Gå til innhold

4åringer og søvn...

Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jo nå en gutteplutt på 9 uker, og en "stor" jente på 4 år. Gutteplutten sover som en drøm om natta, akkurat som storesøsteren hans alltid har gjort, men nå plutselig, er det _henne_ jeg har nattevåk med! What? Som sagt så har hun vært verdens enkleste å legge om kveldene, hun har sovet som en stein til neste morgen og har som regel sovet til klokka har passert 7 og kanskje til nærmere 8 (ja jeg har skjønt at jeg er litt bortskjemt). Men hva er greia nå med at hun plutselig våkner flere ganger pr natt (helt våken, ikke søvne-hyling) og ikke minst syns at det er morgen klokka 6 eller tidligere? Det kom ikke samtidig med klokkestilling, mer et par uker etterpå, så jeg føler ikke jeg kan skylde det på det. Hun har helelr aldri reagert på klokkestilling tidligere.

Er det et slags merkelig sjalusifenomen, eller hva? Hun har jo spurt hvorfor lillebror ligge rpå vårt rom, og jeg har da sagt at det er fordi han må ha mat (av meg) om natta. Hun maser ikke om noe spesielt om natta, som oftest er det at dyna må ristes eller et elelr annet hun har drømt som hun er frustrert over (tror jeg?) eller liknende. Og så må hun gjerne tisse når hun først er "i gang".

Noen som har erfart noe liknende og kan fortelle meg hvordan det gikk? Må jeg forvente at det er "morgen" klokka 2 på natta (fordi da våkner hun, er rabiat og delvis vekker lillebror, sånn at jeg (selv om storesøster har sovnet igjen) blir liggende og vente på at lillebror våkner (og så våkner kanskje storesøster en gang til) for mat, noe han likevel ikke gjør før 5 (når jeg akkurat har sovnet selv), amme ham og så "sove" en halvtime før gubben skal opp 6 og da er enten storesøster oppe allerede eller våkner og maser 5 over 6.

PS - jeg skjønner at noen har det sånn som dette bestandig, men når ting alltid har gått greit før, så blir jeg litt nyskjerrig på hva som kan ha skåret seg plutselig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tippe det er sjalusi over at lillebror ligger hos dere. Her er snupp på 3 år og 8 mnd sjalu fordi jeg og pappan ligger i samme seng, mens hun må ligge alene på eget rom....*sukk*

Hva med å prøve et klistremerkebelønningssystem? Et klistremerke hver natt hun er flink, så en premie etter 5 netter og 10 netter? :o)

Skrevet

Hehe, ja den med mamma og pappa i samme seng har vi vært såvidt borti før :o) Kan vel tilskrive det den synkende begeistringen for å ha fått en lillebror, da...

Litt mer usikker på klistremerkebelønning selv om det var et godt tips. Vi har prøvd det før med andre ting, og det gikk sånn måtelig bra, men med tanke på hvordan "humøret" hennes er midt på natta så tror jeg ikke hun er mottagelig for fornuft, om du skjønner. Selv om hun fint skjønner alt jeg forklarer henne på dagtid er tankene og oppførselen hennes mer urasjonell på natta, uansett hvor enkelt det man prøver å si, er. Hm, får gruble litt til, mens jeg håper det går over av seg selv, helst i natt, haha... *gjeesp*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...