han er klar eller ikke. Kommer ikke til å stresse med det.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #10 Skrevet 27. april 2009 Jenta vår blir to år i sommer, og kommer til å prøve med litt do/pottetrening i sommer, men jeg kan ikke si at hun SKAL bli bleifri før høsten f.eks. Hun må være klar, vi har prøvd å sette henne på do, men hun blir urolig og usikker og vil ned før noe skjer. Men sommeren er en perfekt tid å prøve på, så det blir sommerens prosjekt, men som sagt, stresser ikke med det, hun gjør heller ingen motstand mot bleiene (noe som kanskje er litt negativt)
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #11 Skrevet 27. april 2009 Jenta mi blei 2 nå i mars, tenkte vi skulle prøve litt nå i sommer. La ho gå uten blei så kanskje hun da etterhvert kan klare å si i fra før det kommer... Men å sette 8 - 9 mnd gamle babyer på do/potte syns jeg høres helt merkelig ut. Kunne aldri falt meg inn! Stakkars små babyer!!
Labambie Skrevet 27. april 2009 #12 Skrevet 27. april 2009 Snuppa er 1,5 år til sommeren og vi skal prøve.. Da mener jeg prøve. Vi har ikke noe mål at hun skal bli tørr iløpet av sommeren, så det blir ikke noe press fra vår side. Hun har fått teste potta siden mars og den er kjempepoppis! Den lager jubellyd hver gang hun gjør noe i den, og blir sååå stolt! Klapper og koser seg. Men vi får se..
2hærligegutter Skrevet 28. april 2009 #13 Skrevet 28. april 2009 Gutten vår har sittet på do fra han var 7-8 mnd, dette gjorde jeg fordi han var veldig hard i magen og mått stå krokbøyd på fanget mitt for å få det til, da var det like lett å sitte på do å gjøre det. Har ikke noe fast rutine på det, men hvis jeg ser at han må bærsje tar jeg og setter han på do. Det var akurat likedan med han eldste. Prøvde å fa han tør den sommeren han var 2,5, men han var overhodet ikke klar, men i februar året etter var han klar, da sluttet han. Måtte bruke blei da han var ute i bhg da, siden det var litt mye klær å skulle rekke inn å ta av før han tisset
Kanutten83 Skrevet 28. april 2009 #14 Skrevet 28. april 2009 Gutten vå er litt over halvannet nå til sommeren, og hvis det blir en god og varm sommer kommer han nok til å løpe litt bleieløs:) Men vi hadde tenkt å prøve neste sommer når han er litt over 2 1/2 år og se om vi fikk ham tørr på dagtid da:) Han er lett psykomotorisk utviklingsforsinket så kan hende det ikke går, men da har vi prøvd:)
Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #15 Skrevet 28. april 2009 Hvor får man potte som jubler?? kanskje vi også skal prøve litt i sommer, bare for å prøve.. ikke noe helhjertet forsøk. Hvis ikke blir det en gang det neste året. Vi har en ikea potte, den vil han IKKE sitte på HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå