MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 26. april 2009 #1 Skrevet 26. april 2009 Sønnen min er snart 3,5 år og vi prøver å slutte med bleia. Har prøvd sporadisk siden forrige sommer, men pga lite framgang har vi hatt en lang pause. Har prøvd de siste 2 mnd til å få han til å gå på do/potte, men han gidder rett og slett ikke. Kan være kjempeflink en dag, men neste dag vil han ikke. Har prøvd å lese for han på do, latt han lese, gi han belønning for å ha gått på do 10 ganger osv (bruker klistremerke skjema). Vi har og kjøpt "kaptein Sabeltann" bleier (sånne so skal gjøre det ubehagelig å tisse/bæsje i) uten at det har noe virkning. Prøvde å la han gå uten bleie idag, men det varte i 5 min. Noen som vet hva eg kan gjøre? Vil ikke mase for mye heller, er redd han ikke kommer til å tørre å gjøre noe i bleia.... Hadde vært så greitt å få han tørr iløpet av sommeren.....
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 26. april 2009 #2 Skrevet 26. april 2009 har ingen tips, vil bare si at det var godt å høre at det er flere i samme båt som oss Har en gutt som er 3 år + 4 mnd, og han er veldig lite interessert i å gå på do...
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 26. april 2009 #3 Skrevet 26. april 2009 I begynnelsen uten bleie, så må dere belage dere på mange skift pr dag, at det går 5 min før han tisser på seg, må dere bare ta med i beregninga. Men er han motivert?... Vanskelig å få til bleieslutt med en som absolutt ikke skjønner vitsen ;o) MEN: Belag dere på minst 6-10 skift hver dag de første dagene, etter hvert blir han bevisst på at det kommer tiss, og blir i hvertfall oppmerksom på det, når han går uten. Ta ham med på do hver morgen, etter hvert måltid, før dere går ut og rett før han legger seg. Gjør rutiner av det. Hyggelige sådan ;o) Kan godt hende dere må gå på do en gang i timen de første dagene, for å kunne se noe mønster i når han faktisk må tisse. I og med at han ikke sier i fra selv eller noe sånt. Så kan dere prøve å merke dere tidspunktene det kommer noe i do, og ha disse som en slags rettesnor etter hvert.
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 26. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 26. april 2009 Godt det ikke bare er min da Hehe:) Han er forresten 3 år+ 4 mnd+ 2 dager for å være nøyaktig Synes det er ganske rart egentlig... Vi har brukt Cars biler som premie siden det er det store, men ikke det hjelper engang....selv om vi har lovd han de bilene han aller mest har lyst på (han har fått en av de så han vet at han får noe...)
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 26. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 26. april 2009 Ja, er klar over at det blir en del skift. Men som du sier så er det vanskelig når han ikke skjønner vitsen... Men det må vel være noe som kan gjøre at han får lyst....
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 26. april 2009 #6 Skrevet 26. april 2009 min er noen dager eldre da, født 15 des 05 Han er sistemann på avdelingen i barnehagen som bruker bleie, så jeg håpte på at de skulle motivere han. Nå har jeg begynt å si til han hver gang vi skifter bleie: "snart skal du slutte med bleier, ikke sant? Akkurat sånn som *** (gutt i bhg som han leker med). Da må du gå med truse og tisse og bæsje på do". Han går også med truse innimellom hjemme, men det ender jo alltid i våte klær... I går hentet jeg kjøkkenuret (sånn som du kan stille inn på 0-45 min, og så ringer det), og stilte det inn på 30 min. Når uret ringte, måtte han gå på do og prøve å tisse. Vi har prøvd med en svææær gravemaskin som premie, da var han flink helt til gravemaskinen var overlevert, og så mistet han interessen... Nå for tiden prøver vi med penger, før helgen var vi banken og tømte sparegrisen, nå får han 1 kr for hver gang han tisser, og så har jeg lovt han en "stor penge" (5kr) dersom han bæsjer (noe han forøvrig aldri har gjort). Men WF kom med en del bra innspill, skal prøve oss litt frem der
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 26. april 2009 #7 Skrevet 26. april 2009 Eldste min ville bare ikke ha på bleie en morgen, så det ga seg liksom selv. Men vi har måttet minne på, friste med lynet-biler osv., og nå i en ukes tid har vi måttet friste med is om hun bæsjer på do - for hun har konstant bæsjet i trusa de siste to ukene.... Men i dag gikk det i do *hurra!*.
PAVEEL Skrevet 26. april 2009 #8 Skrevet 26. april 2009 oi, kanskje jeg skal prøve det WF! min gutt på 2 år og 7 mnder er kjempeflink til å gå på potta/do for å tisse (har bleie på seg som regel når han er ute og i bhg), men senest i dag bæsja han i trusa (som da går i søpla!) men han elsker is, så kanskje det er et tips:-)
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 26. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 26. april 2009 Ja, tror eg skal prøve på det som WF sa.... og kanskje friste med is eller penger som belønning. Får krysse fingrene for at det kanskje fungerer;) Lykke til til dere andre og!
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 26. april 2009 #10 Skrevet 26. april 2009 Også er det litt viktig å ikke presse dem. For noen kan nok få litt prestasjonsangst om de ikke "får til noe" på do.
Yo&La+spire Skrevet 26. april 2009 #11 Skrevet 26. april 2009 D fylte 2 i mars og da begynte vi med ganske hard core bleieslutt hjemme. Dvs ingen bleie hjemme. I noen uker tisset hun ikke på do i det hele tatt. Bare på gulvet, gjerne rett etter å ha gått av doen igjen. Hun var ikke interessert, men satt en stund visst hun fikk pusle samtidig. Vi gav ikke opp, tørka tiss, og prøvde å lese signalene og sette henne på do til riktig tid. Etter en stund løsna det. Hun tisset og bæsjet på do når eg satt henne der, og så lenge eg passet på å gjøre det ved gjevne mellomrom så hadde vi ingen uhell. Løsningen var rett og slett at hun begynte å asosiere doen med det å tisse, da gikk det greit:) Nå har hun også begynt å gi beskjed når hun skal på do og går uten bleie hjemme og når hun er ute med oss (men i parken og om natten har hun bleie, selv om hun tisser på potte i parken og) vel...sånn gjorde vi det:) Tror det er lettere når de er mindre, for da bare godtar de det....det handler mye om å lese signaler også, og bare venne de til det. Vi begynner definitivt med bleielutt lenge før med neste mann. Sååå...vet ikke om du fikk så mye ut av dette, men lykke til;)
Tommage♀♂ Skrevet 26. april 2009 #12 Skrevet 26. april 2009 Hatt det akuratt likt deg, prøvd sporadisk siden i fjor sommer. Ingen interesse her heller. Jeg fortalte eventyr mens hun satt på do, mne da endte det opp med at hun satt på do bare for å høre eventyr, ikke tisse. Gjorde aldri noe i do før jeg utnyttet hennes største svakehet: sjokolade. Her på dib er det vel som å banne i kirken, men det funket! På noen uker var hun tørr=) En liten sjolkoladebit hver gang hun tisset i do den første uka, andre uka litt sjeldnere. Tredje uka kun etter å ha bæsjet. Etter de 3 ukene var det ikke mer sjokolade, men et løfte om en 2-hjulssykkel med støttehjul når hun var tørr. Nå skal vi kjøpe sykkel etter neste lønning=)
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 26. april 2009 Forfatter #13 Skrevet 26. april 2009 Ja, er veldig opptatt av å ikke presse han pga det.
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 27. april 2009 Forfatter #14 Skrevet 27. april 2009 Hehe, rart dette.... Idag har sønnen min brukt en bleie, og tisset og bæsja på do! =D Så vi var og kjøpte en Cars bil som han hadde så lyst på! =) Snakk om stolt gutt da! =) Og mamma! Håper det fortsetter slik =0)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå