Sara Maria Skrevet 27. april 2009 #1 Skrevet 27. april 2009 Jeg har en jente som straks blir ett år, og hun har aldri vært noe videre interessert i fast føde. Vekten har også stått stille i lang tid. Vi har akkurat begynt med melkefri diett og alt tyder på at hun har allergi for kumelk. Derfor har vi også måttet slutte med den grøten hun liker, og kan ikke lenger ha prim på skiva (det eneste som har fått henne til å spise brød). Den uka hun har vært uten kumelk har hun derfor spist mindre enn hun gjorde før vi sluttet med melk, fordi vi må lete på nytt etter ting hun liker. Hun har hele tiden vært og er fortsatt veldig glad i pupp. Jeg er så i tvil om hva som er beste tilnærming til dette. Jeg vil så gjerne at hun skal få et greit forhold til mat og spisesituasjon og heller derfor litt mot å gi henne alt hun liker - så lenge det ikke er direkte usunt. For eksempel er hun glad i tortillalomper, men det er vel innholdsmessig omtrent som loff. Jeg tenker litt sånn at hvis vi i første omgang kan få henne til i det hele tatt å bli glad i å spise, så kan vi kanskje gå gradvis over til enda sunnere mat etter hvert, og da være mer strenge på hva hun spiser. Eller er det å gjøre oss selv en bjørnetjeneste, burde vi heller ha is i magen i forhold til at hun ikke legger på seg og være strenge på at hun får bare "det som blir servert" (f.eks. ikke gi henne noe annet enn grøten hun ikke er så begeistret for når det er grøtmåltid) til hvert måltid? Hadde satt stor pris på om noen som har (hatt) barn med liten interesse for mat kunne dele litt av sine erfaringer om dette.
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 27. april 2009 #3 Skrevet 27. april 2009 Huff, ikke enkelt:0( Har ingen direkte erfaing med unger med veldig melkeallergi, men med intoleranse.. Hva med frukt og grønt? Syltetøy på skiva? Hva med melkefri grøt? På generelt grunnlag vet jeg at dette med matlyst svinger veldig. Plutselig spiser de svært lite i perioder, mens andre ganger langer de innpå. Minste her har vært litt sånn forsiktig i matveien, ville helst ha mest pupp i den alderen. Men det har gått seg til. Nå spiser han litt av mange ting. Liker å spise det som vi andre har til middag. Og liker sånt som agurk. Tenkte å begynne med kjøttpålegg nå. (Han er 15mnd) Lykke til
Sara Maria Skrevet 27. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 27. april 2009 Takk for svar! Vi vet for så vidt ikke om det er laktoseintoleranse eller allergi for melkeprotein, men vi tenker å holde henne helt borte fra melkeprodukter til hun begynner å legge på seg, og så teste ut om hun tåler litt. Frukt og grønt spiser hun av og til, skive med syltetøy har hun ikke engang villet smake på og melkefri grøt har hun så langt stort sett bare spist noen få skjeer av. Hva gjorde du da gutten din spiste lite? Ga du han det du visste han likte, eller lot du han bare spise lite? Jeg er så i tvil om jeg - satt på spissen - skal gi henne rosiner på slutten av hvert måltid (det vil hun som regel ha), eller om hun da bare lærer seg at hun ikke trenger å spise andre ting fordi det kommer noe godt til slutt. Jeg har prøvd å ha is i magen lenge, men hun har ikke lagt på seg på et halvt år, så jeg begynner å bli ganske desperat etter å få i henne mat... Men jeg håper jo litt at det skal hjelpe bare å slutte med melkeprodukter, at hun da får bedre opptak i tarmen. Det er ikke så lett dette her... Men god hjelp å høre om andres erfaringer!
trippeltopp Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 Vi har en gutt på 15 mnd som over hodet ikke interesserer seg for mat. Det er ikke det at han ikke liker det - vi gir han ting vi vet han liker, han putter det i munnen, sier "mmmm" - sutter litt på det, og legger det deretter på bordet. Han etterspør sjelden mat og virker sjelden og aldri sulten. Måltidene har blitt slitsomme etterhvert, fordi vi naturlig nok ønsker å få i ham næring, men når vi stresser blir resultatet kun gråt og uro ved bordet. Så vi føler vi har kjørt oss helt fast, og derfor tok jeg det opp med helsesøster da vi var på kontroll forrige uke. Hun henviste oss til en ergoterapeut som er spesialist på barn og mat/søvn og hun skulle kontakte oss for hjemmebesøk slik at hun kan observere matsituasjonen her i huset. Jeg er veldg spent på hvordan dette går og om hun kan hjelpe oss, for slik det er nå fatter jeg ikke hva mini lever av. Han spiser så og si ingen ting overhodet! Så jeg anbefaler å ta det opp på helsestasjonen før dere kjører dere helt fast slik som vi har gjort Lykke til!
Sara Maria Skrevet 28. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 28. april 2009 Uff, det høres ikke greit ut! Håper dere får hjelp av ergoterapeuten. Det er så frustrerende når de ikke spiser... Jeg synes helsesøster bare bagatelliserer problemene. Hun kommer bare med lettvindte løsninger som ikke nytter i det hele tatt. Men jeg får kanskje mase litt mer om hjelp når vi skal på ettårskontroll. Takk for tipset!
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 28. april 2009 #7 Skrevet 28. april 2009 Gutten min er laktoseintollerang, han la på seg men han åt fint lite..... Eg spurte hs om kva eg skulle gjera sida gutten ikkje åt? "Tilby mat" var svaret eg fikk, når eg fikk han inn på barneklinikken for testing så klappa ho meg på skuldra og sa "det blir godt for deg det så slepper du å vera så bekymra"......det var jo ho som burde ha vore bekymra for vekta hans er reine alpene, opp og ned, opp og ned...... Det viktigaste er å ikkje mase om å eta. Eg ga gutten min det han ville ha på skiva si, åt han opp pålegget så la me på nytt og passa på at han åt litt meire skive før han tok pålegget. Hørte ein barnelege sei at ungar som ikkje eter skal ikkje få servert brødskive med pålegg men pålegg med brødskive. Til tross for at gutten min fikk det han ville ha så er det ikkje noko problem nå med han og mat. Han var 3år når me fikk det påvist men eg ante uro når han var ca 1år og ga han lakoseredusert mjølk og ungen endra seg totalt. Når han slutta med bleie mellom 2,5 og 3års alderen så oppdaga me at han prompa kvitt skum og blankt vann.....skal ikkje komma det den vegen.....??? Han måtte stadig vekk bytte truse fordi den var våt..... Han sa også at han ikkje ville eta for da måtte han bare på do....... Da masa eg på sjukehuset!!!! Han åt meire frå han starta på lakoseredusert mjølk enn han gjorde før, men etter at me fikk det påvist så kutta eg den mjølka også, etter avtale med barnelegen, og det viser seg at det lille lakose som er i den er nok for han....det er bedre enn vanlig mjølk men enda ikkje heilt bra for han. Og det er mjølk i så og sei alt!! Pølser er det mjølk i, gryteposar er det mjølk i osv..... Så nå leser eg på alt eg skal ha, noko veit eg er mjølkefritt mens andre gonger er ikkje helt sikker på om det var den eller den. Gutten min er 5år nå og eter som ein normal 5åring gjer. Han har ikkje den helt store menyen når det kjem til brødskive og pålegg men det er ikkje noko problem i det heile tatt med å få han til å eta. Middags mat så eter han så og sei alt, gulerøtter og brokkoli som grønsaker og det som blir servert ellers. Eg gir han kerutabs når han skal eta noko med litt mjølk i, som pølser i bursdagar osv. Det er laktaseenzymer som han manglar for å bryte ned lakosesukkeret. Han tar ein før han eter vanlig mat som det er mjølk i også tar han to hvis han skal ha gele med vaniljesaus eller is. Det er den doseringa me har komme fram til på han. Det er veldig viktig at du ikkje prøvar ut noko før du har ein diagnose, anna enn å gje laktoseredusert mjølk, det er som anna mjølk bare med mindre lakosesukker. Me starta ikkje med kerutabs før etter at me fikk diagnosen, og som bl sa så er det masse ein kan kjøpe der ute som kostar skjorta men det er ikkje bestandig det er nødvendig..... Gutten min har fått ein anna liv med kerutabs som kostar 420kr for 100stk.....dyrt ja men virkar. Eg skal søke nav om grunnstønad til han for eg kan nok bevise meirutgifter på over den summen i året. Lykke til med prøving av mjølkefri diett og send bare PM hvis det er noko du lurar på. Skjem ho bort med det ho vil ha og innfør litt og litt andre ting, og gjer det spennans!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå