Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kanskje noen her kan svare? Jeg er over 40 og har vært gravid to ganger i løpet av ganske kort tid. Begge gangene endte dessverre med ma.

Jeg har lest at stoffskifteproblemer kan føre til vansker med å bli gravid, og vansker med å beholde. Jeg finner følgende fellestrekk mellom symptomer på stoffskifteavvik og meg selv: Jeg sover dårlig, er trett, rastløs, har treg mage og kan være nedstemt. I tillegg er mitt yngste barn født for tidlig og hadde lav fødselsvekt, noe som visstnok også kan indikere stoffskiftetrøbbel. Jeg er ellers en frisk og har ingen andre plager.

Jeg skal oppsøke lege og ta nødvendige prøver, men enn så lenge vil jeg bli svært takknemlig hvis noen har erfaring med dette , og vil dele det med meg! Jeg håper så inderlig å bli gravid med min kjære, som ikke har barn fra før, men er så innmari redd for å miste igjen. Kanskje de tidligere abortene skyldes andre ting enn "gamle" egg?

Ps: På profilen min står det at jeg er gravid. Har ikke tatt meg tid til å finne ut hvordan jeg sletter dette, som jo dessverre ikke stemmer lengre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Stoffskiftet er kjempeviktig i.f.m. graviditet. Jeg har lavt stoffskifte, og måtte øke mengden medisin da jeg ble gravid, for i starten er fosteret helt avhengig av mors stoffskifte. Kjenner en som mistet to ganger før det ble konstatert lavt stoffskifte - fikk medisin, gle gravid og alt gikk bra.

Vet ikke om dette også gjelder de som har for høyt, eller andre typer stoffskifteproblemer.

Skrevet

Takk for svar, Andromake! :-)

Jeg synes det kan virke som om enkelte (allmenn)leger ikke har spesielt mye kunnskap om dette med infertilitet og årsaker til ma og sa. Det kan også virke som om problemet ofte forklares med høy alder og gamle egg - uten at dette nødvendigvis er årsaken til vanskenealene.

Jeg skal definitivt bestille legetime/utredning ang. dette, om ikke annet for å utelukke at lavt eller høyt stoffskifte er grunnen til mine avbrutte svangerskap.

Flere med kunnskaper om dette?

Skrevet

jeg fikk påvist lavt stoffskifte for 8 år siden, og har ett barn(3år) nå. har prøvd i over ett år, og skal til legen den 30 for å sjekke at medisinnivået ikke er årsaken til den lange ventetiden med den etterlengtede nr2(over ett år). svært mange kvinner har stoffskiftetrøbbel, og det er en hyppig årsak til MA/SA. jeg har også hatt en SA uke 13 før min datter ble født. det er lettvint å sjekke stoffskiftet, bare blodprøve, så bestill time så fort du kan:) dessuten har jeg hørt at mange allmennleger rett og slett ikke sjekker stoffskiftet i tilfeller der det virkelig burde blitt gjort med en gang.. lykke til!

Skrevet

Hei igjen Håperogtror.

Ville bare legge til at man må "stå litt på krava" når det gjelder å få sjekket stoffskiftet, for jeg får inntrykk av at de kun sjekker det hos svært overvektige/undervektige, men kan være normalt slank og allikevel ha et stoffskifteproblem som blir såpass mye verre under graviditet at man får problemer. Hormoner styrer jo alt, så de burde ta en slik test med en gang, men det blir sjelden gjort tror jeg.

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger, Andromake og Helgenen!

Time er nå bestilt, og skal tas om et par uker. Det skal bli greit å finne ut mer om det virkelig er stoffskifteproblemer som ligger bak abortene mine - og hvis det tvert i mot viser seg at verdiene er ok, kan jeg/vi gyve løs på "babylagingen" uten å være redd for akkurat dét...! Det er greit å eliminere bort noen komplikasjonsmuligheter, liksom ;-)

Skrevet

Lykke til!!!!!! Dette kommer nok til å gå kjempebra. Har du stoffskifteproblemer er det en enkel sak å fikse, men man må være litt flink med kosthold og trening og slikt. Gi gjerne lyd fra deg når du vet mer :-)

Skrevet

I will! Takk for lykeønskningene! :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg hadde en spontanabort, og etter det ble det konstatert lavt stoffskifte. Følte da jeg var gravid at ting plutselig "stoppet opp", at jeg ikke var gravid lenger. Nå prøver jeg, og håper det går snart! mange får stoffskifteproblemer i forbindelse med graviditet/fødsel/ andre livsbelastninger/sykdom, og en kan ha subklinisk hypotyreose som kan føre til mye "trøbbel" og som bør behandles, selv om enkelte leger mener at en ikke trenger det. Vikitg å stå på krava her!

Skrevet

Nå har jeg tatt blodprøver og fått tilbakemelding om at prøvesvarene er normale. Hmmm... Er jo glad for dét, men samtidig nesten litt skuffet og ekstra redd for at det skal gå galt igjen dersom jeg skulle bli gravid på nytt.

Man slutter visst aldri å bekymre seg... ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...