Gå til innhold

er dette en dum dåpsgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal døpe sønnen vår om ikke så lenge.

Har tenkt på å kjøpe en liten dåpsgave, men barna våre har jo absolutt alt de kan trenge og mere til.

Vi setter inn barnetrygden på egen konto til dem hver mnd, så innen de fyller 18 år vil det stå over 200 000 kr der, så penger er det ikke vits i at vi gir. Så jeg har lekt med tanken på å gi ham et fadderbarn i dåpsgave.

Da får han i gave muligheten til å gi et annet barn en bedre oppvekst.

Har bare ikke klart å bestemme meg for hvilke organisasjon vi skal velge.

Er dette en dum gave å gi til dåpen hans tro.

Hva hadde dere tenkt om dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest noebekymret
Skrevet

Jeg hadde noen tanker en gang om å skaffe oss et fadderbarn den dagen jeg følte vårt barn var gammelt nok til å ha en viss forståelse for hva det dreier seg om. (Noe jeg forøvrig har glemt helt bort).

Synes i grunnen det var en god idé? Selv gav vi i grunnen ikke barnet vårt noen dåpspresang.

Skrevet

Ikke en dum dåpsgave,men gjør du det for barnet ditt sin skyld eller for din egen??

Jeg ville nok heller kjøpt "den store sangboka" eller noe liknende...

:)

Skrevet

Synes det er en fin gave jeg!

Skrevet

Gjør det vel egentlig mest for barnets del.

Han forstår nok ikke noe av det på en del år, men tenker at han kanskje vil synes at det er en fin ting når han blir eldre. At hans gave har bidrat til å endre noens liv, hvis du forstår hva jeg mener.

Den boken du nevner har vi alt, pluss flere andre i samme serie, og de andre står på ønskelisten til besteforeldre, tanter, onkler osv

Skrevet

Hehe, vil bare legge til at jeg ga min sønn et gullhjerte til dåpen. Bare for min egen del! Han kommer neppe til å sette pris på det, men jeg klarte ikke la være. Han er jo hjertet mitt. Kanskje han en gang kan gi det videre til en evt. datter som kan bruke det. Men poenget mitt var at selv om fadderbarnet hadde vært mest for din egen del, så er det jo en like flott dåpsgave, mener jeg. Og uansett tror jeg barnet kommer til å se verdien av det etterhvert.

Skrevet

Dåpsgave til eget barn? Selve dåpsfesten er gave nok etter min mening. Fadderbarn ville jeg ventet med til han er stor nok til å forstå hva det innebar.

Skrevet

dåpsgave til eget barn ja.

Skrevet

Jeg skjønte jo det da. Jeg har bare ikke fått med meg at det er obligatorisk med dåpsgave til eget barn i tillegg til festen.

Skrevet

gav snuppa vår medlemskap i boligbyggerlag til navnefesten. litt kjedelig kanskje men hu får jo alt hun trenge alikvel...

syns fadderbarn var en god ide for helle familien jeg.

vi har ett fadder barn. jeg å min elste sønn fikk oss det den gang det bare var oss to, å vi syns det var veldig koslig :)

da var vel sønnen min 4-5 år å han syns det var interresant og engasjerende. vi fikk bilde av gutten og får årlig raport om hverdan det går me han og hans familie. vi sender han bilde og brev og div.

vi har gjennom plan.

syns det er veldig greit at barn lærer seg litt om hvordan barn andre steder i verden har det å hva vi "enklet" kan gjøre for å hjelpe.

Skrevet

Jeg personlig synes ikke noe om en slik gave til et lite barn. Jeg hadde ikke likt å få en slik gave selv fra noen andre, heller..

Jeg synes det er riktig å vente til barnet selv kan få være med å bestemme om dette er noe han har lyst til å være "ansvarlig" for.

Er enig i noen her som sa at dette er noe dere som falilie kan gjøre sammen, det tror jeg er mye bedre. Det kan jo også tenkes at deres barn vil oppfate det som belstende at dere har bestemt at han skal være fadder for et lite barn som kansje ikke har det så bra.

Jeg synes det må være mye bedre at dere som foreldre står ansvarlig, men slik at han helt klart er inkludert i dette og slik får den "opplæringen" dere ønsker.

Hvis dere absoutt må gi han noe ekstra i tillegg til alt det andre han tydeligvis får fra dere av gaver og penger, kan det vel helller være noe som passer et barn.

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det, men så har ikke vi gitt ungene noe dåpsgave heller da. Skjønner ikke det helt jeg.. De får jo alt de trenger og enda litt, pluss festen.

Skrevet

NB - selv om dere sikkert vet det fra før - dersom et umyndig barn har konto i eget navn og får midler på kr 75 000 eller mer i eget navn - kommer etter loven overformynderiet inn og overtar forvaltningen av disse midlene for barnet. det er litt kjedelig med tanke på at det er foreldrene som har betalt inn pengene ... men dere har sikkert ordnet det slik atd et står i en7begge foreldrenes navn, men øremerket barnet/barna.

t

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...