Gå til innhold

Baby og katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Lurte på hva dere syns? kan jeg trygt ha katt når jeg har baby på 3 mnd?

Eller er det ikke så lurt? Hva syns dere? og hva erfaring har dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde katt fra før da storesøster ble født, og denne katten fikk kattunger da jenta vår var ca 3mnd. Mammapusen ble ørlitegrann sjalu, så om babyen skulle ligge i vogna å sove mens jeg feks dusjet eller gjorde andre ting, måtte katten ut.

Nå når gutteplutt kom til verden har vi 1 katt (som er datteren til katten vi hadde da storesøster ble født) som er verdens mest tålmodige (vant til å bli lekt med av storesøster) og kunne knapt brydd se gmindre om gutteplutt foreløpig (altså ikke plagsomt nærgående, faktisk virker hun nesten litt reservert overfor gutten, sånn at hun går ikke oppi ham om vi alle sammen sitter i sofaen feks).

Jeg vil tro det går helt fint, men se veldig an katten. Lurt å få katt fra noen som har unger, sånn at den er vant til den type "oppførsel" og lyder og ikke blri skremt av litt skrik eller får fnatt om ungen klapper litt hardt (når jenta di blir litt større altså), eller får en ubendig lyst til å leke med de sprellende armene til jenta di (klor - au).

Skrevet

Jada, det kan du :o)

Ta dine forholdsregler - så går alt bra! =)

Hvis katten er en kattunge vil det gå enda bedre - siden de får vokst opp sammen.

Noe helt annet enn min samboers katt som plutselig fikk en vilter 2åring i hus. Nå er de så vant med hverandre (tok katta 6mnd) - koser og klemmer. Snuser og sleiker gjør katta på Daniel også :) Skikkelig koselig.

Den katta er forresten 11år gammel nå.. :P

Daniel og katta har bodd sammen i 1år og 3mnd nå.. ;o)

Koselig for barn å vokse opp med dyr.

Jeg personlig liker hund mer, men det krever MYE mer enn det katt gjør.

En katt kan du få mye selskap i, og er du interessert i å trene på klikkertrening - så kan man gjøre det med katt også. Kan lære en del triks kattene også :)

Lykke til!

Skrevet

Jeg har 3 katter og baby på 2,5 mnd. Det er 4. ungen min, og har alltid hatt katter, det går helt fint! :-)

Kattene har ikke adgang til soverommet der babyen sover, og jeg bruker alltid myggnetting på vogna, både når snuppa sover i den, og når den ikke er i bruk.

Min erfaring er at kattene i begynnelsen er nyskjerrig på dette nye vesenet i huset, men etter litt titting og lukting så bryr de seg ikke lengere.

Den ene katta mi, han er kasterert, blir veldig bekymret når babyen gråter, kommer ilende til og lurer på om ikke vi snart får stoppet den høye lyden! :-)

Skrevet

Går helt fint å ha katt, bare pass litt ekstra på. Vi hadde katt når snuppa kom til verden. De bryr seg ikke stort om hverandre og katta stikker som regel ut når lille skriker. Nå har den vært borte noen dager da, på vårtokt forhåpentligvis,håper den kommer hjem igjen!

Skrevet

Vi har tre katter, og det er helt uproblematisk! :) Men som det alltid er med dyr - barn og dyr skal aldri være alene sammen. Det er ditt ansvar som voksen å passe på. Kattene våre har heller aldri tilgang til soverommet.

Skrevet

Vi har hatt katten vår i 7 år nå og jenta vår fikk vi for 3 år siden. Alle sa vi måtte kvitte oss med katten, men det var ikke noe valg i mine øyne.

Her fikk katten hilsen på ungen før hun fikk hilse på meg etter fødselen og vi har aldri sett noe tegn til sjalusi. Gått helt fint å ha katten inne og aldri vært rett for at hun skulle gjort ungen noe.. Katten sover ikke på soverommene våre da, det er kattefrie soner :)

Skrevet

hvordan gjør dere det med dokassen og maten til katta..det kan vel ikke stå fremme når man har småbarn som er høyt og lavt hele tiden?

gjømmer dere det bort da eller setter det utilgjengelig?

Skrevet

Vi har flyttet kattematen ut fra kjøkkenet og opp i gangen i 2. etg - der var ikke tuppa vår alene før hun var stor nok til å skjønne at man ikke leker med kattematen (og klarte å gå i trapper selv også).

Skrevet

dokasse og kattemat/drikke sto utilgjengelig for snuppa. Greit at katten får ro til å spise/drikke og gå på do ja..hehe

Skrevet

hei tusen takk for svar alle sammen!

Da tror jeg vi skal skaffe oss en liten pus =)

Syns det er viktig at barn vokser opp med dyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...