Katsi Skrevet 27. april 2009 #1 Skrevet 27. april 2009 Jenta mi blir 5 mnd 1 mai men var 5 uker prematur så hun er litt treig men håper hun holder følge etter terminalder. Hun ligger på ryggen under babygymmen og slår etter lekene, tar på dem, men holder dem ikke fast. Kan svinge seg til siden men er ikke i nærheten av å rulle rundt. På magen ligger hun ganske langt nede på en måte, strekker ikke armene ut. Er veldig rolig og fornøyd da, smiler masse, prater litt og ler av og til. Prøvde med litt grøtpulver i ei flaske med mm for en uke siden og det gikk ned på høykant- men dessverre fikk hun vondt i magen og skrek som bare det etter et par timer så det blir en stund til vi prøver igjen. Skal til hs neste uke og er veldig spent på hva hun sier, på 4mnd kontrollen hadde hun akkurat kommet seg til det som var forventet på 3mnd kontrollen.
Gjest Tale30 Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 Jenta mi er 4 mnd. Hun holder leker og fører dem inn i munnen ( bæsjebleiene er også noe hun forsøker å smatte på for tiden..) Hun kan holde en leke når jeg bærer henne rundt, men det er best dersom det er et smalt parti på leken slik at hun kan få godt gripetak. Hun snur seg fra mage til rygg (dette mente HS var relativt tidlig) hun har også begynt å snu seg på siden på vei over til mage fra rygg, men hun har ikke funnet helt ut av å tippe over enda. Hun smiler, følger folk med blikket, prater og ler så hun er sosial av seg. Jeg vet ikke hva normalen er for barn i denne alderen. Jeg har bare gått ut fra at hun er ca der hun skal være, kanskje litt tidlig på noe da hun holdt lekene sine allerede for en mnd siden i likhet med å snu seg fra mage til rygg. Familien min som følger med på henne og som har oppdradd barn før mener at hun i alle fall er helt normal
Katsi Skrevet 27. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 27. april 2009 Så gøy da;) Håper din er tidlig for motorisk sett er ikke jenta mi der enda iallefall... Men unger er jo forskjellige, har 2 fra før men rart hva man glemmer;) Husker bare at eldstejenta mi rullet tvers over stuegulvet da hun var 4,5 mnd men hun var jo tidlig da.
Lemonia Skrevet 27. april 2009 #4 Skrevet 27. april 2009 Gutten vår blir også 5 måneder 1. mai. Han kan snu seg fra rygg til mage og også fra mage til rygg (det har han kunne lengst). Han putter alt han får tak i i munnen og skal gripe etter alt mulig. Han smiler, ler, babler og er generelt veldig blid og sosial. Han elsker å stå og gå hvis vi holder ham oppe (morsomt å se at han har de rette gå-bevegelsene med føttene, selv om han er så liten, tydeligvis et instinkt). Han spiser grøt hver kveld og vi har så smått begynt med grønnsaksmos til lunsj også. Han ligger ganske likt med de andre på barselgruppen i allefall. Han er den eneste av dem som kan snu seg fra mage til rygg, men en av de andre lærte seg rygg til mage før ham og et par stykker kan ingen av delene, så det er tydelig at det er store variasjoner uten at det er unormalt. :-)
Gjest Tale30 Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 I følge helsesøster er hun tidlig mht motorikk og styrke, men det skal man jo helst ikke si høyt her inne Hun har også hatt tydelig blikkontakt og har innledet prat siden hun var under 2 mnd, noe som også er bekreftet av helsesøster. Jeg syns jenta di høres helt normal ut!! Hun er på vei til å snu seg, noe mange venter lenge med. Hun er fornøyd og prater og ler, noe som er tegn på at hun har det bra, og hun viser interresse for lekene sine. Det å rulle slik eldstejenta di var jo veldig tidlig da! Håper ikke min begynner å rulle slik helt enda, hehe.
Jente2011 Skrevet 27. april 2009 #6 Skrevet 27. april 2009 Jenta mi er 5 måneder: *snur seg fra rygg til mage og mage til rygg *skubber seg bakover på gulvet *griper etter alt og alt skal i munnen *følger blikket etter der det er lyder og folk *prater, ler og smiler mye:) *tar tutten og fører den inn i munne selv (med litt feil vei noen ganger:)
Katsi Skrevet 27. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 27. april 2009 Kjenner jeg begynner å grue meg for den kontrollen nå altså... Hs sa at hun nok kom til å henge etter fram til 6 mnd, men det er jo bare 1 mnd til så det er jo på tide at hun begynner å ta innpå! Lillesøstera til mannen min er multihandicappet så en får jo noen tanker... Men så ille blir det nok ikke, hun har jo ikke blikkkontakt i en alder av 30 år så sosialt sett er vesla mi lenger framme enn det!
Lemonia Skrevet 27. april 2009 #8 Skrevet 27. april 2009 Du trenger ikke bekymre deg, utviklingen kan gå fra den ene dagen til den andre. F.eks. hadde gutten vår aldri tydelig øvd på å snu seg fra mage til rygg, han hadde heller aldri snudd seg ved uhell (slik jeg vet mange har gjort), men plutselig en dag skjønte han bare hvordan han gjorde det og snudde seg bevisst fra første stund. Og dagen før kunne vi ikke ant at han ville klare det siden han aldri gjorde tegn til å prøve. Så kanskje er jenta di også slik?
Katsi Skrevet 27. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 27. april 2009 Ja, du har sikkert rett;) Får prøve å bare nyte det, er sistemann dette så får bare sette pris på at hun er baby litt lenger;)
Gjest Tale30 Skrevet 27. april 2009 #10 Skrevet 27. april 2009 Jeg er sikker på at hlsesøster er mye mer positiv enn du tror. Det høres jo ikke ut som om at jenta di ligger langt bak? Men vi foreldre er jo eksperter til å bekymre oss!
November nurk, i Desember Skrevet 27. april 2009 #11 Skrevet 27. april 2009 hei Gutten min blir 5mnd 8.mai. Nå kan han holde lekene sine. Går helst i munnen. Alt går forøverig i munnen. Egentlig alt for sosial. Og vil helst sitte på fanget, eller bli bært på. Han har god blikk kontakt. Og bruker det til å vise behov. (sjenert, sint, tulle,sjarmere blikk) Jobber masse med å lære han at det er ok å leke litt for seg selv. Ligger litt på magen. prøver å strekke ut armene etter leker. Noen ganger tipper han tundt. Og da blir det HYYYYL. For det er sååå skummelt. Fra rygg snur han seg til side. Ikke sterk nok i nakken. Så hode følger ikke med.(Kan nok være pga KISS) Klumpen min er stor. Og har vært en del syk med smerter. Men henter raskt inn nå etter som mnd går.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå