Nurkfrid Skrevet 26. april 2009 #1 Skrevet 26. april 2009 Vi venter barn i disse dager og har snakket om å ha dåp når han er ca. 3 måneder. Ved 2 måneder er vi i starten av fellesferien, og før det skal vi selv ha ferie i 10 dager. Så 3 måneder virket som et naturlig tidspunkt. Ser også på kirken.no at det er vanligst å døpe innen 3 måneder. (Må innrømme at jeg også har et ønske om å ha på meg bunaden i dåpen, og den vil jo ikke passe sånn med det første, antar jeg.) Men familien min virket overrasket over at vi skulle vente til han ble 3 måneder og lurte på om det var noen grunn til det utover det praktiske m/ hensyn til ferier, ol. Jeg har, inntil nå, trodd at 3 måneder var et ganske vanlig tidspunkt, men ble jo i tvil da. Det spiller ikke så stor rolle akkurat, hverken for oss eller familien min. Men nå ble jeg nysgjerrig: når skal dere døpe barna deres?
Gutt april 09 + ? august 11 Skrevet 26. april 2009 #2 Skrevet 26. april 2009 Min sønn er født 14. april, og vi skal ha dåp 5. juli - da er han nesten 3 mnd. Ville egentlig ha i juni, men da var kirka stappfull!. Synes dåpsbarna skal være litt små, min personlige mening er at om man venter for lenge blir de jo litt "blubbete" når de skal døpes og det synes jeg ikke er så fint:) Snart 2 uker siden jeg fødde, og vekta er tiulbake der den var før graviditeten så du skal ikke se bort i fra at bunaden passer før du vet ordet av det;)
Nurkfrid Skrevet 27. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 27. april 2009 Takk for hyggelig svar! Krysser fingrene for både vekt og bunad. ;o)
Gjest ronja røverdatter Skrevet 27. april 2009 #4 Skrevet 27. april 2009 Vår var 3 1/2 måned da vi døpte. Tenkte i grunnen aldri på alderen, bare når det passet å døpe.
ipeggy Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 Gutten min er 4,5 mnd når han blir døpt, men han er født fire uker for tidlig, så sånn egentlig er han jo 3,5 mnd... Vi valgte å vente til han var blitt litt større, og det er jeg glad for. Først nå er han i stand til å ligge og underholde seg selv litt, noe som blir praktisk under middagen. Dessuten har vi en konfirmasjon og en annen barnedåp i familien i år, så vi måtte unngå å treffe på de datoene!
Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #6 Skrevet 28. april 2009 Samme her. Min var også 4,5 mnd når han ble døpt. Også av praktiske årsaker. Som deg, syntes jeg d var fint at mini kunne ligge og underholde seg selv. Har hørt at det er vanlig å døpe barnet når de er ca 3 mnd, men presten sa at de han døpte var ofte mellom 2-6 mnd, så spranget var stort. Ingen fasit med andre ord.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 3. mai 2009 #7 Skrevet 3. mai 2009 Bop skal døpes om tre uker, da er hun to år gammel:)
Nurkfrid Skrevet 4. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 4. mai 2009 Joda, jeg er klar over at det er fullt mulig å døpe barna etterhvert som de blir litt eldre, eller evt. vente til de skal konfirmeres, for den saks skyld. Men nå tenkte jeg først og fremst på de som velger å døpe barna sine nokså med en gang. Er de 1 mnd? 2 mnd? 3mnd?
mettemor :) Skrevet 4. mai 2009 #9 Skrevet 4. mai 2009 Skal ha barndåp neste søndag, da er knerten 3 1/2 måned. Ville ikke hatt det så mye før. Det er tross alt ganske mye som skal ordnes på forhånd. Greit å være litt opplagt selv også, og det var jeg ikke 1 mnd etter keisersnittet. Må innrømme at jeg ikke begynte å tenke på dåp i det hele tatt før han nærmet seg 2 mnd. Man trenger litt tid til å finne seg til rette i ny hverdag, og da blir det lett en stressfaktor å måtte organisere dåp i tillegg. Vi må ha dåpen i en annen kirke enn vi sokner til, for i vår kirke var det ikke mulighet før i slutten av juli, og da vil knerten være 5 mnd og ha vokst fra familiedåpskjolen. Mange faktorer som spiller inn...
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2009 #10 Skrevet 4. mai 2009 Til "Vårbarnet Sander"... Nei, huff og huff- tenk hvis babyene er for blubbete!!!! Det er det dummeste jeg har hørt! Kroppsfiksering så tidlig...
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #11 Skrevet 5. mai 2009 Jeg ble selv døpt som 3 uker gammel. Men dette orker ikke jeg å styre med så tidlig. Jeg håper å få det til når hun er 2-2 1/2 mnd.
guaguita2009 Skrevet 10. mai 2009 #12 Skrevet 10. mai 2009 vi venter en liten jente 17.september.. Jeg er stor favoritt av å ha mai som dåps mnd men synes det er litt lenge å vente.. jenta vår vil jo da være 8 mnd hmm kanskje en juledåp da? Hva synes dere...? Mai er jo litt typisk dåp, konf, bryllup... muligens varme i luften og sol og kos
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #13 Skrevet 10. mai 2009 Sist døpte vi på 8 ukers dagen . men det var forferdelig slitsomt. Jeg hadde knapt landet etter fødsel, og tøff start - og folk hadde rennt ned dørene. I tillegg så laget jeg veldig mye av maten, hadde en unge som ikke tok flaske, og ja - det var ikke noe ålreit. Denne gangen tenkte vi å vente til nærmere 3mnd, men ikke så mye lenger, for dåpskjolen skal jo passe ) Jeg gikk forresten fint inn i bunaden etter 8 uker, var bare litt "oppfyllt" pga store melkepupper.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #14 Skrevet 28. mai 2009 Sønnen min er 5 mnd ed dåp, og for meg er ikke det et sekund for sent. Jeg har ikke vært spesielt opplagt, verken fysisk eller psykisk etter fødselen, og derfor utsatt dåpen i det lengste. Det blir et stort dåpsbarn på rundt 8-9 kg, så jeg lurer litt på om jeg finner en dåpskjole som passer... hehe, jaja, det er nå det minste problemet. det viktigste er at jeg føler meg opplagt til å arrangere et så stort selskap.
bamaly Skrevet 12. juni 2009 #15 Skrevet 12. juni 2009 Vi har snakket litt med familien vaar om dette. Vi har lyst til aa vente til min svigermor har anledning til aa komme til Norge(Hun bor i Hviterussland). Saa da er det ikke sikkert baby blir dopt for i januar, han blir fodt i juli. Synes det er uproblematisk at han blir saa stor, det viktigste er jo at vi feirer ham! Dessuten er det deilig at vi slipper aa tenke paa daap med en gang da vi er forstegangs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå