Gå til innhold

Ang. faste rutiner og barn som ikke sover

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting som flere ganger har slått meg i min tid som mor er at det alltid er de samme menneskene som i det ene øyeblikket sier "herrreguuud, hvorfor er dere så bestemte på disse rutinene, der er da ingen krise om hun ikke legger seg klokka sju, om hun ikke får dagsluren til rett tid" osv.

Som i det neste øyeblikket sier "Dere er sååå heldige som har unge som legger seg klokka sju og sover hele natten, vår unge er håpløs" osv.

Jeg tenker da i mitt stille sinn: kaaaanskje du også hadde hatt en unge som sov hele natten hvis du også hadde holdt fast på rutinene...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe.. ja, ikke sant?

Hilsen mor med to barn som sover godt den tiden de skal om natten;) Og som har hatt nesten slaviske rutiner;)

Skrevet

Nå er det jo en viss forskjell på små babyer og litt eldre barn?

Skrevet

Hvordan da tenker du? Jeg mener bestemt at både små babyer og større barn trenger faste rutiner.

Skrevet

Så du legger nyfødte kl 19 og de sover hele natten?

Så "flink" du er...

Skrevet

Det er ikke store forskjellen på små babyer og litt eldre barn i krav til rutiner. Da må det i så fall være eldre barn som er kommet i skolealderen. Min erfaring tilsier at det gjør seg dårlig å gå utenfor rutiner før den tid. For da forstår de mer, og er rett og slett litt større;)

Og om det er små babyer en ikke har fått inn rutiner på enda du mener, så er de under 3 måneder.

Jeg var visst SÅ kjedelig og kjip da mine var nyfødte, for jeg var ikke å rokke når det kom til babyenes rutiner. Det betalte seg, det, for meg og mine barn;)

hilsen første NN som svarte her;)

Skrevet

Man kan godt begynne å innføre leggerutinene så tidlig som nyfødt ja.

Å forvente at et nyfødt barn skal sove hele natten er nok litt i overkant, men jeg tror helt klart at det vil være enklere å få en litt større baby til å legge seg klokka syv om barnet har vært vant med å legge seg da fra byrjan.

Skrevet

Tja, har motsatt erfaring. Mine la seg seint som små og kom fint inn i rutiner da de ble 3-4 mnd gamle.

Jeg har 3 barn. Gjør det til større orakel enn deg? ;-)

Skrevet

Det er da helt irrellevant. Jeg sier ikke at barn må kjøres inn i rutinen fra de er nydødte (men at om det lar seg gjøre, så kan man god begynne med det så tidlig også) Jeg sier at barn bør kjøres inn i rutinen fra de er små (gjerne fra 3-4mnd. som du sier)

Jeg sier heller ikke at man ikke kan få barn som er flinke og sover hele natten uten noen rutiner eller barn som har strenge rutiner og allikevel ikke sover. Jeg sier ganske enkelt at det å holde seg til faste rutiner er en meget god hjelp på veien til å få et barn som sover. Og at om man ikke har noen rutiner, og samtidig har barn som ikke sover, så burde det kanskje gå opp et lite lys om at det å prøve faste rutiner på barnet kanskje ikke er så dumt.

Skrevet

Samme hva noen tror så er det ikke mulig å innføre søvnrutiner for babyer før de har blitt ca 3 mnd gamle. Spedbarn danner ikke søvnhormonet melatonin før de er 3 mnd gamle, og først ved produksjon av melatonin vil de bli naturlig trøtte om kvelden. Det er melatonin som regulerer døgnrytmen, og dette hormonet produseres om kvelden og gjør at vi blir trøtte. Noen vil alltid hevde at det er faste rutiner som har gjort at deres noen-uker-gamle baby sovner greit om kvelden og sover hele natta... FLAKS mener nå jeg.

Skrevet

Selvfølgeligheter...

*gjesp*

Skrevet

Ja, for deg og meg kanskje... men tydligvis ikke for alle (ref. hovedinnlegget)

Skrevet

Hva var det da som gjorde at mine sov fra første natta etter at de var født? Og hva er det i hele tatt som får babyer til å sove, om det er kun melatoninet det er snakk om? Mine sovnet senere(23-01 tiden) som nyfødte til jeg klarte å regulere ned tidspunktet til noe jeg mente var greit(19-20 tiden). Eller egentlig regulerte de det litt ned selv, med min hjelp.

Jaja, kanskje det var flaks, men rart at begge mine var like der, og de fleste andre barn i min nærmeste familie har vært slik som små.........

PS! Melatonin produseres gjennom hele dagen....

Skrevet

Der er jeg enig med deg, altså at om et barn på 2mnd. sover hele natten, så er det ikke fordi det har gode rutiner. MEN om man har så flaks at man har et så lite barn som sover til faste tider, så har man en gyllen mulighet til å "lage dette" til faste rutiner da...

For å ta min erfaring med første barn. Hun begynte når hun var ca. 6uker med å sovne klokka åtte, og sove til åtte dagen etter. Definitivt flax ja. MEN, det vi gjorde var å fortsette å holde på dette med at hun skulle legge seg klokka åtte. Når hun var 6 uker, når hun var 3mnd, når hun var 6mnd osv...

Og dette som i begynnelsen bare var flaks hadde så utviklet seg til en rutine som vi i mange tilfeller måtte kjempe for å beholde, og som vi har fått igjen for at vi beholdt i frm av et barn som legger seg og sover til fast tid, og som sover hele natten.

Skrevet

Om et spedbarn vil sove hele natten fra den er nyfødt, er jo det fint det. Men det er ikke rutinene som gjør det!

Som alle gravide vil oppleve så har ikke fosteret døgnrytme, det sparker og danser til alle døgnets tider. Dette forandrer seg ikke med en gang det blir født. Døgnrytme er hormonbasert, men også en læringsprosess. Som det ligger i ordet "læringsprosess", vil det ta tid, det kan ikke læres på en-to-tre. At nyfødte sover hele natta, er dermed FLAKS.

Nå er det også store forskjeller på hva folk regner som "å sove hele natten". Jeg mener at så lenge man ammer mer enn en gang om natten, sover ikke barnet natten gjennom. Har hørt om mødre som sier babyen sin sover hele natten når det sover med avbrekk av flere måltider.

Skrevet

Oi, Småsporvinj gjeng på trynet - er du i besittelse av _fasiten_? :)

Rutiner er viktige, naturlig nok. Likevel har nr. 3 vært real hodebry for vår del, klin umulig. Trøst er jo at vi, etter 7-8 måneder etter at søvnproblemene startet, endelig fikk en løsning på det - og 6 mnd etter det igjen opplever leggingen som plankekjøring. Ulike barn med ulike behov mao.

Skrevet

Nå var denne fasiten ment som en spøk. Forøvrig tror jeg det er lett for noen, som ikke opplever legging og søvn som veldig problematisk, å hevde at det er andres rutiner som svikter.

Skrevet

Det er det sikkert. Men når andres rutiner er ikke eksisterende så er det ihvertfall en fordel å i det minste prøve;)

Skrevet

Blendet av egen fortreffelighet? For det er jo foreldrenes fortjeneste hvor bra barna sover?

Hva med en sånn som meg som har flere barn og samme rutiner eller mangle på rutiner. Det er jo begrenset hvor mye krumspring en kan finne på når en har jobb og barnehage å et par timer før leggetid.

Har et barn somsover og et barn som ikke sover, så gikk det en periode så sov de begge, og så kom vi inn i en ny fase der var det jaggu meg byttet om.

Og i tillegg oppi alt dette så var det et barn som bare sov og sov og sover fremdelse fint hver eneste natt. Jeg vil da heller tro det har noe med barna å gjøre, ulike barn til ulike tider kan oppleve ting som gjør ting med søvnmønsteret. Muligens regerer de litt ulikt på ulikt?

Skrevet

Moren til ei venninne beklaget seg over barnebarnet sitt som ikke hadde sovet på flere netter. Hun spurte om hvordan mitt barn sov. Jeg sa at det sov hele natten fra 1830 til 0700, Da svarte hun med å si at jeg hadde vært flink. Men jeg har ikke vært flink, jeg og gutten min har vært heldige. Den lille engelen min har blitt dratt fra kontinent til kontinent, gjennom mange tidssoner, han har fått forskjellige bakterier i seg, men ikke fått magevondt. Sover gjør han uansett. Det er ikke min fortjeneste, det er ikke hans heller.... vi har bare hatt flaks. Syntes det er litt lite ydmykt å dømme de som opplever en litt mere strevsom innsovning og søvn som lite konsekvente. Babyer trenger trøst og kos om de har vondt noe sted eller om de bare ønsker mamman sin. Litt større barn er kanskje en annen sak. Når de kan forstå, og ikke er engstelige kan man kanskje innføre litt klarere rutiner.

Skrevet

Blir seriøst flau på dine vegne Småsporvinj gjeng på tryne. Du er 25 og du tror du har alle svarene. Riktig super mamma tror du at du er. Glad jeg ikke er en av dine venninner.

PS mitt barn sover godt uten rutiner. Det legger seg når det er trøtt og står opp når det er utsovet. Hele natten har barnet mitt sovet siden det var 3 måneder ca.14 timer hver natt. Du er patetisk.

Skrevet

Blir seriøst flau på dine vegne Småsporvinj gjeng på tryne. Du er 25 og du tror du har alle svarene. Riktig super mamma tror du at du er. Glad jeg ikke er en av dine venninner.

PS mitt barn sover godt uten rutiner. Det legger seg når det er trøtt og står opp når det er utsovet. Hele natten har barnet mitt sovet siden det var 3 måneder ca.14 timer hver natt. Du er patetisk.

Skrevet

Småsporvinj gjeng på tryne

Du virker som en arrogant, litt dum dame med dårlig fantasi.

Skrevet

Det er ikke første gang Småsporvinj gjeng på tryne driter seg ut på dib. Pen og se på, tom i hode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...