Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #1 Skrevet 26. april 2009 Hva gjorde dere ang etternavn? Tok du mannens? Evt han ditt? Eller tok dere begges? Jeg vil gjerne ta mannens, men føler kanskje en del av meg forsvinner, for jeg har jo hatt de 2 etternavnene jeg har i 25 år. Men det er nå min sjangse å få kun ett. Har alltid slitt med to lange 3 stavelser navn. Har ikke noe spesielle forhold til noen av de jeg har, mer negative ting som svik fra framiliemedlemmer med de etternavnene. Mannen har et enkelt og greit, skjeldent etternavn, 1000 i norge som heter det og 1,2 3 evt 0 som heter mitt fornavn og hans etternavn. Datteren vår har kun hans, jeg vil unngå to etternavn på barna.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #2 Skrevet 26. april 2009 Dersom du ikke har noe spesielt forhold til noen av de navnene du har i dag ville nok jeg valgt de bort til fordel for mannen sitt. At barnet kun har hans er også et godt argument for å kun ta hans synes jeg. Jeg var i alle fall litt opptatt av at vi når vi giftet oss alle skulle ha det samme etternavnet. Føler det gjør oss mer til en familie. Jeg hadde også to etternavn før jeg giftet meg. Jeg valgte å droppe det ene, og så satte vi sammen (med bindestrek) det andre etternavnet mitt med mannen sitt. Mannen endret også etternavnet sitt til denne nye kombinasjonen av etternavnene våre.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #3 Skrevet 26. april 2009 Jeg tok mannen mins etternavn.. Barna har hans etternavn. Valgte bort mitt eget fordi jeg hadde min fars etternavn og har ingen kontakt med han eller hans fmilile. Følte da at jeg fikk et familie navn.
Musemor med tre søte små Skrevet 26. april 2009 #4 Skrevet 26. april 2009 Jeg tok ikke mannens navn når vi giftet oss, og han tok ikke mitt. Vi bestemte oss for at alle barne skal ha samme etternavn, men kjønnet på førstemann skulle avgjøre hva det ble. Dersom det ble en gutt skulle det bli "mitt hans" og ble det en jente skulle det bli "hans mitt". Begge kombinasjonene fungerte.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #5 Skrevet 26. april 2009 Jeg tok hans som mellomnavn, så jeg heter det samme som barna. Skulle gjerne sett at han tok mitt, men det ville han ikke. Jeg vil helst at hele familien skal hete det samme, og navn er viktig for meg. Problem her var at begge har etternavn som mindre enn 200 heter.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #6 Skrevet 26. april 2009 I ditt tilfellet høres det ut som om jeg hadde valgt kun hans etternavn. Jeg derimot beholdt mitt. Jeg har alltid hatt det navnet og jeg er stolt av det navnet. Det er mer uvanlig enn mannen min sitt etternavn som er et typisk -sen navn. Men synes det er litt rart når alle i huset etter xxxxxsen og jeg noe helt annet til etternavn. he he.
MrsMilla Skrevet 26. april 2009 #7 Skrevet 26. april 2009 Ingen av oss endret navn. Det var riktig for oss. Barna våre har begge foreldres etternavn, men med bindestrek slik at ingen av etternavnene blir mellomnavn.
Onna Skrevet 26. april 2009 #8 Skrevet 26. april 2009 Tok min manns navn, men beholdt mitt gamle etternavn som mellomnavn. Så mistet jeg det ikke helt
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #9 Skrevet 26. april 2009 Hvis du har et navn du er veldig stolt av og han et helt vanlig er det jo litt ulogisk at barna deres ikke har ditt navn! Hvorfor tror alle at barna skal ha mannens navn?! Likestillingen har ikke akkurat kommet så langt som vi forestiller oss, hører jeg.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #10 Skrevet 26. april 2009 Vi har alle mitt etternavn. Da jenta ble født fikk hun mitt (ettersom jeg fødte, så bestemte jeg), og da ville mannen min også ha mitt. Jeg kunne aldri byttet navn, ville føltes helt feil.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #11 Skrevet 26. april 2009 Han har tatt mitt, men beholdt sitt eget som mellomnavn. Barna har kun mitt, for de har doble fornavn, og vi ville ikke ha 4 navn på dem.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #12 Skrevet 26. april 2009 Jeg har hans som mellomnavn og mitt som etternavn. Barna heter det samme som meg :-)
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #13 Skrevet 26. april 2009 Jeg har staute norske stedsnavn som etternavn, så jeg har beholdt de. Mannen min har et relativt sjeldent etternavn, men det får ikke hjelpe. Jeg har en karriere og et navn som jeg har brukt i mange år, orker ikke starte på noe navneendring med alt det medfører. Men skulle jeg vurdert navneendring hadde jeg nok forlangt at vi begge to ble enige om et fellesnavn. Dvs mitt og hans navn i kombinasjon, med eller uten bindestrek. Hva som kommer først og sist av navnene kommer helt an på klangen og hva som høres bra ut.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #14 Skrevet 26. april 2009 Mannen min byttet, så nå har alle bare mitt. Synes det er fint at alle har det samme navnet, og mellomnavn er jo bare forstyrrende.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #15 Skrevet 26. april 2009 Jeg synes også det er rart, i og med at barnet - så vidt jeg har forstått - automatisk får kvinnens navn (og man må søke om å få endret det). Jeg ønsker - skal jeg innrømme - at barna får mitt etternavn, siden det er et navn med positive assosiasjoner i Norge, og jeg er stolt av å bære det. (kjæresten har et vanlig "beskrivende" stedsnavn, som er så vanlig i Norge.) litt snobbete av meg kanskje, men.. jeg er den eneste av mine søsken som har arvet dette navnet (fra min mor, siden de endret navneloven før jeg ble født). hm.. problemet i mitt tilfelle er at hvis jeg får etternavnet, kommer nok han til å ha lyst til å velge fornavnet (som, hvis det blir jente, jeg ikke er enig i..) I alle fall: for min del hadde det aldri falt meg inn å endre navn om jeg skulle bli gift! heller aldri vært noen tradisjon for det i familien min..
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #16 Skrevet 26. april 2009 Han tok mitt. Jeg har mere familie tilhørighet en han og det er mere sjeldent. Det ble ikke lange debatten. Ønsket ikke å blande navn eller ha forskjellige navn i en familie.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #17 Skrevet 26. april 2009 Han tok mitt for det er tradisjon i min familie. Ville nok ikke giftet meg med en mann som ikke var villig til å skifte. Synes ikke man er en familie før man deler etternavn..
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #18 Skrevet 26. april 2009 Hvis du er i tvil, bruke to navn. Det er veldig vanlig i våre dager. Vi har gjort det på våre to (og meg), men i det daglige bruker ikke ungene det første etternavnet.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #19 Skrevet 26. april 2009 Jeg hadde aldri likt etternavnet mitt, så for min del var det en lettelse å bytte navn til et enkelt et. Tok noen få mnd før jeg ble ordentlig vant med det. Jeg hadde nok ville tatt mannen sitt navn uansett, for synes det er mest "riktig". Tradisjonelt. Og etter vi fikk unger ble det jo lett at alle heter det samme:)
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #20 Skrevet 26. april 2009 Jeg synes tradisjoner er til for å holdes. Kvinner har tradisjonelt tatt mannens etternavn for å markere at hun nå tilhører han, altså er mannens ansvar og eiendom. Tidligere bestemte foreldrene dine over deg, så da hadde du deres navn, nå bestemmer mannen din. Skjønner ikke hvorfor noen vil bryte med denne flotte tradisjonen?
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #21 Skrevet 27. april 2009 Man kan faktisk ikke frovente at menn skal ta konas etternavn. De fleste menn finner det ganske selvutslettende å skulle fjerne sitt eget navn og ta konas i stedet. Kvinner opplever det ikke slik fordi kvnner er selvutslettende av natur.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #22 Skrevet 27. april 2009 Ta hans.. Har du ikke noe spesielt navn eller forhold til navnene dine syns jeg det sier seg selv. Jeg føler at vi er mye mer "ny familie" når vi har samme etternavn.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #23 Skrevet 27. april 2009 Ha ha.. Anonym 23:03, dette må være et tulleinnlegg.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #24 Skrevet 27. april 2009 her tok han mitt. vi var enige om å ha likt etternavn, hans er dritkjedelig, mitt er kult...dermed var saken enkel:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå