Gå til innhold

Dere som har tatt keisersnitt. Noen sp.mål...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var det noe med bedøvelsen eller inngrepet som var vondt?

Hvor lenge måtte dere ligge på sykehuset etterpå?

Fikk dere problemer i ettertid?

Når måtte dere ta keisersnittet? 1 uke før termin eller?

Tusen takk hvis noen vil svare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Jeg var satt opp til planlagt snitt i uke 39 ( 10 dager før termin) sist, men snuppa ville ut i uke 36. Syntes epiduralen var fryktelig vond da de satt den, og var ekkelt å ikke kunne bevege seg etterpå (litt sånn mareritt følelse...). Jeg hadde mye smerter de første 2-3 døgnene og fikk heldigvis masse smertestillende. Kom meg egentlig veldig raskt etter hjemreise, lå på barsel i 4 døgn. Jeg skal ha snitt denne gangen også, og gruer meg ikke. Hadde totalruptur med nr 1 og pga mye komplikasjoner var jeg dårlig i 1 år etter fødselen, så for meg er KS eneste mulighet for flere barn...

Håper på like god smertelindring nå og, slik at jeg som sist kan ta meg mest mulig av babyen selv.

Skrevet

Jeg tok keisersnitt 1. gang, akutt. Blir jo ikke helt det samme som men planlagt da..

Ingenting var vondt, men da jeg fikk spinalbedøvelse så gikk den helt opp i hodet på meg ( skal kun gå til brystet), og det var veldig ubehagelig. Fikk mageinnholdet opp i lungene bla. Så da ble det narkose..

Hadde også mye smerter, problemer i etterkant. Indre blødninger iunder såret, såret sprakk opp, infeksjoner osv.. Tok ca 2,5 mnd før jeg begynte å føle meg frisk igjen.

Var på sykehuset i kun 3 dager, fikk ikke være der lengre da de hadde pplassmangel.

Men altså, de fleste har positive opplebelser fra kes. :)

Skrevet

Jeg hadde planlagt ks i aug 2006 pga seteleie og smalt bekken.

Hadde det 9 dager før termin. Kan ikke huske at noe med ingrepet var vondt eller ubehagelig. Hadde 3 netter på barsel og en på sykehushotellet før jeg fikk dra hjem. Skulle vært 2 av hver, men på grunn av plassmangel på hotellet ble det ikke sånn. Men det føltes egentlig bare trygt å være en ekstra natt på barsel synes jeg. Hadde vondt og spiste smertestilliende i ca 1 uke etter ingrepet, men etter det hadde jeg ingen plager. Ser tilbake på det som en fin opplevelse og ville gjerne gjort det igjen. Om det blir det denne gangen også får tiden vise ;)

Skrevet

Hadde ikke planlagt ks, men de utførte det med epidural. Selve epiduralen var ikke så vond å sette syns jeg, fikk lokalbedøvelse i det området der hun stakk inn slangen til epiduralen, så lokalbedøvelsen var i grunn verre enn å sette epiduralen.

Mistet mye blod under keisersnittet, så måtte ligge i 5 timer på obs.avdelingen etterpå, uten å få se datteren min, det var vel det verste syntes jeg.

Var oppe og gikk dagen etter ks, og hadde lite smerter, var kun plaget med luftsmerter. Ville hjem etter 2 dager, men fikk ikke lov å reise hjem før etter 4 dager.

Hos meg grodde snittet raskt og fint, og jeg kom raskt i gang med ammingen tross ks.

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Jeg hadde i følge papirene akutt snitt (har jeg fått vite nå i ettertid), men jeg opplevde det som rimelig planlagt og kontrollert. Ble bestemt samme morgen.

1) Jeg fikk spinalbedøvelse. Syns ikke det var ekstremt vondt å sette den, kan egentlig ikke huske at det var noe særlig smertefullt. Men vanskelig å få den inn - det var det, jeg hadde så stor mage at jeg hadde trøbbel med å få krummet ryggen nok:-)

Inngrepet gjorde bittelitt vondt et par ganger, men da sa jeg i fra og det gikk over. Jeg var imidlertid veldig sjuk gjennom store deler av inngrepet, lå og kastet opp nesten hele tiden pga blodtrykksfall. Spinalen begynte også å vandre oppover etterhvert, det opplevde jeg som fælt. Magemusklene sluttet å fungere, og det kjentes ut som om lungene skulle bli "lammet". Litt ekkelt, men det gikk helt fint.

2) Jeg lå på sykehuset i 4 netter etter inngrepet. Trengte nok såpass. Var egentlig i ganske grei form, men hadde mye vondt og sleit litt med kvalme og blodtrykksfall.

3) Ingen problemer i ettertid å snakke om, slapp unna betennelse i såret heldigvis:-) Men det var temmelig vondt ei stund.

4) Keisersnittet mitt ble foretatt på termindagen. Babyen satt i seteleie, og jeg hadde i utgangspunktet lyst til å føde selv. Han var imidlertid så stor at det ikke var mulig, og gynekologene fant derfor ut at det beste var å få han ut da, de ville ikke vente lenger.

Skrevet

Var det noe med bedøvelsen eller inngrepet som var vondt?

Nei, merket ingenting av den jeg, hadde planlagt keisersnitt og spinalen satte de da jeg satt på operasjonsbordet, kan helt ærlig si at jeg ikke kjente den en gang. Inngrepet merker man jo ikke, man er bedøvet :)

Hvor lenge måtte dere ligge på sykehuset etterpå?

7 dager, men det var da lillejenta hadde gulsot, ellers hadde det vært 4-5 dager.

Fikk dere problemer i ettertid?

Ikke hatt et eneste problem med snittet.

Når måtte dere ta keisersnittet? 1 uke før termin eller?

2 uker før termin, legen ønsket det for å forhindre at barnet kom av seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...