Gjest Tale30 Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 Det er jo sjanse for det når den smitter mellom mennesker. Smatidig er det jo forsvinnende få mennesker som er smittet i Mexico når man tenker på befolkningsantall og tetthet. Jeg tror den kan komme hit, men at den vil bli oppdaget og stagget med Tamiflu som er oppgitt som legemiddel som fungerer. Jeg syns likevel det er guffent med disse hysteriske pandemi-spekulasjonene. Jeg syns det var ekkelt med fugleinfluensaen også. Der var det jo fugler som var smittekilden, og de kunne man ikke ha kontroll over så jeg tenkte liksom at svineinfluensa er mye mer kontrollerbart. Men når det smitter mellom mennesker så er det jo det som de fryktet aller mest ved fugleinfluensaen som bare smittet fra dur til menneske. Men hvor dødelig er denne sykdommen egentlig? I en vanlig influensasesong i Norge dør jo rundt 1000 mennesker bare i Norge..
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #3 Skrevet 27. april 2009 Jeg syns media blåser ting veldig opp jeg... Er som tale30 sier 1000 dør i norge av vanlig influensa...
Gjest -<<- Skrevet 27. april 2009 #4 Skrevet 27. april 2009 Godt mulig, men jeg tror ikke det er så mye å bekymre seg for. Smittevernet og tilgangen på influensamedisin er rimelig bra her. Det spesielle med denne influensaens dødsrate vs. "vanlig influensasesong" er jo at den ikke ser ut til å ramme spesielt de med nedsatt immunforsvar. De fleste som dør under en runde "vanlig influensa" her til lands er eldre eller syke med kraftig svekket immunforsvar, mens denne ser ut til å ramme friske, unge voksne.
Gjest Tale30 Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 Det som egentlig skremmer meg mest er panikken som brer seg blant folk. Ved fugleinfluensaen så rasket olk med seg Tamiflu fra apotekene i slike mengder at de ikke kunne fått det i seg på et helt liv. Dette vitner om en veldig egoistisk tankegang. De som da eventuelt ville ha blitt syke kunne se langt etter medisinen. Her i Norge er vi heldigvis så heldige at myndighetene har et lager med Tamiflu som vil rekke til å behandle alle, men slik er det ikke for eksempel i Frankrike. Det som vil bli et problem om man får beskjed om at det har kommet til Norge er at kapasiteten på legevakter osv vil sprenges av mennesker som snufser litt og er redd de skal dø av den grunn. De som virkelig er syke vil da slite med å få rask hjelp. Ved fugleinfluensaen ble det git beskjed om at vaksinen mot influensa ikke fungerte på en eventuell fugleinfluensa her i Norge. Likevel måtte de åpne samfunnshuset i Asker for massevaksinasjon av mennesker. Det sier litt om panikken som brer seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå