Mahari81 og den lille Bie <3 Skrevet 26. april 2009 #1 Skrevet 26. april 2009 Hvorfor vil ikke snuppa sove lenger? Våkner og vil ha bittelitt pupp. Har liksom ikke lyst å gi fast føde ennå siden hun legger mer en godt på seg med mm. Men, må kanskje det likevell. Holder jo på å bli sprø her, trenger søøøvn. Går det ant å prøve å gi litt mme av og til for å få søvn noen ganger? (hun er 4 mnd i dag)
Zupermam Skrevet 26. april 2009 #2 Skrevet 26. april 2009 ikke for å være ekkel, men når man er 4 mnd trenger man ofte mat hvert 3 time. Da blir det så som så med søvn for mor. Og det er ikke sikkert hun vil sove lengre selv om hun får mme eller mer mat. Det er bare sånn i de første månedene, at mor slettes ikke er uthvilt!
Gjest yrild Skrevet 26. april 2009 #3 Skrevet 26. april 2009 Jeg og!!!! Jeg hadde vært rimelig fornøyd med 3 timer også.... Nå har jeg kastet alle gode forsetter og prøvd MME (som han ikke vil ha- tar overhodet ikke flaske), gulerot (som han fikk vondt i magen av) og banan (som han elsker, så vi får se når vi kommer opp i full porsjon om det hjelper på søvnen). Har så frynsete nerver nå etter 4 1/2 måned med max 2 3/4 time søvn i ett... har skjønt at så lenge lillemann tåler mat er det bedre at vi begynner med det så Mamma og Pappa ikke krangler for ikke noe og har mer tålmodighet med ham... i tillegg må jeg begynne å jobbe litt og med så lite søvn har jeg null hjernekapasitet!!! Lillemann har også lagt på seg godt frem til nå og jeg har tenkt at det er egoistisk å tenke på meg selv når "alle" sier at de burde fullammes i et halvt år, men jeg orker ikke mer :-) dessuten sier ikke "alle" her nede i mellomeuropa at det er så viktig... 4 mnd sier de her... ihvertfall så har du min fulle støtte til å prøve MME, men det er ikke sikkert at det hjelper... kan være det har blitt en vane å måtte ha puppen når hun våkner opp og da må vi (jeg og muligens) igjennom skrik og hyl på natta for a avvenne,,, huff håper både du og jeg slipper det!!!
Aron09,3SA*ønsker-spire* Skrevet 26. april 2009 #4 Skrevet 26. april 2009 her er samme, har gitt mme siden guttn min var 14 dager mn han har hele tiden ville hadd mat hver 2-3 time, han er ikke noe stor baby men han har opp i 10 måltid får døgnet å han har kolikk i tillegg, han er 4 mnd 1 mai så håper ting forandrer seg snart, går som en sombi her, han bynte å få velling når han var 3.5 mnd mn han sover ikke mindre av den grunn ikke spiser han mindre heller. du må nesten bare prøve deg fram.
månestråle32 Skrevet 26. april 2009 #5 Skrevet 26. april 2009 jeg støtter deg på å feks gi mme til kveldsmåltidet og første nattmåltidet for å få sove litt mer!!! Vi har god erfaring med det fra snuppa vår som plutselig begynte å spise hver 1.5 time da hun var 3 mnd og det varte i 1 mnd før jeg begynte med mme og grøt på kvelden. det tok litt tid før det ble skikkelig resultat med økt soving, men det hjalp rimelig fort med mme'en. grøt tar litt mer tid å venne seg til mengder. en annenf ordel med det, er at pappaen kan gi nattmåltidene av og til og da får du jo "hur mange timer som helst" sammenhengende(fra kveldsmåltidet- 2. nattmåltid. kan jo fort være 6-7 timer det ) fort gjort at de snur hele døgnet og det etableres masse dårlige vaner, mer enn at det er så viktig at alle måltidene er med mm. hun får garantert i seg masse mm resten av døgnet :) Jeg kom fram til at jenta mi fortjente en mamma med litt mer overskudd enn det jeg fikk. Jeg mener at totalen ble bedre av å gjøre det på den måten! Kjenn på magefølelsen din og tenk på helheten hva dere som familie får igjen for å evt endre litt på opplegget!!!
frk-fryd Skrevet 26. april 2009 #6 Skrevet 26. april 2009 Hvis hun bare vil ha litt mat hver gang hun våkner på natta, tror jeg det er kos fremfor mat hun ønsker. Da hjelper det neppe med mme på kveld. Var det samme her også, hun skulle opp, men spiste nesten ingenting, bare bablet og smilte til meg (var vel 4 mnd). Var bare for å kose. Jeg valgte å være litt streng, for de trenger ikke spise like ofte eller oftere på natt enn på dag, og hennes søvn ble jo også forstyrret. Så jeg bestemte når det sånn ca skulle ammes (23:00 og 04:00). All våkning utenom det, så roet jeg henne uten pupp. En gang måtte jeg ta henne opp for å roe henne ned og legge henne ned igjen. Men ellers roet hun seg med hysjing, sutt og ei hand å holde i:) Ingen prating, og ingen pupp. Det ble slutt på den konstante våkningen. Nå er hun 6 mnd og spiser grøt morgen og kveld, så nå har jeg kuttet 23:00 måltidet. Tenker på å kutte det siste også, for hun er ikke særlig sulten på morgenen (06:30), og jeg vil heller amme da enn på natta.
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 27. april 2009 #7 Skrevet 27. april 2009 Vet hvordan du har det... sitter og er super sliten selv.. min gutt blir 4 mnd nå, og jeg gir begge puppene og mme før han skal legge seg for kvelden, og han tømmer puppene og i tillegg får han i seg 200 ml mme så tydeligvis har jeg ikke nok.. men problemet er at dette får han ved 21 tiden og sover ikke mer en til ca 24-01 og da er han sulten igjen og etter dette går det på pupp hver 2-3 time resten av natten.. er jo helt ødelagt! Men skal prøve litt velling først evt grøt må bare gjøre noe..
Gjest Skrevet 27. april 2009 #8 Skrevet 27. april 2009 Nå skal jeg komme å ødelegge alt Sønnen min sov ikke sammenhengende før han var 14,5 mnd!!!! Var oppe med han ørten ganger hver natt, var jeg heldig fikk jeg 2 t sammenhengende søvn.. Prøvde å gi grøt når han var 3 mnd, hjalp ikke. Gikk over til mme, hjalp ikke. Samsoving hjalp ikke, madrass ved siden av sengen hjalp ikke. HAr vært hos legen, manuellterapaut og prøvd akupunktur. Noen barn er bare sånn... Kom heller tilbake å klag når du har gått over 1 år uten å sove skikkelig så kan vi snakkes Men skal sies at nå nyter jeg tiden Nå sover han hvertfall 13 t sammenhengende... Det kommer plutselig at de sover mer om natten, ikke stress med det. Babyene merker at dere stresser, prøv heller å still dere inn på babyene. Alt blir så mye lettere da.. Lykke til, vet hvordan dere har det
Mahari81 og den lille Bie <3 Skrevet 27. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 27. april 2009 Hehe. Masse forskjellige svar. Arti! Tror nok det bare er kosen hun vil ha ja, så blir vel å ta en avvenningsrunde til helga. Men det gruer jeg meg sånn til:o(. Men kanskje jeg prøver mme likevell bare for å se om det gjør en forskjell. (Kanskje) Vet ikke om det er nødvendig for en stooor 4 mnd. gammel baby å spise hver 2-3 time om natta jeg, helsesøster sa hun egentlig ikke trengte det. Ninapina: skjønner at du ser sånn på det når du gikk så lenge uten ordentlig søvn! Yrild: det er nok bare å hoppe i det med koseavenning:o). I natt våknet hun bare to ganger forresten, så kanskje det ordner seg av seg selv. (Håpe, håpe)
Gjest yrild Skrevet 27. april 2009 #10 Skrevet 27. april 2009 Hei igjen :-) tja lillemann spiser som en ulv på natten og er ikke våken, bare sulten... hvis jeg prøver å trøste, kose og holde hånd (høres ut som en drøm for meg frk fryd!) blir det hysterisk skriking som ikke stopper før han får pupp, så jeg tviler på at det er kos han vil ha... Han spiser også annenhver time fra 19-04 og hver time fra 04-07, så til hun over her som mener det er normalt (noe det selvfølgelig er) og man må bare venne seg til det har ikke et barn som er som mitt... (man blir tullerusk av å stå opp 5 ganger om natta og aldri sove 3 timer sammenhengende) Ninapina: hvordan i all verden klarte du det kombinert med jobb??? Jeg må begynne å jobbe litt nå (2 kvelder i uken), men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare det!! Mahari : Hvis du finner trikset... del det med meg :-) Klem fra utrolig trøtt ( oppe 6 ganger i natt...)
Gjest Skrevet 27. april 2009 #11 Skrevet 27. april 2009 Yrild... Jeg begynte å jobbe når han var 5 1/2 mnd (pga jeg ikke hadde opparbeidet meg rett til foreldre penger :/ ) Når jeg skulle på jobb tok faren han.. Men etter han flyttet ut så er det jeg som har stått opp om nettene.. Alt går på et vis når man må Men merket på slutten at jeg var ikke så langt unna kjelleren. Gikk til legen å fikk phenamin til mini og vallergan til meg, phenamin hjalp ikke på han som jeg ønsket men fikk han til å sove litt mer sammenhengende. Når jeg ser tilbake så skjønner ikke jeg heller hvordan det har gått, gikk vel mer eller mindre rundt som en zombie Faren har han på overnatting en dag i uken, men det holder ikke med en natt om du skal ta igjen alt det fortapte La meg tidlig for å få litt sammenhengende søvn hvertfall, prøvde å godta situasjonen sånn som den var (ikke alltid like enkelt når man har stått opp for ørtende gang en natt ) sov når han sov på dagen som varierte fra 30 min 3 timer.. Bare det å få noen timer avlastning på dagen hjelper på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå