Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #1 Skrevet 26. april 2009 Permisjonstiden min med minstemann var over nå i mars, men så har jeg funnet ut at jeg er gravid igjen. Termin er i midten av november. Problemet er at jeg ikke har fått barnehageplass før i august og er derfor på permisjon uten lønn fordi jeg ikke kan gå på jobb og la ungen passe seg selv! Nå er jeg skikkelig stresset, hvordan skal det gå med oss økonomisk?? Får jeg noen rett på permisjonspenger her? Eller hva gjør jeg nå??
Gjest -<<- Skrevet 26. april 2009 #2 Skrevet 26. april 2009 Nei, du tjener ikke opp permisjonspenger ved å være i ulønnet permisjon. Da tar du jo permisjon fra ingen inntekt, og får altså engangsstønad. Hva du gjør? Skaffer barnepass og kommer deg i jobb igjen. Sånn om du skal tjene opp rettigheter til permisjonspenger.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #3 Skrevet 26. april 2009 Jeg vet jo at det hadde lønnet seg med barnehageplass :/ ærlig talt.. Men det FINNES ikke barnehageplass! Vi har ringt dem alle, jeg får ikke barnehageplass før i august har jeg fått beskjed om, det er jo det som er problemet. Vi søkte fra mars men det er ikke noe å oppdrive. Hva foreslår du da pila??
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #5 Skrevet 26. april 2009 Dere har vel 4 valg. 1. Finne dagmamma og jobbe 2. Klare dere på engangsstønaden 3. Du er kun hjemme de 3+6 ukene mor må ta og far tar over permisjonen mens du går ut i jobb. 4. Du er hjemmer 3+6 uker som mor må ta og dere søker også denne ungen inn i bhg eller får dagmamma og du går ut i jobb.
Gjest -<<- Skrevet 26. april 2009 #6 Skrevet 26. april 2009 Jeg foreslår ikke noe som helst. Det er da ikke mitt problem om du ikke opptjener permisjonspenger. Jeg kan ikke se at det er noen annen løsning på problemet enn å skaffe barnepass. Kanskje har ungen en far som kan være hjemme, kanskje kan dere dele på å være hjemme så du tjener opp i hvert fall noe, kanskje finnes det dagmammaer i området, kanskje må dere bare klare dere uten din lønn litt lenger enn planlagt, hva vet jeg.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #7 Skrevet 26. april 2009 Vi har lett etter dagmamma, og når vi ikke kunne finne det så annonserte jeg som dagmamma. Tenkte at det sikkert var flere som var i samme situasjon og ikke fikk plass i bh før i august.. Ingenting har dukket opp Jeg får høre om vi kan få til å bytte slik at han tar permisjon, vet ikke hvor mye han taper på det men jeg tjener lagt fra det han tjener.. Ellers får vi flytte fra hverandre, det er jeg forberedt på å gjøre om det skulle bli krise.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #8 Skrevet 26. april 2009 Får du mer penger ved å flytte fra hverandre??
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #9 Skrevet 26. april 2009 Det ble bedt om forslag og om råd, ikke frekke innlegg uten mål og mening. Nei det er ikke ditt problem, det er jo helt klart. Men om du skulle trenge råd til noe så håper jeg virkelig ikke noen svarer deg som du svarte her. skjønner ikke hvorfor en skulle bruke kalorier på å svare slik på innlegg som åpenbart ikke ber om det. Inn på krangle med deg! Er det ikke full barnehagedekning, mulig du kan snakke med de på NAV om det. Det brukes litt skjønn og hver sak er jo ikke lik. Det er jo ikke din feil at ikke det finnes barnehageplasser, det er jo kommunen som så fint lover det..
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #10 Skrevet 26. april 2009 Da får en jo overgangstønad, ekttra barnetrygd, småbarnstillegg og stønad til barnetilsyn. Det er jo mer enn null..
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #11 Skrevet 26. april 2009 Full barnehagedekning er plass for de som er 1 år eller mer i august, hun har jo fått plass:p Nav bruker ikke skjønn når det gjelder opptjening i forhold til foreldrepenger, har du for lite får du ikke annet enn engangsstønaden.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #12 Skrevet 26. april 2009 jo men de skal jo ha to leiligheter, må jo være reell flytting ellers blir det trygdesvindel og kan bli oppdaget av nav. Mekling hos Familievernkontoret, fastsettelse av bidrag og samvær etc.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #13 Skrevet 26. april 2009 Jeg har lett etter dagmamma eneste jeg har kommet over var en dame som knapt snakket norsk og ringte meg fordi hun trodde jeg trengte en dagmamma når det stod i annonsen at jeg ville være dagmamma :S
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #14 Skrevet 26. april 2009 Jo det gjør de! Det gjorde de nemlig med meg. De har flere forskjellige måter å regne ut hva du skal ha Ta en prat med de før du gir helt opp. Det har også mye å si om du har fått en grei saksbehandler også..
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #15 Skrevet 26. april 2009 Ja de har ulike måter å regne på, men det forutsetter jo at det er noen tall tilstede! Her har hun ikke et rødt øre i inntekt i noen av de 6 mnd, ergo 0 i foreldrepenger. Engangsstønad! Slutt å spre feilinformasjon.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #16 Skrevet 26. april 2009 Ja blir reell flytting isåfall. Har ingen planer om å svindle. Vi har to leiligheter (desverre har vi ikke fått solgt den andre enda).
bixit Skrevet 26. april 2009 #17 Skrevet 26. april 2009 Jeg er jo i full jobb fra august.. og i ferien da sambo har ferie kan jo jeg jobbe.. Jeg prøver å tigge til meg noen kveldsvakter ved ekstrajobben, for det kan jeg ta så lenge sambo rekker å komme hjem før jeg drar..
mamma til fire små Skrevet 26. april 2009 #18 Skrevet 26. april 2009 Ja du kan jo jobbe når mannen din har fri. søk som vikar i helsevesenet for eks, alltids bruk for vikarer. spes helg, kveld og natt! Ellers kan du søke jobb i butikk.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #19 Skrevet 26. april 2009 For å ha rett på foreldrepenger må man ha pensjonsgivende inntekt i 6 av de siste 10 mnd, dette vet du sikkert. Tidligere permisjon teller! Så da er poenget at du ikke må la det gå mer enn 4 mnd fra din gamle permisjon sluttet (i mars) til du starter ny permisjon. Du kan selv velge å starte permisjon inntil 12 uker før termin. Dette vil selvsagt gjøre at dere får tilsvarende færre uker etter fødsel, men antagelig en grei løsning hvis det kan hjelpe dere. Noe det kanskje ikke gjør når jeg tenker nærmere etter... Evt pass på at far tar ferien sin og kan passe ungen mens du starter å jobbe tidligere. Litt kjapp regning fra min side sier at hvis du var ferdig i permisjonen din i mars er det 4 mnd til juli. Da passer dere på at far tar ut sin ferie, dere tilkaller familie og prøver å mikse ting til sånn at du kan starte å jobbe i juli (altså max 4 mnd etter din forrige permisjon er over!!). På den måten vips, har du opptjent ny rett til permisjonspenger! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #20 Skrevet 26. april 2009 Husk også at du har krav på 5 uker ferie. Jeg venter selv to tette. Er i ulønnet perm nå pga mangel på barnehageplass, men "starter" på jobb igjen i juni. Går da rett i 5 uker ferie, før jeg faktisk skal jobbe ca 3 uker før ny permisjon starter. Men i teorien er jeg jo tilbake på jobb når jeg er i ferie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå