Gå til innhold

Utrolig teit! Ang permisjon!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er d bare meg eller er reglene for permisjon utrolig teite! Jeg har ikke fast stilling over 50% og dermed har pappaen i utgangspunktet ikke rett på permisjon. Men siden jeg jobber ekstra før jeg går i permisjon så utgjør lønnen min mer enn en 50% stilling. MEN, når han skal i permisjon i 10 uker så har jeg jo kun min faste stilling å gå tilbake til og da taper vi jo masse penger i den perioden! Er ikke så lett å få ekstravakter avtalt når det er så langt frem i tid samt d ikke er sommerferie da!

Noen andre som har opplevd dette? Kjenner det irriterer med kraftig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Hvis du har jobbet mindre enn 50% og far har jobbet full tid, så har dere begge rett på permisjon. Far får bare ikke permisjonen automatisk: (Dette er klippet fra NAV sine sider)

Dersom mors stillingsprosent før fødsel var lavere enn 50 % stilling er

* 3 uker før og 6 uker etter fødselen forbeholdt mor

* 35/45 uker felles for foreldrene. Det stilles spesielle krav til mor når far skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvoten, se nedenfor.

Det som er irriterende er at hvis du derimot jobber 50-75%, blir utbetalingen til far redusert i forhold til din stillingsprosent. Dermed får far utbetalt mindre penger enn om du jobber under 50% eller over 75%.

igjen klippet fra NAV: Arbeider mor mindre enn 75 % av full arbeidstid, reduseres fars foreldepenger tilsvarende reduksjonen i mors arbeidstid.

Jeg jobbet mindre enn 50% da jeg gikk i permisjon og far skal nå ta ut 3 mnd med full betaling. Dermed får han mer tid hjemme og vi taper ikke på det. Dessuten jobber jeg såpass lite at vi kan få noen veldig fine måneder sammen da, tenker jeg :-)

(er student og skal begynne å studere igjen da, men man er jo ganske fri som student i forhold til tid)

Skrevet

hmmm? jeg skjønte ikke helt dette jeg! Lurer på om praksisen er litt varierende for ulike kontorer her?!? Sist permisjon hadde jeg heller ikke fast stilling over 50% og var permitert student men allikevel var 6 uker til pappaen og de fikk jeg heller ikke overføre!

Skjønte ikke helt greien med at dersom jeg har lavere prosent stilling enn 50% så får han redusert lønn i perm tiden. Da har vi HVERTFALL ikke råd til å ha pappaperm om jeg først skal tjene mindre enn 50% + han tape mange tusen! Nei tror jeg får stikke på NAV kontoret her imorra,,. blir jo bare deppa av å lese om d :(

Skrevet

Her tror jeg det er en del misforståelser ute og går. Ikke så rart forresten, en kan jo bli gal av alt man skal sette seg inn i.

Det er riktig som hi skriver, at hvis mor har en jobb under 50%, har ikke far rett til fedrekvoten, som er disse 10 ukene.

MEN; dersom far har rett til fedrekvoten, får han permisjonspenger ut ifra sin egen lønn.

Det er hvis far skal ta permisjon lenger enn disse 10 ukene det avhenger om mor jobber under 75% eller ikke, de ukene foreldrene kan dele mellom seg (men som oftest mor tar).

Hvis far skal ha f.eks. 20 uker permisjon og mor jobber 50%, får far 80% eller 100% av sin egen lønn i ti uker, mens han de siste ti ukene kun får 50% lønn. Dette er fordi nav ikke vil betale begge foreldrene for å være hjemme samtidig.

Men er enig i at det er teite regler. Også er det ikke så lett å ringe nav for å få svar på spørsmål heller...

Håper dette var oppklarende.

Når sender dere inn søknaden, forresten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...