Gå til innhold

Hva betyr det å ha en ICD- 10- Uspesifisert utviklingsforstyrrelse??


Gjest Trollbundet

Anbefalte innlegg

Gjest Trollbundet

Er det det samme som add??

 

Det er ikke blitt bekreftet at jeg har det altså,men på et papir jeg leste nå så står det at nevropsykologen antok at jeg har det.

 

Håper noen kan svare meg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uspesifisert utviklingsforstyrrelse kan være en form for autisme/asbergers eller nært beslektet med autisme/asbergers, Google asbergers/autisme så finner du en del info. Å være autisk betyr ikke at du ikke kan prate, man er rammet i forskjellige grader. Kan også bety det å være tilbakestående. Symptomene på uspesifikk utviklingsforstyrrelse er vanskeligheter bla i det sosiale, lese sosiale koder pluss en del annet jeg ikke husker.

Du burde få en forklaring på diagnosen av psyk som satt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den linken der forklarer jo bare atypisk autisme, uspesifisert utviklingsforstyrrelse ICD 10 kan bety mye mer enn autisme. det kan være asbergers, retts syndrom, tilbakestående o.l.

 

Hilsen Sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollbundet

Jeg har ikke fått den diagnosen,for er ikke ferdig utredet.Skulle hatt en time hos en psykiater som jeg har gått hos,i januar.Men glemte helt av den timen.Det var egentlig den siste timen før jeg evnt. skulle få en diagnose.Har ikke turt å ringe og si jeg glemte timen engang,er så ekkelt,ikke før nå for en uke eller 2 siden.Da først fikk jeg sagt ifra at jeg glemte timen og MÅ ha en time så snart som råd!

Før jeg kom til den psykiateren var jeg hos en nevropsykolog.Det var han som vistnok har nevnt denne diagnosen! Det stod iallefall skrevet på et papir.For de som har fulgt med meg så vet de at barnevernet vil "ta" barna mine:((.og det var på et av disse papirene dette stod.

 

Jeg skjønner ikke hvordan han nevropsykologen skulle ha sagt dette altså! Til meg så sa han at han trodde jeg MEST SANNSYNLIG har Add!

 

På papiret så står det: Psykolog (navnet hans) har tatt en generell evne-prøve av (Mitt navn) i februar-08,der konklusjonen var at hun ligger under normalområdet og har en ICD-10-Uspesifisert utviklingsforstyrrelse!

 

Jeg blir veldig forvirret vis psykiateren sier når jeg er ferdig utredet at jeg f.eks har autisme! Jeg har ingen hodeskade (det vet jeg for har epilepsi-har hatt bare 2 anfall,det siste for 7 år siden-og når jeg fikk det tok de bilde av hjernen min),og jeg er IKKE tilbakestående! Jeg tror nok foreldrene mine hadde merket det da jeg vokste opp! Jeg er ganske så normal (hadde blitt fornærmet om noen hadde sagt noe annet!),men har hatt/har dårlig konsentrasjon,dårlig hukommelse,greier ikke tenke klart,og har typiske add symptomer,med indre uro,blir fort rastløs m.m..De som gidder kan godt lese om meg her inne på adhd forumet,har masse gamle innlegg!

Uff,håper jeg snart får den timen hos psykiateren altså..Er uhyre viktig å få bli ferdig diagnotisert nå altså,når det gjelder den barnevernsaken..:((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare påpeke at det heter ASPERGER syndrom - ikke Asbergers. Det var Hans Asperger som først beskrev tilstanden, som så ble oppkalt etter han.

Bare sånn til opplysning for de som evt vil google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da ikke med å være tilbakestående:)

 

Min sønn har ADHD, og kan nok virke "rar" når det kommer til det sosiale, og det å klare å holde orden og ha oversikt når det kommer til skolefag. Karakterene er heller ikke så helt høye. Så på noen områder ligger han under normalen, dvs hva en skulle kunne forvente utfra alder. Men han er ikke tilbakestående, bare under andre i samme årskull på noen områder, og over på andre.

 

IQ-messig ligger han langt over snittet; ca 120(snittet er 100).

 

At en har en utviklingsforstyrrelse har lite med tilbakestående å gjøre. Og husk at ikke alt viser om en tar bilder av hjernen, selv ikke om en skulle være virkelig tilbakestående;) Og en utviklingsforstyrrelse kan komme av mange ting, og trenger slett ikke være så aldeles negativt. Det er bare at der har en eller annen gang(eller at det er medfødt) skjedd noe som gjør at visse områder er litt underutviklet i forhold til normalen.

 

Min datter har en type utviklingsforstyrrelse; hun begynte ikke å snakke når andre barn gjør det, men måtte ha hjelp. Hennes utviklingsforstyrrelse heter ekspressive språkvansker, og med dette følger det som regel problemer i det sosiale. Dette har ikke med hennes IQ å gjøre, men er bare noe som forstyrret den normale utviklingen hennes:) Der er forøvrig ingenting annet "galt" med henne:)

 

Så du forstår; at en har en utviklingsforstyrrelse kan være ganske så liten, og ikke sikkert særlig målbar, engang:) Men den viser ikke på bilder av hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollbundet

Blir da litt forvirret jeg når han nevropsykologen skriver at jeg har en uspesifisert utviklingsforstyrrelse,mens til meg sier han at han tror jeg mest sannsynlig har add!

Men ihvertfall så er det vel ikke han som til slutt kan gi meg diagnosen vel?? Det er vel han psykiateren det vel?? Det er han jeg skulle til i januar da jeg (dumme meg!) skulle glemme timen! Den siste timen jeg var hos han før jul så hadde jeg skrevet flere A4 sider om meg og mine problem,sikkert 4 A4 sider..Da tror jeg det er enklere for han å evnt.gi meg en diagnose!

 

Vis man har en utviklingsforstyrrelse,kan det da f.eks gjøre slik at barnet blir tidligere ute i utvikling enn vanlig?? Jeg f.eks krabbet da jeg var 5 mnd (var veldig lita,så det så ut som en unge på 3 mnd som krabbet,hehe..),krabbet ut av grindsenga da jeg var 7 mnd,Gikk dagen etter 1 års dagen,sluttet med bleie da jeg var 1 1/2 år.Usikker på når jeg lærte å snakke,huske ikke hva moren min fortalte meg!

ellers var jeg umoden,lekte med dukker(i Smug) til jeg var ca 13 år.Likte også og leke med yngre (men også med jevnaldrende).Veldig dårlig konsentrasjon,og dårlig hukommelse.Elendige karakterer.var veldig umulig som liten.og så var jeg sånn rett-på-sak-type,moren min måtte advare meg mot fremmede menn,snakket med alle.men da jeg ble ca 11 forandret jeg meg til å bli VELDIG beskjeden og stille.Snakket når jeg ble snakket til da..men har aldri likt å "vise meg frem" etter dette..

 

Ellers er det MASSE andre symptomer som dere kan lese vis dere vil i et annet innlegg lengre nede på denne siden her..

 

Jeg skjønner ikke,jeg klarer bare ikke slippe den tanken at jeg har add jeg altså! Uff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik at det kan være et spesifikt område som er problemet, slik som med min datter og de ekspressive språkvanskene. Disse vanskene har aldri påvirket annen utvikling hos henne, annet enn det sosiale, som jo er logisk at blir påvirket, siden hun har hatt vansker med å leke med andre pga mangel på språk:)

 

Du kan ha ADD, men også at enkelte/eller et enkelt område er blitt forstyrret i normalutviklingen på et eller annet stadie:)

 

Det er da ikke så umodent å leke med dukker som 13-åring:)

 

Du må nesten snakke med psykologen/psykiateren som utredet deg for å få svar på hva det er han mener er utviklingsforstyrrelser hos deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollbundet

ja,jeg skal spørre psykiateren når jeg kommer dit om nevropsykologen har skrevet noe om hva han mente! håper bare jeg får den timen snart! Jeg gikk opp på voksenpsykiatrien der psykiateren jobber og skulle bestille en ny time,sa jeg hadde glemt helt av den andre timen og syntes det var så flaut å ringe like etter.Hun sa han skulle ringe meg for ny time! Men går jo så lang tid! Kansje jeg skulle ringt å purre på? Uff..

 

Ang det med umodenhet så var jeg ganske barnslig altså! Kan si et eksempel,og det var fra ungdomsskolen,jeg skrev navnet på de på skolen jeg var forelsket i på ranselen!!! Og da var jeg 16 år!!! Var flaut,men skjønte vel ikke helt hvor dumt det egentlig var! Jeg var beskjeden..Ja ja..Liksom..Hehe..:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive navnet på ranselen når man er 16 er IKKE umodent, dermed basta!! (Det gjorde nemlig jeg også...hehe) Seriøst, det var helt vanlig i min gjeng ihvertfall. Dessuten lekte jeg med dukker til jeg gikk i 6 klasse :) Tror det er vanligere å være litt umoden enn du tror :) Ring å purr på timen, kan jo hende de har glemt det. Gødd løkk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalområdet når det gjelder evner vil ikke si gjennomsnittlig evnenivå. Når man scorer under normalnicå på evneprøver, altså at iq er under normalnivå, vil dette si at man har en utviklingshemming. Man kan ha mild psykisk utvikingshemming uten at det vil være så synlig for mennesker rundt en. Om man er voksen og har mild psykisk utviklingshemming kan det f.eks bety at man er mentalt på nivå med en normal 15-åring. Du må derfor IKKE tenke på din eventuelle psykiske utviklingshemming som downs syndrom osv, mild/moderat psykisk utviklingshemming er noe helt annet.

 

Man kan altså ha lav iq sammenlignet med gjennomsnittet, men likevel være innenfor normalområdet. Siden du scorer lavere enn normalområdet er det nærliggende å tro at du har en form for utviklingshemming. Nå kan det argumenteres med at du kanskje har så inngripende konsentrasjonsvansker at du ikke er i stand til å gjennomføre en evnetest på normalt vis, men tror det sjeldent gir så kraftige utslag at man havner under normalområdet.

 

Jeg ville spurt hva iq-scoren din ble anslått til å være, slik at du kan få vite hvor langt under normalnivå du ligger. Er det marginal forskjell fra normalnivå kan konsentrasjonsvanskene dine ha skylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...