Frøken Freken Skrevet 27. april 2009 #1 Skrevet 27. april 2009 Er usikker på om jenta mi får i seg nok mat, etter innføring av fast føde har hun nesten sluttet å drikke mme, vil kun ha vann til maten. Hvordan ser dagene ut hos dere? Kommentarer til våre dager? 06.30 - 130 ml mme 08.00 - halv skive m leverpostei og vann 08.30 - 10.00 sove 10.30 - grøt - en porsjon, gjerne litt frukt, drikker vann 12.30 - 13.30 sove 13.30 middag, 3/4 glass, vann 16.00 - 17.00 sove 17.00 halv skive m leverpostei 18.45 - en porsjon grøt m vann Legger henne 19.00 - hun sover da til mellom 5.30 og 6.30. Tips til hvordan jeg kan få henne til å sove lenger?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 Hun nekter å drikke mme til måltidene? Prøvd mme fra kopp istedet for flaske? Her kjører jeg på med mest mulig mme, og minst mulig vann til måltidene, tenker flest kalorier inn, sammen m væsken... Jeg vil nok tro at den duppen fram til kl 17 kanskje er i seneste laget...? Ville nok ikke latt henne sove etter kl 16, hvis legging er kl 19. Evt sove til kl 17 og legge kl 20 (men ville nok gått for alt. 1, den er sikrere;)
Frøken Freken Skrevet 27. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 27. april 2009 Problemet er at jeg gjerne legger henne i senga klokka 15.30 (eller 15.15) men hun sovner ikke før 16, og det blir for lenge å gå uten dupp på ettermiddagen. Jeg er ikke klar for legging klokka 18.00 heller, redd for at jeg må bagynne å stå opp 04.30. Grøsss og gru.
Idun Skrevet 27. april 2009 #4 Skrevet 27. april 2009 Hei hei. Lenge siden jeg har "sett" dere nå... Ja, skjønner godt hva du mener mht mme. Her er det nesten stopp på det også. Men det er jo naturlig, det er jo meningen at vår "vanlige" mat skal erstatte mme/mm etterhvert. Hos noen går det fortere enn hos andre. Storesøster her i huset fikk pupp og koste seg med den, så vi holdt på til hun var 1 år. Lillesøster har aldri syns det har vært så stas med den flaska, så den forsvinner nok mer og mer... Hos oss er det sånn nå: 07.30: 200 ml mme (her holder vi på å begynne med grøt til frokost) 08.45 - 09.30/40 sove 11.00: Grøt, frukt, vann. Vil ikke ha mme. (Holder på å skifte ut til brødskive og mme) 12.00 - 13.30 sove 14.45: Middag (1 glass) og vann 15.30/40 - 16.15 sove 17.45 Grøt, frukt, tran, vann Bade, kose. stelle 18.30: 130 ml mme 18.40: Sengetid. Varierer veldig når vi står opp. Hun kan holde det gående mye på natta med smokk, prating og tull. Da våkner hun også gjerne 05.00..... I natt har hun sovet forholdsvis godt og pludret i senga fra litt over 6 til kvart på sju før vi sto opp. Deilig.... Merker ikke så stor forskjell på om hun sover lenger fordi vi har flyttet den siste duppen lenger fram, men det er helt tydelig at hun trenger en ettermiddagslur fortsatt. Lurer på når hun kan begynne med to lurer om dagen...
husmus &2 Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 Jøss, legger henne kl 15.00 og så sovner hun ikke før 16.00? Ligger hun alene på rommet da? Her er det nok litt mer fullservice, enten byssing eller stryking på hodet. Funker det ikke innen 15 minutter får han lov å komme opp. Jeg gidder ikke å sitte og høre på all den turningen der inne, han sovner jo ikke allikevel. Men kanskje jeg skal slenge han inn, lukke døren og se hva som skjer en dag. Vil bare si at våre rutiner er helt like deres. Og det år også i ekstremt lite mme om dagen. Han sover jo natten rundt (godt hjulpet av velling) så han får nok det han trenger. Hvis ikke våkner de jo opp.
Lunita_ Skrevet 27. april 2009 #6 Skrevet 27. april 2009 våkner 6.00 ligger i senga vår og koser,kanskje sovner litt igjen så står vi opp 7.30. 7.30- mme (har vi flax drikker han kanskje 50ml 8.30- 2 posjoner grøt, litt vann sove 11.30- 30ml mme halv skive med leverpostei 14.00- middagsglass og et beger fruktmos- vann sove 16.00- lprøver å gi litt mme tilfelle han er tørst,drikker ikke så mye vann. 17.00- 2 posjoner grøt 18.30 -150ml mme så er det natta:) sover til kl 06.00 som regel... har ingen råd om å sove lenger jeg...har prøv å legge min senere og tidligre og han sover til kl 6 uanett:p
Varm melk med honning Skrevet 27. april 2009 #7 Skrevet 27. april 2009 06.30 mm 08.00 grøt med fruktpure og vann 10.00 mm og sover en time, halvannen ca. 13.00 middagsglass og vann 15.00 mm og sove tre kvarter 17.30 grøt, fruktpure og vann 18.30 mm og natta så opp tre fire ganger til i løpet av natta zzzzzzzzzzzzz
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 27. april 2009 #8 Skrevet 27. april 2009 Sove-karin ville nok sagt at hun ikke burde sove etter kl 16...Hva med å evt vekke henne etter en halvtime, sånn at hvis hun sovner kl 15.45, så vekker du henne kl 16.15? Kunne vært verdt et forsøk ihvertfall=)
Frøken Freken Skrevet 27. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 27. april 2009 Det skal jeg prøve:) Ga henne mme til grøt nå nettopp, og hun spytte det rett og slett ut. Men mulig jeg skal gi henne flaske FØR skive, at hun tar litt da? Hun liker tydeligvis skive mye bedre enn mme, så tipper hun ikk ville nektet å gape for den selv etter litt mme. Men så tenker jeg: greit nok det er kalorier i mme, men trenger hun dem? Hvis hun får drikke nok i løpet av dagen (vann) og spiser to porsjoner grøt, et middagsglass og en skive i løpet av dagen i tillegg til morgenflaska. Ikke er hun spes aktiv heller, så forstår ikke hvorfor hunikke er litt tjukkere.
Idun Skrevet 27. april 2009 #10 Skrevet 27. april 2009 Kjempeforskjell på barn da... Vi har to store jenter, og de er veldig aktive og spiser ikke så mye noen av dem. Så jeg bekymrer meg ikke så mye for de færre kaloriene hun får i seg ved mindre mme. Men det er jo viktige mineraler og vitaminer i melk da! Kaloriene fra mme trenger de når det er maten, etter at de begynner å få annen mat blir jo mme kalorier i tillegg... Mener ikke at en skal la være å gi mme, men for vårt barn tenker jeg over at jeg ikke "forer på" med kalorier hun ikke trenger siden hun er stor...
lizaloo Skrevet 27. april 2009 #11 Skrevet 27. april 2009 Hei. Snuppa vår er 8,5 mnd Min helsesøster (+ en venninne av meg som også er helsesøster) sier at de skal ikke ha så mye mme nå( dette gjelder ikke mm) De skal helst ha vann til måltider. Snuppa her får 1 flaske (ca120ml) på kveld og av og til på morgenen. Hun spiser også 2 store porsjoner grøt og tilsammen blir dette 4-5 dl med melk i døgnet, noe hun mente var tilstrekkelig. De skal jo spise mer og mer fast føde fremover og dermed er ikke mme så viktig lenger. Kanskje hun spiser lite fordi hun spiser ofte? Ser ut ifra "skjemaet" at det ofte ikke går mer en 2.5t mellom måltidene. Slik er det her også, jeg putter i henne dagen lang, er så redd hun ikke får nok + at hun har en bror som var utrolig småspist og det er så deilig nå med ei som vil ha mat:) Slik er vår dag 0700-0730 våkner 0745 - grøt og vann 1030 - en brødskive, frukt og vann 1100 -1300- sove ( hun sover ca 3.5 t etter hun stod opp) 1330 - et mellom måltid, banan o.l 1500 - middag ( det vi spiser eller et middagsglass) 1600 - sover i ca 40 min 1815 - grøt 1900 - 120ml mme og natta ca 1930 Det ikke alltid hun sover på ettermiddagen, det spørs på den forrige luren, når den var og hvor lenge. Hvis hun våkner veldig tidlig en dag må vi ta en i 0900tia også, men da vil hun ikke sove en lang en etterpå.... Ang å sove i 1600tia, vi har prøvd begge deler og det har ikke hatt noen innvirkning på nattesøvnen om hun sover da eller ikke. Hvis du vil ha henne til å sove lenger om morgenen, tror jeg du må la henne legge seg senere over flere dager før du får noen resultat om morgenen. Tror ca 11t søvn om natta er helt vanlig.... Oi det ble langt...Ha en fin dag:)
rampete robin Skrevet 27. april 2009 #12 Skrevet 27. april 2009 Hei Trenger du å la henne sove tre ganger i løpet av dagen? Hva med å utsette lur nr 2 litt, og droppe nr 3? Så kanskje hun tar igjen litt på natta/morgenen. Noen barn er morgenfugler. Virker hun trøtt når hun våkner og bare ikke vil/har "tid" til å sove lenger eller er hun faktisk uthvilt og våken? Er hun trøtt, så kan du jo prøve å legge henne i en nattsafe. Det er etter min definisjon natta når klokka er 0630 ;-) Hadde vært skutt jeg hehe...
LilleBjella Skrevet 27. april 2009 #13 Skrevet 27. april 2009 Jeg må bare kommentere litt, selv om jeg ikke gir mme og ikke har en på 8 mnd. Men det virker på meg som om snuppelure sover ca 15 timer i døgnet. Det er jo helt passe det? Som en 8mnding liksom. Min sover 14 hvis jeg er heldig, ofte ikke mer enn 13. Pluss at han er jo våken på natten ofte, og det må jo trekkes fra. Hun våkner jo relativt tidlig, i hvert fall hvis det er halv seks, men men. Når du skal begynne å jobbe igjen slipper du i det minste å vekke henne når hun skal i barnehagen, og det kan jo være er fordel. Dvs at hun får den søvnen hun trenger. Jeg ammer jo, men det er nesten totalt puppestans her siden vi nå spiser tre faste måltider. Tilbyr den lange puppen min før hvert måltid, er jeg heldig suger han et par minutter. Spiser svært lite på morgenen, så det første måltidet er egentlig grøten etter første dupp. Syns det ser ut som om hun spiser bra jeg. Hadde vært fornøyd. Eneste grunnen til at jeg "bekymrer" meg litt er at jeg ikke vil miste melka helt enda. Har liksom ikke fått innført gluten skikkelig, og det skal jo liksom gjøres mens man ammer.
Frøken Freken Skrevet 27. april 2009 Forfatter #14 Skrevet 27. april 2009 lizaloo er min favortittdibber - nå er jeg ikke bekymret ner:) Blir litt irritert på meg selv, for i grunnen tror jeg snuppelure har det strålende! Har forsøkt å gå ned til to lurer, og det har i grunnen vært det som har velta en velfungerende hverdag! (Har vært morgenfugl i et par-tre måneder nå, så det kom av seg selv.) Hun blir overtrett og hektisk om jeg ikke legger henne til de faste tidene, to timer våken virker til å være passe midt på dagen og på morgenen, og på kvelden kan hun tåle litt mer våkentid. Skyver jeg noe særlig på den midt på dagen blir det veldig pes å få roe henne til å sove. Nå skal jeg slutte å bekymre meg så mye og bare nyyyyyte den deilige ungen min!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå